Svar: Umulige nætter

23. december 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære D.

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

I gør bestemt ikke noget forkert, det lyder som om, at I gør det helt fint og gør alt det rigtige, jeres datter er bare stadig så lille og ny, at hun endnu ikke har nogen rytme og ikke kender forskel på nat og dag. Det skal I hjælpe hende med.

Vores døgn er inddelt i lyse og i mørke timer og vores indre ur, det der også kaldes vores cirkadiske rytme hjælper os med at finde ud af, at vi skal være vågne, når det er lyst og vi skal sove, når det er mørkt. Og dette indre ur fungerer upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt...

Du hjælper hende ved at skabe aktivitet omkring hende om dagen, så hun på den måde lærer, at om dagen skal hun være vågen og mere aktiv - og om natten skal du så forsøge at holde aktiviteterne på så lavet et niveu som muligt. Det vil f.eks. være rigtig godt, at I ikke tænder lys om natten, at I ikke skifter hende, med mindre hun har afføring osv.

Det kan være en god idé, at I giver hende mad ca. hver 3 time i løbet af dagen, så hun ikke sover alt for lange søvnstræk i dagtimerne, men i stedet måske kan sove sine lidt længere stræk om natten på sigt...

Naturen gør sit ved at "sænke" lyset om aftenen og rent instinktivt går verden i ...

Annonce

... et andet gear ud på aftenen. Det er det gearskifte, jeres datter skal lære at kende og tage ind i sin krop. Og det hjælper I hende med ved at stimulere hende om dagen og mindst muligt om natten. På den måde hjælper du hende stille og roligt til på sigt at kende forskel på nat og dag :)

Når det så er sagt, så er hun stadig så lille, at det er helt normalt, at hun kan have flere vågne perioder om natten, og I må naturligvis gerne pludre lidt med hende og give hende den kontakt hun søger og viser behov for netop der. I er lige nu nødt til at følge hendes behov - også når hun er vågen om natten. Derfor må I forsøge at få lidt søvn i løbet af dagen, så I kan hænge sammen.. måske kan I skiftes til at hjælpe hende om natten, det er jo en af fordelene ved, at hun får flaske, at både mor og far kan give hende mælken:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I vil hele tiden opleve ændringer - også i hendes rytme, hendes lyst til kontakt osv. Og når hun bliver blot 5-6 uger gammel vil det hele se anderledes ud, og når hun bliver 8 uger, vil I kunne skabe lidt flere rutiner og genkendelige putteritualer. Alt er dog stadig så nyt for jer alle sammen, og det I fortæller er helt normalt og helt okay - også selvom det er hårdt og frustrerende, at hun lige nu virker mere vågen om natten:)

Knus og mange julehilsner herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor