Svar: Umulige nætter
23. december 2020
Alder:
0 mdr.
Kære D.
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
I gør bestemt ikke noget forkert, det lyder som om, at I gør det helt fint og gør alt det rigtige, jeres datter er bare stadig så lille og ny, at hun endnu ikke har nogen rytme og ikke kender forskel på nat og dag. Det skal I hjælpe hende med.
Vores døgn er inddelt i lyse og i mørke timer og vores indre ur, det der også kaldes vores cirkadiske rytme hjælper os med at finde ud af, at vi skal være vågne, når det er lyst og vi skal sove, når det er mørkt. Og dette indre ur fungerer upåklageligt hos voksne, men hos små børn skal det fin-tunes lidt...
Du hjælper hende ved at skabe aktivitet omkring hende om dagen, så hun på den måde lærer, at om dagen skal hun være vågen og mere aktiv - og om natten skal du så forsøge at holde aktiviteterne på så lavet et niveu som muligt. Det vil f.eks. være rigtig godt, at I ikke tænder lys om natten, at I ikke skifter hende, med mindre hun har afføring osv.
Det kan være en god idé, at I giver hende mad ca. hver 3 time i løbet af dagen, så hun ikke sover alt for lange søvnstræk i dagtimerne, men i stedet måske kan sove sine lidt længere stræk om natten på sigt...
Naturen gør sit ved at "sænke" lyset om aftenen og rent instinktivt går verden i et andet gear ud på aftenen. Det er det gearskifte, jeres datter skal lære at kende og tage ind i sin krop. Og det hjælper I hende med ved at stimulere hende om dagen og mindst muligt om natten. På den måde hjælper du hende stille og roligt til på sigt at kende forskel på nat og dag :)
Når det så er sagt, så er hun stadig så lille, at det er helt normalt, at hun kan have flere vågne perioder om natten, og I må naturligvis gerne pludre lidt med hende og give hende den kontakt hun søger og viser behov for netop der. I er lige nu nødt til at følge hendes behov - også når hun er vågen om natten. Derfor må I forsøge at få lidt søvn i løbet af dagen, så I kan hænge sammen.. måske kan I skiftes til at hjælpe hende om natten, det er jo en af fordelene ved, at hun får flaske, at både mor og far kan give hende mælken:)
I vil hele tiden opleve ændringer - også i hendes rytme, hendes lyst til kontakt osv. Og når hun bliver blot 5-6 uger gammel vil det hele se anderledes ud, og når hun bliver 8 uger, vil I kunne skabe lidt flere rutiner og genkendelige putteritualer. Alt er dog stadig så nyt for jer alle sammen, og det I fortæller er helt normalt og helt okay - også selvom det er hårdt og frustrerende, at hun lige nu virker mere vågen om natten:)
Knus og mange julehilsner herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske