Svar: Dreng på 23 mdr svær at putte

12. december 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvordan dagen ser ud, og hvad der sker hos jer - og stort tillykke med, at I venter en lillebror - det er fantastisk dejligt! :)

Jeg vil skønne, at jeres dreng har brug for 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover en middagslur på 2 timer og en nattesøvn på 11 timer. Hvis han sover f.eks. 2.5 time til middag, hvilket han også meget gerne må, så vil hans nattesøvn være 10.5 time.

Det betyder, at hvis han f.eks. starter dagen kl 06.30, og sover 2-2.5 time til middag fra kl 12-14/14.30, så vil hans puttetidspunkt være kl. 20-20.30 - og det betyder igen, at hvis I putter jeres dreng kl 19-19.30, så er det helt naturligt, at han nogle gange ikke sover før efter 1-1.5 time. Samtidig vil det være rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen, hvis han gennem længere tid har lært, at putteritualet varer 1.5 time, og det kan faktisk være med til at gøre, at det så tager endnu længere tid. Det kan altså være med til at forklare, hvorfor det lige nu nogle gange ender med at tage 2 timer...

Det er derfor vigtigt, at I forsøger at holde fast i dagsrytmen - altså op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, faste tidspunkter for mad og aktivitet og fast puttetidspunkt, når han skal sove middagslur - og ja, I må gerne vække ham, når han har sovet 2-2.5 time, så han ikke sover 4 timer til middag og derfor afkorter sin nattesøvn yderligere. Det er dog samtidig vigtigt, at I ikke putter ham, før han er parat til at sove. Det vil sige, at hvis han først er parat til at sove kl. 20-20.30, så skal I ikke putte ham før. Han skal puttes så sent, at han kan sove inden for ca. 15 minutter, så han nu lærer, at det er sådan det foregår, når han skal sove.

Det er meget fint med det putteritual I har, hvor I sidder ved sengekanten, læser bog, synger godnatsang og putter ham med bamse eller lignende. Og I skal vurdere, om I skal blive siddende hos ham, fordi han så kan sove inden for et kvarter, eller om det er bedre, at I går til og fra. Det er som sagt vigtigt, at I lige nu putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han er parat til at sove, så I får hele putteseancen afkortet og på den måde vænner ham til, at putningen tager kortere tid, netop fordi han er mere parat, når han puttes.

Jeg vil anbefale, at far giver ham et bad om aftenen, gør ham klar til natten med nattøj osv. og også meget gerne giver ham et godnatmåltid og børster tænder - så far gør alt det, som leder op til putning. Men det er stadig mor, som putter, da det lige nu giver mest ro og gør, at jeres dreng falder bedst i søvn. Hvis far kan, må han meget gerne være den som putter i seng, sidder og læser højt osv. men det er vigtigt, at mor kommer ind, kysser godnat, synger godnat sang eller lignende.

Det er vigtigt, at jeres dreng ikke græder utrøsteligt, og I skal ikke kræve, at far putter for princippets skyld eller fordi ...

Annonce

... I tænker, at det skal far kunne, når lillebror kommer til verden om 5 måneder. Netop fordi der er en lille på vej, vil storebror have ekstra behov for at mor stadig prioriterer ham.. Han vil ikke kunne forstå, hvis mor er hjemme, og mor så ikke vil sige godnat, derfor skal I begge sige godnat til ham og være der for ham, som han viser behov for. Og jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far kunne tage over, hvis mor en aften ikke kan hjælpe.

Det er også godt, hvis I kan begynde at ændre på jeres rutiner med, at han skal sove i jeres seng, når han vågner efter 1-2 timer. Det kan godt være med til at forstærke hans protest mod at blive puttet i egen seng og også være en del af forklaring på, hvorfor han er så svær at putte. Han kan jo i princippet lige så godt starte i jeres seng og ville derfor sandsynligvis sove sammenhængnede hele natten. Hvis I ønsker, at han skal sove i egen seng hele natten, så er det derfor en god idé, at I arbejder bevidst på dette nu - især nu hvor der er en lillebror på vej. Så jeres ældste dreng kan lære, at det er okay, og så han er helt tryg ved at sove i egen seng hele natten - allerede nu - og ikke pludselig føler, at han ikke må være i dobbeltsengen mere, fordi lillebror skal ligge der.

Hvis far er den, som gør alt det, som leder op til putning, og mor er den som putter, så kan I godt skiftes til at gå ind til ham, når han vågner om aftenen og søger jeres værelse. Madrassen på børneværelset kan være god, fordi I kan være nødt til en periode at lægge jer med ham der, så han stadig får jeres nærhed og tætte kontakt - men så han samtidig lærer, at han skal være på værelset, og I kommer væk fra vanen med at skulle ud og ind i soveværelset i stedet. En del af hans opvågning efter 1-2 timer handler om, at han har lært, at når han vågner der, så skal han ind til jer, og det søger han naturligvis. Det er jo super hyggeligt, og han forstår ikke, hvorfor I pludselig vil ændre på den vane :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og selvom det kan være svært at ændre på dette, og det måske giver protest, gråd og uro om aftenen, når I bliver på værelset med ham, så er I stadig hos ham, giver ham tryghed og nærhed. Og selvom han så har en vågenperiode og samlet ikke får sin samlede nattesøvn, så er det vigtigt, at I stadig holder fast i dagsrytme. Det er ikke om morgenen, at han skal forlænge sin nattesøvn, og det er ikke dagssøvnen som skal forlænges fra 2.5 til 4 timer. Det er om aftenen, at han skal blive parat til at sove, så I skal holde fast i hele dagens rytme, uanset hvordan nætterne forløber lige nu.

Og så skal I naturligvis mærke efter, hvad der fungerer bedst for jer alle 3 og snart 4. Nogle familier vælger at bygge en 4 meter bred seng, så der er plads til alle og alle sover godt. Og I skriver jo, at jeres dreng sover hele natten, hvis han sover hos jer...

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

- og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine