Svar: Søvn, skrig og afslapning
25. november 2020
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Og tak for din ærlige og åbne beskrivelse af jeres lille dreng, og alt det I har været igennem i løbet af de første måneder af hans liv - hvor lyder det hårdt og det har bestemt ikke været en let start for jer. Jeg vil naturligvis meget gerne give lidt tanker retur og forsøger at svare på dine spørgsmål :)
Først - det er rigtig godt, at jeres dreng får flaske, for det sikrer for det første, at han får mælk nok, du ved præcist, hvor meget han får - og samtidig kan I forældre aflaste hinanden lidt. Og så vil flasken være guld værd, når I skal arbejde på at lære jeres dreng at sove i f.eks. barnevognen og stille og roligt komme væk fra jeres favn.
Det er også super godt, at han har været igang med skemaden en lille månedstid og nu spiser to gange dagligt. Det vil være med til at skabe mere rytme for jer, hvilket naturligt bliver lettere i takt med at han bliver ældre - og jeg tænker, at det vil være rigtig fint, hvis I tilbyder ham et 3. måltid nu. Det vil sige, at han kan begynde at få både morgenmad, frokost og aftensmad - ikke store mængder, det er super, hvis an bare spiser 1/2 til max 3/4 dl. af gangen. Der skal stadig være plads til mælken, som er hans hovedindtag. Og så må han gerne få 7-8 flasker i døgnet. Det lyder som om, at det er det du giver ham, og det er bedre, at han får en ekstra flaske og derfor spiser lidt mindre af hver flaske, og han så kan holde mælken i sig :)
Da jeres dreng sover meget korte lure, så kan det godt være, at han vil have behov for 4 lure dagligt og en rytme, hvor han f.eks. sover formiddag, middag, eftermiddag og aften. Og så går sent i seng. Det tænker jeg umiddelbart godt kan fungere :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få en af lurene f.eks. middagsluren til at vare f.eks. 1.5 time. For at gøre ham parat til en lidt længere lur midt på dagen, så kan det være en god idé at lægge et bad ind mellem frokost og middagslur. Badet vil forlænge hans vågenperiode lidt samtidig med, at det vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og så kan han få en flaske og blive puttet.
Du skal ikke kæmpe med at lære ham at sove alene (væk fra favn) til alle tre lure. Det vil være rigtig godt, at du bare gøre det, som fungerer f.eks. morgen og eftermiddag/tidlig aften, men før middagsluren kan du med fordel forsøge at give ham flasken, der hvor han skal sove. Altså putte ham i barnevognen eller i tremmesengen eller lægge dig med ham ved siden af dig i dobbeltsengen - meget gerne elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, og så prøve at lade ham få flasken imens han ligger der. Så han på den måde vænnes til at få sin mælk, der hvor han skal falde i søvn og ikke som nu får mælk i favn og flyttes sovende til barnevogn eller seng. Det vil være rigtig godt, at han ved hvor han puttes :)
Mit forslag til en dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05.30/06: Flaske og sover lidt videre
Vågner og dagen begynder
Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.
I leger, hygger, tumler osv.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner og I hygger, leger, tumler osv.
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen, evt. med lidt frugtmos som topping) eller tilbydes lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Kommer i bad, roteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, får lidt babymassage...
Flaske og puttes til middagslur kl ca. 12-12.30 - prøv at give ham flasken der, hvor I ønsker at han skal sove, så han ikke længere falder i søvn i favn og derefter flyttes til f.eks. sin barnevogn. Prøv at gøre det på samme måde hver dag, så der er genkendelighed.
Vågner, leger, tumler, hygger
Eftermiddag 15.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, hygger igen...
Aften 17-17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes omkring kl. 19 - til dagens 4. lur. Du skriver, at han ofte har en nattesøvn på ca. 8 timer, og derfor tænker jeg, at han sandsynligvis går sent i seng - og igen derfor har brug for en ekstra lur om aftenen. De 8 timer må gerne ligge fra f.eks. 23 til 07
Vågen periode om aftenen...
Sen aften 22: Flaske og sover videre
Nat 02: Flaske og sover videre
Som du kan se, så er denne dagsplan lavet med 4 lure, 3 skemmåltider og derudover plads til 8 flaske og jeg håber, at det kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så det også fungerer for jeres dreng og de behov, som han har.
Og så til dine spørgsmål:
Jeg tænker, at det vil være godt, at I ikke ændre putteritual hver gang han skal sove, men gør det, som I ved virker de fleste gange. en gang dagligt f.kes. til middagsluren vil det dog være en god idé at ændre rutiner, for på den måde gradvist at vænne ham til, at det godt kan være anderledes og at man godt kan lære at sove liggende ved siden af mor, i sin tremmeseng eller i sin barnevogn - og I skal give ham flasken, hvor han ligger og lade ham falde i søvn med den der.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde nogenlunde fast i hans spisetider og hans stå op og puttetidspunkt morgen og aften. Og så må dagslurene passes lidt ind efter dette. Det er okay at hans puttetidspunkter og også spisetider flyttes +/- en halv times tid, men prøv om I kan holde fast i spisetiderne så godt som muligt og så lade søvnen være fleksibel dagen igennem...
Når jeg anbefaler, at I forsøger at holde fast i stå op og puttetidspunkt, altså de to ydertidspunkter og også spisetiderne, så er det fordi I på den måde påvirker hans indre ur til at fornemme mere og mere rytme - og så vil hans søvn ofte indstille sig og på den måde kan I hjælpe ham til at få forlænget sin dagssøvn lidt. Det kan også hjælpe ham med et bad før middagsluren jf. dagsplanen.
Det er naturligt, at han bliver ekstra træt, når han har de spændinger, som han har eller har haft - og naturligt hele tiden skal øve sig i at bevæge sig mere og mere omkring. Det er i forvejen hårdt og må være ekstra hårdt for ham - og jeg tænker også, at det naturligt er med til at give ekstra gråd, pylren og utilfredshed og naturligt også gør, at det er svært for ham at slappe af. Han lyder til at være "meget stiv i kroppen", men det lyder også som om, at det er noget, I har forsøgt at hjælpe ham med - han er set og behandlet af både fysioterapeut, kiropraktor, kraniosakral terapeut, som alle gerne skulle kunne afhjælpe dette og også give jer lidt øvelser, som I selv kan lave med jeres dreng derhjemme.
Hvor lang tid er det siden, at jeres dreng er blevet behandlet, måske skal I få ham tjekket igennem igen. Hvis han har låsninger i nakke, ryg, lænd, så vil det være svært for ham at trille omkring og han kan også stadig have spændinger i musklerne, som han måske har brug for bliver løsnet op. Ligger han f.eks. i C-form, når han ligger - altså spændt og drejet på en måde, som ligner et C, så skal han måske hjælpes med at blive låst op, men det kan også være "vane", hvor I skal motivere ham til at ligge på en anden måde, hvis han faktisk ikke er låst mere.
I skriver at han gerne "står op", og det må han gerne med den alder han har - det kan være helt naturligt, at han gerne vil stå på jeres skød, når I sidder med ham, stille og roligt vil han også begynde at gøre hoppe bevægelser, så det er rigtig fint. Men hvis I mistænker, at han står så meget eller I synes, at han svajer meget i ryggen og i nakken og derfor tænker, at hans "stivhed" skyldes låsninger, så er det en god idé at få ham tjekket igennem igen.
Nogle børn har også brug for børste-øvelser, hvor man med en speciel børste og en speciel teknik/bestemte bevægelser børster barnets krop. Det kan I tale med den børnefys om, som I allerede har kontakt til. Trykmassage og babymassage kan også være en idé, forskellige sanglege, hvor I cykler med hans ben, klapper med hans hænder osv. vil være en idé. Måske vil han have glæde af ture i svømmehallen, hvis den er åben, hvor I bor. Måske har I selv et badekar, som I kan gå i og hvor han kan bevæge sig frit, naturligt holdt af jer, men hvor I også kan berøre hans krop, vaske ham med helt bløde klude osv. imens I er i det lune vand for på den måde at give ham mere ro i kroppen og slappe af.
Når jeres dreng vågner med gråd, så skyldes det højst sandsynligt, at han vågner direkte af den dybe søvn og derfor vågner for tidligt. Hvis I kan få ham til at sove lidt længere f.eks. ved at trille ham i barnevognen eller ved f.eks. at være tæt ved ham og med jeres nærhed lulle ham videre ind i søvnen, så vil han sandsynligvis vågne gladere op. Det lyder dog som om, at I har forsøgt dette meget uden større held, og jeg tænker, at tiden (og dagsrytmen) på sigt vil hjælpe jer. I takt med at der skabes mere og mere rytme dagen igennem, så vil hans søvn sandsynligvis også ændre sig og i takt med at han bliver ældre, så vil hans vågne perioder også blive lidt længere og mere aktive - og igen vil søvnen efterfølgende også blive bedre...
Det er også vigtigt, at I forsøger at skabe en rytme nu, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Det vil hjælpe ham til at sove en længere lur og det kan også gøre ham gladere for flasken igen, hvis han får den, når han er træt og netop har brug for den for at kunne overgive sig til søvnen :)
Og med hensyn til autostolen, kan det så ikke tænkes, at han protesterer mod den fordi det er en meget passiv stilling for ham at sidde i og da han har haft problemer med spændinger og låsninger i kroppen, så har det måske været direkte ubehageligt for ham at sidde der... Også her tænker jeg, at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer.
Hvis I skal køre et længere stræk til jul, så prøv om I kan passe det ind sådan, at han er parat til at sove, når I kører. Så han har fået ren ble, er puttet i noget dejligt tøj og en ulddragt eller lignende, får sin flaske og sat i stolen lige derefter - og så kører I, så han kan sove undervejs... Tag autostolen ud af bilen og put ham i den indendøre og flyt ham så ud i bilen, når han sover eller næsten sover... :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og at jeg er kommet godt omkring det hele :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! Glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske