Svar: Voldsom gråd og strider imod om natten

23. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mikkels mor

Tak for dit brev :)

Du fortæller, at jeres dreng har grædt på denne måde siden han var 4 måneder gammel og du fortæller også, at han er set af både ørelæge og egen læge og ingen har fundet noget, de siger at der ikke er noget galt, han er en glad dreng...

Der kan sagtens være tale om forskellige ting, forskellige årsager - at jeres dreng har grædt i 4, 6, 8 og nu 12 måneders alderen kan sagtens skyldes noget forskelligt. Men vi kan naturligvis godt være enige om, at han ikke skal vågne og græde så ulykkeligt og voldsomt igennem måneder. Jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker måske kan være en forklaring hos jer...

Du nævner, at I nu har forsøgt med panodil og efter 20 minutter faldt han til ro og faldt i søvn - og det lyder jo faktisk som om, at han har ondt. Spørgsmålet er, hvor han har ondt...

- Ørerne er oplagte at tænke på, men det har I fået tjekket flere gang - og selvom mellemørebetændelse kan opstå fra den ene dag til den anden, så er det måske ikke det.

- Tandfrembrud kan også være en forklaring, så prøv at tjekke jeres drengs gummer...

- Nogle børn har også blærebetændelse, så det gør ondt, når de tisser. Her kan en urinprøve afleveres hos lægen.

- Det kan også være silent refluks, hvor han har mavesyre der står og kører i hans spiserør, uden at der kommer gylp op. Det kan svie voldsomt. Hvis I mistænker dette, kan det være en god idé at drøfte det med lægen, og måske vil jeres dreng have glæde af at få noget syreneutraliserende medicin.

- Smerter fra bevægeapparatet - skulder, nakke, lænd, hofter, ben.. Hvordan er han motorisk, virker han til at kunne have ondt, når han bevæger sig rundt, kunne have låsninger eller lignende, så kan det være en god idé at få en fysioterapeut eller ...

Annonce

... kiropraktor (tal igen med lægen) omkring dette og få sat evt. behandling igang...

Derudover så er der naturligt også hans behov for tryghed, nærhed og behov for at mærke jer tæt på... Hvad gør I, når han græder i op til 3 timer? Lader I ham ligge i hans seng, tager I ham op, går I rundt med ham, sætter I jer med ham eller... Det er helt naturligt, at han har brug for jeres nærhed og tætte fysiske kontakt, og måske vil det hjælpe ham at I sætter jer med ham på skødet, evt i en rokkestol, så I kan sidde på hans værelse med ham i favnen, ved siden af hans seng og blot vugge ham stille og roligt, puttet i dynen.... hvorved han så måske kan puttes tilbage i egen seng og sove videre, fordi det er trygt og godt på denne måde.

Nogle børn har også brug for at sove tæt med mor og far, så måske skal han ind i soveværelset, hvor han hele tiden fornemmer, at I er der. Hvis hans seng kan kobles til jeres seng på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, så kan han stadig puttes i egen seng, men I kan med det samme lægge en beroligende hånd over på ham og lade ham mærke, at I er der og at han ikke er alene og på den måde få ham videre i søvnen om natten med så lidt aktivitet fra jeres side...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der naturligvis også den mulighed, at han har fået en eller anden vane, hvor han igen og igen vågner, fordi I har fået indført nogle rutiner, som han nu savner og derfor igen og igen har brug for - det kunne være hoppen på pilatesbold, bilture om natten, flyttes til slynevugge med motor for at kunne sove, gå i stuen for at se tv eller hvad man som forældre nu kan finde på for at få bare lidt søvn...

Det er svært at vide præcist, hvorfor jeres dreng vågner hver aften/nat og er så ulykkelig og utrøstelig - men jeg håber at mine tanker måske kan hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.