Svar: Søvnproblemer fortsat - 8 mdr.

12. november 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar og at det var med til at skabe lidt forandring hos jer, så godt!

Der er især en ting, som fanger mit blik, når jeg læser din beskrivelse af jeres dreng igennem, og de udfordringer I har. Du skriver "08.30: Vi er vågne og står op. Han plejer faktisk at sove ret længe. For det meste ligger han i sengen og får sovet en 12-13 timer, men det er jo meget afbrudt". Og jeg tænker faktisk, at hans nattesøvn nok er lidt for lang...

Det lyder for mig som om, at han ofte bliver overtræt og derfor får svært ved at overgive sig til søvnen. Det hænger naturligt sammen med, at hans lure ofte ikke varer mere end ca. 40 minutter og du kan ikke få ham til at sove længere.. og det igen hænger naturligt sammen med hele dagens rytme. Mit forslag vil derfor være, at I står tidligere op og forsøger at skabe en tidligere rytme og samtidig sikrer, at han måske sover lidt mere om dagen. Jeg er helt med på, at I naturligt tænker, at det er godt at lade ham få den ekstra nattesøvn, når han sover så afbrudt og når han sover så kortvarigt om dagen, som han gør. Men jeg tror faktisk, at det kan hjælpe at stå tidligere op - det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og det kan godt have betydning for varigheden af hans lure og står han tidligere op, vil han måske også kunne få 3 lure i stedet for to, hvilket han også vil profiterer rigtig godt af og få mere overskud af.

Jeg vil derfor anbefale jer, at I starter dagen senest kl 07, hvis ikke han vågner af sig selv, og at du giver morgengrød senest kl 7.30. jf. tidligere sendt dagsplan :) På den måde giver I ham mulighed for at sove en længere lur enten formiddag- eller middagslur. Og der vil i givet fald også være tid til en evt. 3 lur, hvis han stadig sover kortvarigt, så han får den ekstra dagssøvn og derfor ikke ender med at blive så overtræt, som det lyder til at han faktisk er nu.

En tidligere rytme sikrer ofte også ekstra måltider, så dagen ikke pludselig skrider for jer og han af den grund bliver eksta søgende efter brystet om natten. Det er vigtigt, at han tilbydes mange måltider hele dagen igennem og drikker vand af kop, så mætheden sikres fra morgenstunden. Det er rigtig godt, at du oplever det sjældent at du behøver amme om natten nu, det er et stort fremskridt, men det kan være en god idé at sikre ekstra mad og væske i løbet af dagen for at være sikker på, at det ikke er derfor han stadig vågner. Vær også opmærksom på, ...

Annonce

... at det vil være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet nu. Og han må meget gerne få et bad inden, som afsluttes med lidt babymassage, der kan hjælpe ham til mere ro i kroppen - igen jf. tidligere sendt dagsplan :) Aftenmad, bad og efterfølgende godnatgrød og så amning før han puttes f.eks. ca 19.30 vil godt kunne gøre en forskel hos jer og give den ro, som I efterspørger...

Så i forhold til dine spørgsmål - du skriver blandt andet "Hvad synes du, vi skal gøre? Vi vil jo gerne følge planen og give ham gode vaner, men han er slet ikke med på den". I hjælper ham til at følge planen ved at starte dagen tidligere, skabe en tidligere rytme, give ham flere måltider og 2-3 lure dagligt og afkorte nattesøvnen lidt... Det vil også gøre det lettere for jer at finde ud af, hvornår han reelt er putteklar, så han bedre kan finde ro og falde i søvn, når tid er - og han netop ikke ender med at "skrige højt"...

Og ja, jeg syned det er en god idé ,at du bibeholder at sove sammen med ham, når det fungerer godt og du faktisk lykkes med at undvære amningerne om natten. Det er rigtig godt. Far må dog til gengæld meget gerne være den, som gør alt det, som leder op til putning - giver bad, godnatgrød osv. fordi det vil gøre, at far naturligt kan komme mere og mere på banen hen af vejen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så problematikken med "hvad gør man med et barn, der tydeligt er vildt træt, men nægter at sove?" tænker jeg som sagt hænger sammen med at nattesøvnen bliver lidt for lang og dagssøvnen for kort, så han bliver overtræt og derfor sværere ved at falde i søvn. Hvis vi siger, at han samlet har behov for godt 14 timers søvn i døgnet, og han lige nu ofte sover op mod 12.5-13 timer om natten (selvom det er afbrudt) så er der simpelthen ikke timer nok at sove i om dagen, hvorfor lurene bliver for korte og han bliver overtræt og får sværere og sværere ved at sove. Der skal helst være balance mellem varigheden af dagssøvn og nattesøvn. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge den dagsplan og rytme, som jeg har sendt jer tidligere og altså vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv.

Og når dette er sagt, så har du naturligvis ret i, at han måske lige nu også har det svært, fordi han går igennem separationsfasen og at derfor har ekstra meget brug for tæt fysisk kontakt, har en stor motorisk uro i kroppen og naturligt reagere på alt, hvad der sker omkring ham.... Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire