Svar: Søvnproblemer fortsat - 8 mdr.
12. november 2020
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar og at det var med til at skabe lidt forandring hos jer, så godt!
Der er især en ting, som fanger mit blik, når jeg læser din beskrivelse af jeres dreng igennem, og de udfordringer I har. Du skriver "08.30: Vi er vågne og står op. Han plejer faktisk at sove ret længe. For det meste ligger han i sengen og får sovet en 12-13 timer, men det er jo meget afbrudt". Og jeg tænker faktisk, at hans nattesøvn nok er lidt for lang...
Det lyder for mig som om, at han ofte bliver overtræt og derfor får svært ved at overgive sig til søvnen. Det hænger naturligt sammen med, at hans lure ofte ikke varer mere end ca. 40 minutter og du kan ikke få ham til at sove længere.. og det igen hænger naturligt sammen med hele dagens rytme. Mit forslag vil derfor være, at I står tidligere op og forsøger at skabe en tidligere rytme og samtidig sikrer, at han måske sover lidt mere om dagen. Jeg er helt med på, at I naturligt tænker, at det er godt at lade ham få den ekstra nattesøvn, når han sover så afbrudt og når han sover så kortvarigt om dagen, som han gør. Men jeg tror faktisk, at det kan hjælpe at stå tidligere op - det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og det kan godt have betydning for varigheden af hans lure og står han tidligere op, vil han måske også kunne få 3 lure i stedet for to, hvilket han også vil profiterer rigtig godt af og få mere overskud af.
Jeg vil derfor anbefale jer, at I starter dagen senest kl 07, hvis ikke han vågner af sig selv, og at du giver morgengrød senest kl 7.30. jf. tidligere sendt dagsplan :) På den måde giver I ham mulighed for at sove en længere lur enten formiddag- eller middagslur. Og der vil i givet fald også være tid til en evt. 3 lur, hvis han stadig sover kortvarigt, så han får den ekstra dagssøvn og derfor ikke ender med at blive så overtræt, som det lyder til at han faktisk er nu.
En tidligere rytme sikrer ofte også ekstra måltider, så dagen ikke pludselig skrider for jer og han af den grund bliver eksta søgende efter brystet om natten. Det er vigtigt, at han tilbydes mange måltider hele dagen igennem og drikker vand af kop, så mætheden sikres fra morgenstunden. Det er rigtig godt, at du oplever det sjældent at du behøver amme om natten nu, det er et stort fremskridt, men det kan være en god idé at sikre ekstra mad og væske i løbet af dagen for at være sikker på, at det ikke er derfor han stadig vågner. Vær også opmærksom på, at det vil være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet nu. Og han må meget gerne få et bad inden, som afsluttes med lidt babymassage, der kan hjælpe ham til mere ro i kroppen - igen jf. tidligere sendt dagsplan :) Aftenmad, bad og efterfølgende godnatgrød og så amning før han puttes f.eks. ca 19.30 vil godt kunne gøre en forskel hos jer og give den ro, som I efterspørger...
Så i forhold til dine spørgsmål - du skriver blandt andet "Hvad synes du, vi skal gøre? Vi vil jo gerne følge planen og give ham gode vaner, men han er slet ikke med på den". I hjælper ham til at følge planen ved at starte dagen tidligere, skabe en tidligere rytme, give ham flere måltider og 2-3 lure dagligt og afkorte nattesøvnen lidt... Det vil også gøre det lettere for jer at finde ud af, hvornår han reelt er putteklar, så han bedre kan finde ro og falde i søvn, når tid er - og han netop ikke ender med at "skrige højt"...
Og ja, jeg syned det er en god idé ,at du bibeholder at sove sammen med ham, når det fungerer godt og du faktisk lykkes med at undvære amningerne om natten. Det er rigtig godt. Far må dog til gengæld meget gerne være den, som gør alt det, som leder op til putning - giver bad, godnatgrød osv. fordi det vil gøre, at far naturligt kan komme mere og mere på banen hen af vejen.
Og så problematikken med "hvad gør man med et barn, der tydeligt er vildt træt, men nægter at sove?" tænker jeg som sagt hænger sammen med at nattesøvnen bliver lidt for lang og dagssøvnen for kort, så han bliver overtræt og derfor sværere ved at falde i søvn. Hvis vi siger, at han samlet har behov for godt 14 timers søvn i døgnet, og han lige nu ofte sover op mod 12.5-13 timer om natten (selvom det er afbrudt) så er der simpelthen ikke timer nok at sove i om dagen, hvorfor lurene bliver for korte og han bliver overtræt og får sværere og sværere ved at sove. Der skal helst være balance mellem varigheden af dagssøvn og nattesøvn. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge den dagsplan og rytme, som jeg har sendt jer tidligere og altså vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv.
Og når dette er sagt, så har du naturligvis ret i, at han måske lige nu også har det svært, fordi han går igennem separationsfasen og at derfor har ekstra meget brug for tæt fysisk kontakt, har en stor motorisk uro i kroppen og naturligt reagere på alt, hvad der sker omkring ham.... Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske