Svar: Væk fra natamning - 8 mdr.
5. november 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Aya´s mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Aya er nu 8.5 måned gammel, og det betyder, at hun har ramt separationsfasen - og det gør hende naturligt ekstra klyngende og ofte også ekstra brystsøgende. Ligesom det ofte også er en periode med meget urolige nætter, ekstra drømmeaktivitet og stor motorisk uro.
Det er dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe med stillingskift, beroligende ord, kærtegn og nærhed - uden at give hende bryst i munden hver gang. Ligesom det er vigtigt, at du arbejder bevidst på at putte hende, før hun falder i søvn. Så hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden, men ammes og puttes fra din favn og ned i egen seng lige der, hvor hun stadig når at registrere, hvor hun puttes.
Jeres datter har en meget tidlig søvnrytme - hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng. Det må hun gerne have, men for at hendes nattesøvn ikke skal blive for lang, så vil det være rigtig godt, hvis I fortsat kan holde fast i, at hun får 3 lure dagligt.
Det vil normalt være passende med 3 amninger i døgnet i 8-9 måneders alderen. Jeg ved dog fra et af dine tidligere breve, at jeres datter har mælkeallergi, og derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du ammer hende en ekstra gang, for på den måde at sikre hendes mælkebehov lidt bedre. Med mindre du laver hendes grød og mos med en del erstatning så mælkebehovet også dækkes godt derigennem. Hvis du ammer hende 3 gange, så vil jeg anbefale, at disse amninger ligger før middagslur (dagens 2. lur), aften og sen aften - og hvis du ammer hende 4 gange, så vil jeg anbefale, at den 4. amning ligger tidlig morgen.
Derudover vil jeg anbefale, at I indfører en aftenrytme med aftensmad, efterfølgende bad, god frottering med håndklædet, lidt trykmassage osv. som kan hjælpe hende med at slappe af i kroppen. Afslutter med en godnatgrød, børster tænder og så ammes hun og puttes til natten. En sådan rytme er med til at sikre, at hun kan sove mere roligt, når hun puttes, ligesom godnatgrøden er med til at sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Evt. amning - alt efter om du ammer 3 eller 4 gange i døgnet og hun sover lidt videre indtil dagen starter omkring kl 06...
Morgen 06.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Mellemmåltid 8: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først
Frokost 11: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Lidt mad til hånden at gnave på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - ammes godt, men slipper brystet og puttes før hun sover, så hun ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, men registrerer, hvor hun sover.
Eftermiddag 14-14.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur - og skal ikke ammes først
Tidlig aften 17: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad og den mad, som I andre spiser. Suppleres med mad i hånden og også gerne små bidder som nu - kartoffel, avokado, pasta.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet - den af jer, som ikke laver aftensmad til I voksne kan give lillepigen et bad imens :) Badet afsluttes med lidt massage, blive smurt med lidt creme osv.
Tilbydes en godnatgrød omkring kl 18-1830 - og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 18.30... ammes på eget værelse som nu, og puttes i egen seng, før hun sover helt, så hun når at registrere, at hun ligger i sin seng.
Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter i egen seng, hvor hun sover videre indtil næste morgen tidlig, hvor hun så evt. ammes igen, for at sikre hende den ekstra mælk grundet mælkeallergi :)
Ovenstående dagsplan sikrer, at hun ikke vågner fordi det er et reelt behov for mælk eller mad, samtidig sikrer dagplanen en rytme, som gør at hun får den søvn, som hun har behov for og at hverdagen så vidt muligt kan fungere for jer alle tre :)
Det er som sagt vigtigt, at jeres datter ikke længere falder i søvn i mors favn og med mors bryst, så det skal du starte med at øve nu. Og når hun vågner om natten, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det kan være med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, måske en putteklud, som dufter af dig, måske en musikuro eller lignende, som hun kender og føler tryghed ved. Når jeres datter vågner, så prøv i første omgang at hjælpe hende videre i sengen, hvor hun er faldet i søvn - uden at tage hende op. Og hvis det er nødvendigt at tage hende op, så forsøg igen og igen at putte hende tilbage i egen seng igen, så søvnen fortsætter der.
Problemet er, at hvis hun falder i søvn i din favn, og puttes sovende derefter, så vil hun søge din favn igen og igen hver gang hun vågner. Hun vil have brug for at komme op og mærke dig, brug for brystet i munden - fordi det er det hun forbinder med at overgive sig til søvnen. Derfor er opgaven lige nu at adskille bryst, favn og søvn :) Da hun var lille, var det rigtig vigtigt, at hun fik lov til at falde i søvn på denne måde, men nu er det vigtigt at I får skabt nogle nye søvnassociationer, nogle nye rutiner, hvor hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske