Svar: Væk fra natamning - 8 mdr.

5. november 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Aya´s mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Aya er nu 8.5 måned gammel, og det betyder, at hun har ramt separationsfasen - og det gør hende naturligt ekstra klyngende og ofte også ekstra brystsøgende. Ligesom det ofte også er en periode med meget urolige nætter, ekstra drømmeaktivitet og stor motorisk uro.

Det er dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe med stillingskift, beroligende ord, kærtegn og nærhed - uden at give hende bryst i munden hver gang. Ligesom det er vigtigt, at du arbejder bevidst på at putte hende, før hun falder i søvn. Så hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden, men ammes og puttes fra din favn og ned i egen seng lige der, hvor hun stadig når at registrere, hvor hun puttes.

Jeres datter har en meget tidlig søvnrytme - hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng. Det må hun gerne have, men for at hendes nattesøvn ikke skal blive for lang, så vil det være rigtig godt, hvis I fortsat kan holde fast i, at hun får 3 lure dagligt.

Det vil normalt være passende med 3 amninger i døgnet i 8-9 måneders alderen. Jeg ved dog fra et af dine tidligere breve, at jeres datter har mælkeallergi, og derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du ammer hende en ekstra gang, for på den måde at sikre hendes mælkebehov lidt bedre. Med mindre du laver hendes grød og mos med en del erstatning så mælkebehovet også dækkes godt derigennem. Hvis du ammer hende 3 gange, så vil jeg anbefale, at disse amninger ligger før middagslur (dagens 2. lur), aften og sen aften - og hvis du ammer hende 4 gange, så vil jeg anbefale, at den 4. amning ligger tidlig morgen.

Derudover vil jeg anbefale, at I indfører en aftenrytme med aftensmad, efterfølgende bad, god frottering med håndklædet, lidt trykmassage osv. som kan hjælpe hende med at slappe af i kroppen. Afslutter med en godnatgrød, børster tænder og så ammes hun og puttes til natten. En sådan rytme er med til at sikre, at hun kan sove mere roligt, når hun puttes, ligesom godnatgrøden er med til at sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 04: Evt. amning - alt efter om du ammer 3 eller 4 gange i døgnet og hun sover lidt videre indtil dagen starter omkring kl 06...

Morgen 06.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Mellemmåltid 8: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Lidt mad til hånden at gnave på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - ...

Annonce

... ammes godt, men slipper brystet og puttes før hun sover, så hun ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, men registrerer, hvor hun sover.

Eftermiddag 14-14.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur - og skal ikke ammes først

Tidlig aften 17: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad og den mad, som I andre spiser. Suppleres med mad i hånden og også gerne små bidder som nu - kartoffel, avokado, pasta.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet - den af jer, som ikke laver aftensmad til I voksne kan give lillepigen et bad imens :) Badet afsluttes med lidt massage, blive smurt med lidt creme osv.

Tilbydes en godnatgrød omkring kl 18-1830 - og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca. 18.30... ammes på eget værelse som nu, og puttes i egen seng, før hun sover helt, så hun når at registrere, at hun ligger i sin seng.

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter i egen seng, hvor hun sover videre indtil næste morgen tidlig, hvor hun så evt. ammes igen, for at sikre hende den ekstra mælk grundet mælkeallergi :)

Ovenstående dagsplan sikrer, at hun ikke vågner fordi det er et reelt behov for mælk eller mad, samtidig sikrer dagplanen en rytme, som gør at hun får den søvn, som hun har behov for og at hverdagen så vidt muligt kan fungere for jer alle tre :)

Det er som sagt vigtigt, at jeres datter ikke længere falder i søvn i mors favn og med mors bryst, så det skal du starte med at øve nu. Og når hun vågner om natten, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det kan være med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, måske en putteklud, som dufter af dig, måske en musikuro eller lignende, som hun kender og føler tryghed ved. Når jeres datter vågner, så prøv i første omgang at hjælpe hende videre i sengen, hvor hun er faldet i søvn - uden at tage hende op. Og hvis det er nødvendigt at tage hende op, så forsøg igen og igen at putte hende tilbage i egen seng igen, så søvnen fortsætter der.

Problemet er, at hvis hun falder i søvn i din favn, og puttes sovende derefter, så vil hun søge din favn igen og igen hver gang hun vågner. Hun vil have brug for at komme op og mærke dig, brug for brystet i munden - fordi det er det hun forbinder med at overgive sig til søvnen. Derfor er opgaven lige nu at adskille bryst, favn og søvn :) Da hun var lille, var det rigtig vigtigt, at hun fik lov til at falde i søvn på denne måde, men nu er det vigtigt at I får skabt nogle nye søvnassociationer, nogle nye rutiner, hvor hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet