Svar: Putning til nat trækker ud
4. november 2020
Alder:
17 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres dreng stortrives på alle måder. Han er nu knap 1.5 år gammel, han kravler op, hvor han kan komme til det, går stabilt og er nu også begyndt at løbe - det er super godt, der er rigtig godt gang i ham og fart over feltet. Super godt! Han lyder også til at være god til at kommunikere - han bruger lidt ord og bruger ellers sin krop, sin mimik og sine fagter og han er generelt en glad dreng, som nyder at være i dagpleje. Alt er på den måde rigtig godt! Men det er svært at overgive sig til søvnen, og det er der sandsynligvis flere grunde til :)
Det ene er netop hans alder og udvikling. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, fordi han motorisk er så godt igang - og tremmesengen er et trygt og dejligt sted at tumle rundt. Han har en stor rastløshed i kroppen og har derfor svært ved at finde fysisk ro, så når han puttes, så vil han rejse sig, sætte sig osv. netop af den grund.
Derudover spiller hans dagsrytme ind. Hele dagens rytme har betydning for, hvornår han føler sig træt og parat til at sove - og derfor hvornår det passer at putte ham. Hvis I putter ham for tidligt, så bliver han frustreret, fordi han ikke er træt nok. Putter I ham for sent, så er det lige så frustrerende, fordi han er overtræt og derfor har sværere ved at falde i søvn.
Jeg vil umiddelbart skønne, at jeres dreng har brug for 13 timers søvn i døgnet nu og de næste måneder frem. Det er super fint med én middagslur dagligt - og den må gerne vare 2 timer, som I fortæller, at den ofte gør. Det er meget fint, hvis luren ligger omkring kl 12-14. I skal dog være meget opmærksomme på, at han ikke powernapper om eftermiddagen, når han bliver hentet fra dagpleje - hvis han sover lidt på vejen hjem eller lige lukker øjnene lidt, når han ligger på sofaen og hygger om eftermiddagen, så vil denne søvn skabe ballade om aftenen.
Det er vigtigt, at I nu indfører et fast stå op tidspunktet. I fortæller, at han ofte vågner mellem kl 06-7.30 - og det er for stort et spring. Det er vigtigt, at han kommer op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, og det betyder også, at hvis han ikke vågner af sig selv, så skal I vække ham. Mit forslag til være, at han står op omkring kl 07 - hvis han ikke vågner før dette, så bør I vække ham, så han senest starter dagen der.
Hvis han sover 2 timer til middag, så skal hans nattesøvn vare ca. 11 timer. Det betyder, at hvis han står op kl. 07, så skal han altså puttes kl 20. Når han ofte puttes kl 19 og bruger 45-60 minutter på at falde i søvn, så kan det altså godt hænge sammen med, at han ikke er putteklar før efter en times tid...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I om aftenen kan indføre en rutine med aftensmad, et bad - som efterfølges af god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt trykmassage osv. som kan hjælpe ham med at finde ro i kroppen og fjerne lidt af hans rastløshed. Badet bør ligge en time før putning for at have effekt, og derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham et godnatmåltid før han skal sove. Det kan være en portion havregrød eller havregryn med lidt mælk. Det kan også være rester fra aftensmaden f.eks. en frikadelle, som han gnaver sammen med en klapsammen rugbrød.
Det vil sige, at en putterutine kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Aftensmad, familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten med nattøj osv.
Tilbydes godnatmåltid ca. 19.30, letmælk af kop - og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten 19.45-20.00 med flaske - giv gerne vand i flasken og prøv om I stille og roligt kan trappe ud af flasken nu, så behovet bliver mindre, og han lærer helt at undvære den. Godnatmåltidet erstatter behovet for flaske på sigt.
Det er super fint med natlampe, lydbog, sut osv. Men i stedet for at mor sætter sig på en stol, så vil jeg anbefale, at du nu bruger det, som jeg kalder "stryge-tøj-metoden". Det går ud på at du stiller dig og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen.
Det er vigtigt, at du står, så jeres dreng kan se dig. Så du skal stå enten på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig for at sikre sig at du er der, men at han kan ligge i sin seng og se, at du ikke er forsvundet - og samtidig se, at du ikke sidder og venter på, at han skal sove, men faktisk har noget kedeligt at lave. Og det er lidt kedeligt at se på, at du står og stryger eller lægger tøj sammen :)
Det er vigtigt, at I kommunikerer sammen. Det er vigtigt, at du ikke ignorerer ham, for det vil gøre ham ekstra uroligt. Derfor er det godt, hvis I har kontakt, og du må meget gerne berolige ham med lidt ord - men du sidder ikke længere direkte hos ham, du er der, men på afstand. Hvis han kalder "mooaar?!, så kan du svare "ja, mor er lige her, nat-nat, skat", eller "ja, jeg står lige her og stryger".
Hvis han hopper omkring, så må du meget gerne fortælle ham, hvad planen er nu og give ham den lille kommando "læg dig ned skat, læg dig ned" - det er super godt, hvis du kan få ham til at lægge sig selv. Så er sandsynligheden for at han bliver liggende større. Hvis du går hen og lægger ham ned, så er der stor sandsynlighed for, at han rejser sig igen og igen. Så prøv om du ved at sige "læg dig ned, skat", kan få ham til at lægge sig.
Og kan han ikke finde ud af det, så går du naturligvis hen og hjælper ham med at blive lagt, giver ham sutten, putter ham osv. så du på den måde hjælper ham med at finde ud af, at det er sovetid nu, og det er det, som skal ske nu. Og så går du tilbage til strygebrættet og fortsætter med dit strygetøj.
Og stille og roligt, så kan du begynde at gå lidt til og fra. Du kan netop udnytte det med strygetøjet til at skulle hente noget nyt tøj, som skal stryges. Du har på den måde et formål med at gå, som ikke handler om, at han skal sove og falde i i søvn alene, men som handler om, at du lige skal hente en skjorte, så kommer du tilbage igen. Du kan derfor sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen" - og det gør du. På den måde lærer jeres dreng, at han godt kan blive i sin seng, at det er helt okay og trygt at være der, når du går, så er du kun kortvarigt væk, så kommer du tilbage - præcis som du har sagt. Stiller dig og stryger igen.
Og gradvist kan du så begynde at være væk i længere tid af gangen, og han er helt tryg ved, at du forlader hans værelse og tryg ved at skulle falde i søvn på egen hånd. Han ved, at du stadig er der, og at du kommer tilbage, han ved også, at han kan kalde på dig, og at du reagerer, når han kalder, så det er trygt og godt.
Det kan naturligvis også sagtens være far, som putter, giver bad, godnatgrød, stryger tøj. Det vil være rigtig godt, hvis I kan deles om at gøre disse ting, så jeres dreng lærer, at både mor og far kan putte. Hvis det lige nu fungerer bedst at mor putter, så lad far være den som giver bad og godnatgrød, så far gør alt det, som leder op til putning.
Hold endelig fast i, at jeres dreng puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Prøv om I om natten kan hjælpe ham videre i egen seng, når han vågner, så nætterne holdes til egen seng. Se om I kan trøste ham i sengen eller tag ham op, få ro på og prøv om I så derefter kan få ham til at sove videre i egen seng igen.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske