Svar: Søvnproblemer - klar til at tage kampen op
26. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg forstår godt, at du synes det er hårdt! Det er naturligt svært at holde til amning hver time hele natten igennem, og det er frustrerende, at jeres dreng har lært, at han enten skal sove i mors favn og med mors bryst eller skal trilles i sin barnevogn...
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Han er blevet uhensigtmæssigt afhængig af din favn og bryst og af bevægelse for at kunne sove. Og det er rigtig godt, at I er motiverede for at skabe ændringer nu - og at far også lyder til gerne at ville på banen:)
Jeres dreng er i separationsfasen - den dækker især over 8-10 måneders alderen - og det er en periode, hvor det kan være ekstra svært at ændre vaner, og hvor han kan være ekstra klyngende, søge mors favn og bryst ekstra meget og generelt vise behov for ekstra fysisk kontakt. Man kan ikke adskille sig - separere sig - hvis man ikke føler sig knyttet til, og derfor vil han i denne periode klynge sig ekstra. Det er her meget vigtigt, at du husker på, at han godt kan få din nærhed og tætte kontakt - eller fysisk kontakt med far - uden at han behøver få brystet.
Derudover er det en forudsætning for at kunne undvære mælk og dermed brystet om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem. Han har brug for rigtig mange måltider, og han har brug for 3 amninger i døgnet. Jeg anbefaler, at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at efter midnat skal han ikke længere ammes, og du skal derfor sove med en t-shirt på, så han ikke selv kan tage brystet, når han har lyst. Eller du skal lade far sove sammen med ham efter midnat, så han får masser af nærhed, tæt kontakt osv. men amning er udelukket - og du sover så i et andet rum.
Hvis I vælger, at far tager over om natten, så vil far sandsynligvis opleve, at han efter 3 nætter vil have lidt lettere ved at berolige og putte jeres dreng, gråden vil være blevet mindre og jeres dreng vil lettere lade sig trøste... Nogle gange kan det være en god idé, at far skriver ned, hvornår jeres dreng vågner, og hvornår han sover igen, fordi det gør det lettere at se, om der sker fremskridt.
I fortæller, at han ofte kun sover knap 1 time af gangen, og ud fra dette tænker jeg, at det vil være nødvendigt med 3 lure dagligt. Med mindre at I ved at trille ham en tur i barnevognen midt på dagen, an få ham til at sove et par timer der. Det kan være en god idé at gøre det til en fast rutine med en barnevognstur, hvis det får ham til at sove en længere middagslur. Det vil være med til at påvirke hans indre ur og fornemmelse for netop behov for en længere lur midt på dagen. Og det er helt okay, hvis I lige nu hjælper ham til en længere lur ved at gå en længere tur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapssere med forskelligt smørbart pålæg som leverpostej, makrel eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.
Ammes (alternativt flaske eller mme af kop) og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op fra sin formiddagslur. I må gerne trille ham en tur med barnevognen her, hvis I på den måde kan holde ham sovende til en længere lur.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Hvis han har sovet en lang middagslur, så behøver han ikke sove en 3. lur her. Hvis han har sovet to korte lure, så vil han sandsynligvis have behov for en 3. lur her.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, både til fingrene og til hænderne, men også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop og får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder...
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Tidspunktet kan dog variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og herefter tager far over, evt. sover sammen med jeres dreng i dobbeltsengen, og mor sover et andet sted - og næste morgen starter dagen så med morgengrød.
Og så til jeres punkter...:
Ad 1. Hans søvnbehov vil blive fint dækket, hvis han sover ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07 og sover godt ca. 3-3.5 timer om dagen enten fordelt på 3 lure eller ved at han sover f.eks. 45-60 minutter om formiddagen og f.eks. 2.5 time til middag, fordi I triller ham en rigtig lang tur. Det er dog vigtigt at sige, at børn i denne alder godt kan have tendens til at sove lidt mindre, end vi umiddelbart synes de har behov for, men det er okay. Hvis I følger ovenstående, så bliver han dækket ret godt ind :)
Ad 2. Amningerne om natten skal stoppes. Det vil sige, at han ammes aften og sen aften, men efter midnat, skal han ikke længere ammes - og da jeg har på fornemmelsen, at mor vil have svært ved at holde dette, så vil det være godt, hvis far tager over. Kan mor klare det og giver det mere ro, netop fordi han ikke skal undvære både mor og bryst, så er det naturligvis også et rigtig godt valg.
Ad 3. Det vil være rigtig godt, at far nu er den som styrer alle de ritualer, der leder op til putning. Det vil sige, at det er far, som om aftenen giver bad, frotterer med håndklædet, giver lidt babymassage, giver ren ble og nattøj på. Ligesom far også giver godnatgrøden, børster tænderne osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over og putte, hvis mor en aften ikke er hjemme.
Ad 4. Det kan være nødvendigt, at jeres dreng lærer at sove uden bryst og favn først, og derefter lærer at sove i egen seng. Det kan godt være nødvendigt, at I tager det i små etaper. Han er som sagt i separationsfasen, og han vil føle sig afvist og vil ikke kunne forstå, hvis I pludselig bare lægger ham vågen i seng og kræver at han skal sove der, hvis han er vant til at falde i søvn med brystet og i mors favn.
Det er vigtigt, at han stadig ammes om aftenen, men før han sover helt, så skal mor flytte ham fra sin favn og ned i tremmesengen - så han lige når at registrere at bryst og favn ikke er der, men i stedet forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Hvis I har en bedsidecrib eller på lignende måde sikkerhedsmæssigt kan koble tremmesengen til dobbeltsengen, så kan det være rigtig godt, fordi han på den måde kan lærer at sove i egen seng samtidig med, at I stadig er lige ved siden af og kan berolige med en hånd og lidt kærtegn. Og efter amning sen aften, så kan far tage over og være den, som giver nærhed og tæt kontakt, men som naturligt ikke kan amme, så dette er udelukket.
Ad 5. Behovet for bevægelse nedsættes gradvist ved, at I triller mindre og mindre, holder vognen stille. Lige nu tænker jeg dog, at det vil være rigtig godt, hvis I kan vænne jeres dreng til at sove uden bryst og favn først - og så senere kan han lære at sove uden bevægelse. Det, at mor ikke længere ammer ham i søvn, kan faktisk også have en god indflydelse på søvnen i dagtimerne og dermed på sigt være med til at nedsætte behovet for bevægelse, når han skal sove om dagen. En ting af gangen :)
Ad 6: Jeg håber at ovenstående dagsrytme giver lidt idé om, hvordan en rytme kan se ud for et barn på 8-9 måneder, og hvad I derfor kan arbejde videre med :)
Jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helen bog om børn & søvn". I den kan I læse meget mere om netop 8-9 måneders alderen og søvnassociationer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske