Svar: Natlige opvågninger og klynk
23. oktober 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker, og dejligt at høre fra dig igen :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du har fuldstændig ret i, at søvn og mad - og hele dagens rytme - hænger sammen. Det er super godt, at jeres datter er begyndt at sove to længere lure i løbet af dagen. De er vigtige for hende og dagssøvnen kan reparere på en dårlig nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet.
Det er også rigtig godt, at I er opmærksomme på, at der skal være balance mellem mængden af skemad og mængden af mælk. Hvis hun spiser for store mængder skemad, så vil hun kunne afvise flasken, og modsat, hvis hun drikker for meget mælk, så vil hun kunne afvise skemad. Det kan derfor være bedre at give hende ½-¾ dl grød eller mos og hun så efterfølgende tager imod en flaske, end at give hende 1-1.5 dl. grød eller mos og hun så ikke drikker mælk nok.
Det er også super godt, at I er skiftet over til en anden erstatning. Det lyder som om, at hun har haft behov for en ny smag og det har hjulpet, så hun nu accepterer flasken bedre igen. Alt sammen rigtig godt.
Når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis I kan skære ned til 4 flasker i døgnet, når jeres datter bliver 7 måneder - og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er flasken om formiddage og eftermiddagen, som forsvinder og i stedet gives mellemmåltider på dette tidspunkt. Og så er det stadig vigtigt, at hun får en flaske, når hun puttes om aftenen og også får en drømmeflaske sen aften.. og først i 8-9 måneders alderen trappes der ud af den tidlige morgenflaske.
Det vil sige, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, nu ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre indtil dagen starter stille og roligt som nu.
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme, fedtstof, vand af kop.
Formiddag 8.30-8.45: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 9 - og skal ikke tilbydes flaske her, mellemmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 som nu
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Skal ikke længere have flaske om eftermiddagen, mellemmåltidet erstatter flasken, som hun plejer at få kl 17...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, og mad med mere og mere bid. Suppleres igen med rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så er der lidt ændringer i forhold til jeres nuværende dagsplan, men tiderne er de samme. Det vil være rigtig godt, at du fjerner flaskerne formiddag og eftermiddag (kl 17) hvilket også vil være med til at give mere plads og appetit til både frokost og aftensmad. Derudover vil det være rigtig godt med en flaske, når hun puttes om aftenen. Det vil være et reelt behov at få denne, og den kan være med til at gøre, at hun ikke skal have sut i munden igen og igen i løbet af aftenen...
Og netop sutten er det vigtigt, at I er opmærksomme på. Det er helt naturligt, at jeres datter har flere opvågninger om natten nu. Hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt og det betyder, at søvnen bliver urolig. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra, hun sparker dynen af og kan ikke selv få den på igen og samtidig så drømmer hun også meget og kan derfor have flere lyde om natten, hun kan både klynke, smaske, pludre, le...
Det er vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift, hjælper hende med at blive lagt ned i midten af sengen igen, komme om på siden eller ryggen, hjælper hende dyne på osv. Ligesom det er vigtigt, at I også beroliger med en hånd, hvis I fornemmer, at det hjælper hende.. MEN det er vigtigt, at I ikke per automatik kommer en sut i munden på hende, hver gang hun har sine små opvågninger, fordi det ikke er noget i munden, men derimod stillingskift eller berolignede hænder, som hun har behov for. Og hvis I igen og igen giver hende en sut i munden, så kan hun på sigt få det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun vil vågne flere gange om natten, når sutten falder ud af munden og har brug for at I kommer den i munden igen.
Det er på samme måde også vigtigt, at I ikke nødvendigvis reagerer på alle lyde hun laver, men nogle gange lige vurdere, om hun måske kan finde videre i søvnen på egen hånd. Her er det fint, at hun ligger på eget værelse, fordi det natuilgt ofte vil gøre, at I ikke hører hende, før hun egentlig rigtigt har behov for jer. Og det er dejligt at flytningen på eget værelse egentlig er gået godt :)
Tandfrembrud, ondt i ørerne, forkølelse og lignende kan naturligt spille ind og give afbrudt nattesøvn og derfor er det fint, at I også er opmærksomme på dette. Det lyder dog umiddelbart ikke til, at noget sådan spiller ind hos jer lige nu...
Og så er der nightterror. Det er jeg ret sikker på, at jeres datter ikke har, for hun er for lille, for ung. Det er en forudsætning for at kunne få anfald at natteskræk eller nightterror, at hendes søvn indeholder samme stadier, som hos større børn og voksne. Og selvom hendes søvn rent fysiologisk begynder at ændre sig nu, så vil den i sammensætning ikke være som hos jer - og derfor er det højst sandsynligt ikke natteskræk, som I oplever. Hun kan dog sagtens vågne, græde, være dybt ulykkelig og svær at trøste af almindelig drømmeaktivitet og den udvikling, som hun går igennem netop nu. Og derfor er det godt, at I forsøger at gøre det, som for hende virker mest tryghedsgivende. Så hvis hun virker til at sove betydeligt bedre med sin babaynest, fordi hun altid har sovet i den, så er det sådan - pas dog på, at hun ikke får det for varmt.
Jeg tænker, at alder og udvikling spiller ind hos jer og at tiden derfor også arbejder lidt for jer. Der er dog visse ting, som I kan gøre allerede nu f.eks. ændre lidt i dagsplanen i forhold til skemad og flasker og også medtænke, hvordan I hjælper hende videre, beroliger og betrygger, når hun vågner om natten. så hun ikke bliver uhensigtsmæssigt afhængig af f.eks. sin sut. Hun må gerne blive puttet med sutten og kan også få den et par gange i løbet af natten, men ikke hver time til hver anden :)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske