Svar: Putningen trækker ud

21. oktober 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K.

Tak for dit brev :)

Der kan være forskellige grunde til, at børn i børnehavealderen (3-6 år) protesterer mod søvn og mod det at komme i seng, og jeg vil give dig lidt forslag til, hvad der kan spille ind og håber, at det måske kan hjælpe jer lidt videre:

- Er ikke træt nok. Det er enormt frustrerende at blive bedt om at gå i seng, hvis man ikke føler sig træt og parat til at sove. Og det vil ofte udløse det man kan kalde overspringshandlinger - så vil han have vand, så vil han have en anden bamse, så vil han prøve at tisse på toilettet igen, så vil han op og ind i stuen, vil have at du skal bliv, læse en historie mere ....

Det kan derfor være en god idé at se lidt på hele dagens rytme, hvornår står han op om morgenen, hvornår spiser han, leger han og er aktiv, sover han stadig middagslur, og hvornår putter du ham i seng... Nogle gange kan det være en god idé at gå ud i haven, lave lidt fysisk aktivitet, spille bold eller lignende, så han for brugt sig selv motorisk og når det så bliver puttetid vil han måske føle sig mere parat til at sove. Gennemsnitligt vil børn på 4 år have brug for ca. 11.5 times søvn i døgnet.

- Er overtræt. Efter en lang dag i børnehave, hvor der er sket rigtig mange ting, og man er blevet mødt af en masse udfordringer og læring, så er mange børn rigtigt trætte om aftenen... men fordi vi ofte har en del praktiske ting, der skal gøres sidst på dagen - ordet vasketøj, laves aftensmad, vaske op, smøre madpakker osv. så "skrider tiden lidt" og barnet bliver puttet for sent. Dette giver ekstra energi, fordi han så kører på adrenalinen, selvom han faktisk er rigtig træt og derfor kan han ikke sove.

Det er derfor en god idé at se på, om han evt. skal puttes lidt før, ligesom det kan være en god idé at overveje, om jeres putteritual er for kort og måske lidt for stressende. Hvis I har en masse praktisk, som skal ordnes, når først jeres dreng sover, så vil han kunne mærke dette på jer, mærke at I forsøger at trække jer, at I ikke rigtig har tid til at putte ham, og det kan gøre hans behov for jer ekstra stort. Han vil klynge sig ekstra til jer og gøre hvad han kan for at holde på jer... Mere tid og ro ved sengekanten og tidligere putning kan derfor være løsningen her.

- Har en følelse af at være holdt udenfor. Med den alder, jeres dreng har, så ved han godt, at når han er puttet i seng, så sidder I og hygger i stuen. Og de gange, ...

Annonce

... hvor han er stået ud af sengen og er kommet ind i stuen til jer ,så er han blevet bekræftet i dette. Måske står der endda en slikskål på bordet, som ikke var der, da han var oppe... Og han vil naturligt gerne være en del af det hyggelige, som I har sammen. Han kan altså godt protestere mod søvnen fordi han oplever, at I hygger uden ham.

Her er det vigtigt, at I gør tiden i sengen til noget hyggeligt og rart og giver ham følelsen af at han er prioriteret. Det skal være lige så hyggeligt at komme i seng, som være en del af det der foregår i stuen. Der sker ikke noget spændende, og der er ikke noget, han går glip af.

- Er bange for noget. Børn i denne alder kan godt begynde at blive bange for forskellige ting. Det kan være bange for mørke, bange for monsteret under sengen, bange for tyve og røvere, som måske vil bryde ind om natten. Det kan også være, at der står en hund og gør udenfor, når det er mørkt, og det bryder han sig heller ikke om.

Det er vigtigt, at gøre ham tryg ved at sove. Måske har han brug for en natlampe, lidt svag belysning eller måske er det rart, hvis døren til værelset kan stå åben og lyset fra gangen trænge ind. Måske vil han gerne kunne høre fjernsynet, fordi det giver ham en bevidsthed om at I er der, lige inde i stuen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Mangler hyggelige sengerutiner. Børn i denne alder har ofte brug for forberedelse før sengetid. De har brug for nogle faste rutiner, som hjælper med at lede op til at det snart er sengetid, det vil sige tid til at finde ro og overgive sig til søvnen. Og i denne alder giver genkendelighed tryghed og ro. Det er derfor børn i denne alder f.eks. ofte kan høre den samme historie igen og igen, eller elsker at se den samme film. Det giver tryghed at vide hvad der sker.

Rutiner kan f.eks. være, at efter aftensmaden går I ud og spiller bold, måske kommer han i bad, så får han nattøj på, måske et godnatmåltid i køkkenet/ved middagsbordet. Derefter får han børstet tænder, kommer i seng og du sætter dig og læser en bog ved sengekanten. Og du vurderer, hvorvidt du skal blive siddende, tale lidt om dagen og hvad der skal ske imorgen, eller om du kan gå... Han har en puttebamse, måske en godnatsang, en natlampe, som lyser svagt.

Jeg håber, at ovenstående måske kan give lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, og hvor I kan sætte ind for atter at hjælpe jeres dreng til at finde roen og søvnen om aftenen:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder