Svar: Søvnproblemer igennem flere måneder

13. oktober 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at I har fulgt lidt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig.

Der er ingen tvivl om, at vugning, bevægelse, og det at være i jeres favn, udgør en stor del af jeres datters putteritual og altid har gjort det. Og der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem dette og hendes opvågninger om natten. Derfor har I fuldstændig ret i, at det vil være rigtig godt, hvis I kan putte hende i egen seng, før hun sover helt, så hun gradvist vænnes til at forbinde sin seng og ikke jeres favn med stedet, hvor hun skal finde ro og overgive sig til søvnen.

Når jeg ser på jeres rutiner om aftenen, så lyder det meget trygt og nærværende, og det er rigtig godt. Det er super godt med aftensmaden, det efterfølgende bad, børste tænder, få læst godnathistorie og så putning med bamse... men ritualet bliver ret langt, fordi I ofte starte med at sidde med jeres dater i jeres seng, derefter pakker hende i dyne, giver sut og går omkring - og først derefter putter hende i egen seng.

Jeg vil foreslå jer, at I afkorter ritualet lidt, og at I stopper med at gå omkring med hende i favnen. Jeg vil anbefale jer, at I sætter jer på en stol ved siden af hendes tremmeseng, putter hende i dynen i jeres favn og læser godnathistorien der. Og når hun så er parat, så vil det være rigtig godt, at putte hende over i egen seng, hvor hun så stadig har sin bamse, evt. kan få læst lidt mere eller i kan synge godnatsang eller lignende - se evt. også Norly & Friends, som laver personlige godnatsange, som hun så kan ligge og lytte til og finde roen med.

Afhængig af, hvornår hun står op af sin middagslur, så kan I overveje, om hun måske skal puttes en lille smule senere f.eks. 19.30. I stedet for at bruge tiden på at gå rundt med hende i favn, så kan I bruge lidt ekstra tid på at bade, give lidt babymassage og evt. afslutte med et godnatmåltid, så I på den måde hjælper hende med nogle nye rutiner, som stadig giver hende ro i kroppen, men som også udfylder tiden på en anden måde end at skulle bæres rundt og vugges i jeres arme :)

Mit forslag til en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Frikadellen kan f.eks. spises i stykker og kartoflerne moses med sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage og hjælpes på den måde til at få lidt ro i kroppen.

Tilbydes en godnatgrød eller rester fra aftensmaden som godnatmåltid f.eks. kl 19-19.15.

Får børstet tænder og puttes så til natten ca 19.30. Og her starter I med at sidde med hende på skødet og læser lidt i bogen, flytter hende så over i egen seng og læser lidt videre, synger godnatsang og hjælper hende med at finde ro og falde i søvn i egen seng.

Det er fint, at hun har brug for en sut efter ca. 3 timers søvn og derefter kan sove videre i 2-3 timer og nogle gange har brug for sut igen. Men prøv om I kan lære hende selv at finde sutten. I kan øve det om dagen, give hende sutten i hånden eller lægge sutten på bordet foran hende, og så skal hun selv tage den, vende den ...

Annonce

... rigtigt og komme den i munden. Og det samme skal hun så om natten. I kan evt. lægge et par ekstra sutter i sengen, evt. koblet til en klud, så er den måske lettere at finde og I kan hjælpe hende med at søge efter sutten, få den i hånden og selv komme den i munden - så hun stille og roligt lærer selv at finde sin sut om natten, hvis det er det hun har behov for.

Hvis hun vågner, græder og tydeligt er ked af det, så skal I naturligvis være der for hende og i første omgang forsøge at berolige med hænder, kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Og hvis det ikke er tilstrækkeligt, og I fornemmer, at hun gerne vil op og har brug for at mærke jer tæt på, så skal I naturligvis tage hende op. Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan putte hende tilbage i egen seng igen, så hun forsætter sin nat der. I kan altså godt tage hende op, berolige og betrygge og så putte hende igen, når hun atter virker parat.

Og så til jeres egentlige spørgsmål :) Ja, jeg vil anbefale, at I stopper med at læse godnathistorie i jeres seng og i stedet sætter jer og læser på værelset, hvor hun skal sove. I må gerne starte med at have hende i jeres favn, så hun stadig får nærheden og mærker jer tæt på, men det er slut med at gå rundt og vugge hende efterfølgende. Når hun er parat, så kommer hun over i egen seng, hvor I så læser videre, synger godnatsang og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen.

Hvorvidt I skal blive siddende hos hende afhænger af, hvordan hun reagerer. Det er bestemt en god idé at sidde hos hende i 10-15 minutter, hvis hun på denne måde kan lægge sig trygt og roligt ned og falder i søvn - fremfor at I går og hun bliver ked af det og begynder at forbinde det at sove med noget, som ikke er rart.

Hvis hun ser jeres tilstedeværelse som leg og underholdning og tror, at når I sidder der, så er det meningen, at hun skal hoppe omkring, så kan I godt vælge at gå. I kan her bruge det, som jeg kalder se-til-metoden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Se-til-metoden handler ikke om at kontrollere hendes gråd eller om at hun skal græde, men derimod om at lære hende, at I stadig er der for hende, selvom hun ikke kan se jer. Og så er den god at bruge, når I vil signalere, at det er sovetid og ikke legetid. Og det forstår hun bedre, hvis I vælger at gå.

Når I går, så er det dog vigtigt, at I kun er kortvarigt væk f.eks. max 3 minutter. Det er ikke meningen, at I skal forlænge tiden og det er vigtigt, at gå tilbage til hende - også selvom hun ikke græder. Det er netop ikke meningen, at hun skal begynde at græde.
Det I ønsker at lære hende er, at hun godt kan ligge alene i sin seng og I kommer tilbage igen. Hun behøver ikke græde, for at få en reaktion fra jer, men kan trygt regne med, at I kommer og er der for hende, når hun har brug for det, og derfor kan hun trygt lægge sig til at sove.

Ofte behøver I ikke gå mere end en til to gange, så forstår hun godt, at det er sovetid og ikke legetid og vil så være parat til at ligge ned, og her kan I så sætte jer hos hende, læse lidt eller synge godnatsangen - og så falder hun til ro.

For at dette kan lykkes er det dog igen vigtigt, at puttetidspunktet er rigtigt, og at hun er parat til at sove. Og jeg håber at mit forslag til aftenrytme her hjælper lidt på vej :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder