Svar: Vil pludselig ikke sove i barnevogn
7. oktober 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :)
Det første jeg vil sige er naturligvis, at du skal være opmærksom på, om din datter kan have ondt i ørerne, hvilket kan gøre, at hun pludselig ikke bryder sig om at ligge ned. Det kan også være, at hun har haft en ubehagelig oplevelse i barnevognen, er blevet forskrækket og derfor pludselig forbinder det at falde i søvn i barnevognen med noget, som ikke er rart - og derfor protesterer.. det kan være en forklaring på, hvorfor hun pludselig ikke vil puttes i sin vogn, og er ofte forklaringen, når børn går fra at have været glade for barnevognen til pludselig at græde eller blive "hidsige", når de puttes i den...
Når det så er sagt, så lyder det dog ikke til at være tilfældet, ud fra det du fortæller og hun er jo tilsyneladende glad, når hun vågner i sin vogn. Det er selve putningen, som pludselig er svær...
Jeg tænker faktisk, at det lyder lidt som om, at du måske ikke helt rammer søvntoget, altså tidspunktet, hvor hun er parat til at sove. Hvis I kommer for tidligt til toget, så bliver hun frustreret og vil ikke ligge ned, hvis I kommer for sent, så er det lige så frustrerende, for så skal I vente på næste tog... derfor handler det om at nå toget, når det holder ved perron. Og det har I tidligere nået - hun er blevet gjort klar til at sove med ren ble, mælk, er puttet i barnevognen og lullet i søvn med sin sut.. det har fungeret så fint. Men jeg tror, at hun puttes lidt for tidligt nu, og det er derfor hun protesterer så meget.
Jeres datter er ikke længere et spædbarn, denne periode er overstået, og hun er nu en aktiv lille baby. Det betyder, at hendes søvn og rytme kan begynde at ændre sig. Hendes døgn bliver mere og mere inddelt i vågne, aktive perioder og perioder, hvor hun skal sove. Det vil være rigtig godt med en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - ligesom det vil være rigtig godt, at hun altid ammes eller får flaske, som en fast del af sit putteritual. Og så skal hun stimuleres, aktiveres rigtig godt i sine vågne perioder. Du skal hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk, I skal lege bevægelege, pludre og synge, gerne fagtesange som Hjulene på Bussen og lille Peter Edderkop osv.
Du skal prøve at overveje, om hun nogle gange gaber, fordi hun måske keder sig og ikke nødvendigvis fordi hun skal sove. Det kan godt tænkes, at hun måske først skal puttes ca. 20 minutter senere end du forsøger lige nu - og at hun så vil være mere parat...
Mit forslag til en dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, ammes ofte igen, når dagen begynder
Vågner, og I leger, hygger, tumler, pludrer
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, og I leger igen, hygger, tumler, pludrer
(Frokost 11.30: Her tilbydes lidt skemad, når I på et tidspunkt begynder med det, indtil videre giver du bare mælk, som du plejer)
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. BAdet vil være med til at forlænge hendes vågenperiode midt på dagen og vil også stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænge afhænger af, hvornår formiddagsluren ligger og hvor lang den er
Eftermiddag 16-17: I hygger, leger, pludrer, tumler og hun ammes
Puttes og sover dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften: Har ofte en længere vågenperiode om aftenen, så der lige nu er tale om familietid og hun fylder sig rigtig godt op til natten ved at spise hyppigt.
Ammes/Flaske og går ofte sent i seng, måske først kl 22 - men det afhænger naturligt af, hvor sent dagens 3. lur ligger, og hvor lang den er...
Nat: Ammes og sover videre...
Jeg har på fornemmelsen at min skitserede dagsplan her ligger med senere tider, end I har på nuværende tidspukt, og det kan godt være, at jeg har "rykket hende for meget", men det kan måske give lidt idé om, hvad jeg mener, og hvad I måske kan forvente lige nu.... Der sker bare rigtig meget med rytmen i denne alder, og det kan være det, som spiller ind hos jer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske