Svar: Urolig søvn, lidt over 4 mdr.

6. oktober 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Karina

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring urolig søvn - og dejligt at høre, at du har kunne bruge og er glad for mine tidligere svar :)

Der er flere forklaringer på, hvorfor din dreng sover så uroligt om natten, og jeg vil naturligvis meget gerne fortælle lidt om dette...

Der er ingen tvivl om, at din dreng er motorisk stærkere nu. Han liggere ikke længere stille, men drejer om sin egen akse, sparker mere og mere med benene, sætter fra og begynder også at bruge sine arme meget bevidst, rækker ud efter ting, ligesom han begynder at trille mere og mere omkring... Og han øver sig motorisk, både når han er vågen, og også når han sover.

Derfor er han motorisk urolig om natten. Han drejer sig omkring, men formår endnu ikke at komme tilbage til en rar stilling at ligge i, og så vågner han mere og mere op, og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.

Den store udvikling, som han går igennem gør, at han også drømmer meget undervejs i sin søvn, og det kan gøre tendensen til at flagre med armene, kaste hovedet fra side til side, virke søgende, smaske, småklynker osv. større. En del af hans motoriske uro og natlige lyde kan derfor også hænge sammen med hans drømmeaktivitet, som igen skyldes udviklingen netop nu.

Hans søvn begynder også at indeholde flere stadier, så søvnen i sammensætning kommer til at minde mere om den søvn, som vi voksne sover. Og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op... samtidig har nogle børn i denne alder stadig en ret voldsom moro-refleks, faldrefleks, så når de ...

Annonce

... skifter søvnstadie, så spjætter de med kroppen, og det vækker dem ofte også...

Der er altså ingen tvivl om at alder og udvikling, samt fysiologisk ændring i hans søvn, alt sammen spiller ind. Derudover så lyder det også som om, at jeres putteritual måske spiller ind. I hver fald fortæller du, at han falder i søvn i dine arme, her ligger han i en halv til en her time, herefter får han flaske og puttes i sin seng. Omkring midnat vågner han første gang, kommer over og ammes i din seng, hvor han så sover videre... Det lyder rigtig dejligt og meget hyggeligt :) Men det lyder også som om, at han måske begynder at have ekstra meget behov for din favn og din nærhed, for at kunne sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt okay, at du gerne vil give ham den nærhed og tætte kontakt, som han viser behov for, ligesom det f.eks. ofte kan hjælpe til ro, at du lægger hænderne på ham, så han kan mærke dig eller tilbyder ham brystet som trøst og beroligelse... MEN på sigt kan det godt blive uhensigtsmæssigt og gøre, at han sover mere uroligt og vil søge dig igen og igen for at kunne sove. Derfor kan det godt være en overvejelse værd, om du nu skal arbejde på at putte ham i egen seng og vænne ham til at sove der, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke er afhængig af din favn og dit bryst for at finde ro og sove godt. En del af hans uro om natten kan altså godt hænge sammen med, at han falder i søvn på den måde han gør og måske er ved at blive uhensigtmæssigt afhængig af bryst og favn for at kunne sove :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder