Svar: Urolig søvn, lidt over 4 mdr.
6. oktober 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring urolig søvn - og dejligt at høre, at du har kunne bruge og er glad for mine tidligere svar :)
Der er flere forklaringer på, hvorfor din dreng sover så uroligt om natten, og jeg vil naturligvis meget gerne fortælle lidt om dette...
Der er ingen tvivl om, at din dreng er motorisk stærkere nu. Han liggere ikke længere stille, men drejer om sin egen akse, sparker mere og mere med benene, sætter fra og begynder også at bruge sine arme meget bevidst, rækker ud efter ting, ligesom han begynder at trille mere og mere omkring... Og han øver sig motorisk, både når han er vågen, og også når han sover.
Derfor er han motorisk urolig om natten. Han drejer sig omkring, men formår endnu ikke at komme tilbage til en rar stilling at ligge i, og så vågner han mere og mere op, og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Den store udvikling, som han går igennem gør, at han også drømmer meget undervejs i sin søvn, og det kan gøre tendensen til at flagre med armene, kaste hovedet fra side til side, virke søgende, smaske, småklynker osv. større. En del af hans motoriske uro og natlige lyde kan derfor også hænge sammen med hans drømmeaktivitet, som igen skyldes udviklingen netop nu.
Hans søvn begynder også at indeholde flere stadier, så søvnen i sammensætning kommer til at minde mere om den søvn, som vi voksne sover. Og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op... samtidig har nogle børn i denne alder stadig en ret voldsom moro-refleks, faldrefleks, så når de skifter søvnstadie, så spjætter de med kroppen, og det vækker dem ofte også...
Der er altså ingen tvivl om at alder og udvikling, samt fysiologisk ændring i hans søvn, alt sammen spiller ind. Derudover så lyder det også som om, at jeres putteritual måske spiller ind. I hver fald fortæller du, at han falder i søvn i dine arme, her ligger han i en halv til en her time, herefter får han flaske og puttes i sin seng. Omkring midnat vågner han første gang, kommer over og ammes i din seng, hvor han så sover videre... Det lyder rigtig dejligt og meget hyggeligt :) Men det lyder også som om, at han måske begynder at have ekstra meget behov for din favn og din nærhed, for at kunne sove.
Det er helt okay, at du gerne vil give ham den nærhed og tætte kontakt, som han viser behov for, ligesom det f.eks. ofte kan hjælpe til ro, at du lægger hænderne på ham, så han kan mærke dig eller tilbyder ham brystet som trøst og beroligelse... MEN på sigt kan det godt blive uhensigtsmæssigt og gøre, at han sover mere uroligt og vil søge dig igen og igen for at kunne sove. Derfor kan det godt være en overvejelse værd, om du nu skal arbejde på at putte ham i egen seng og vænne ham til at sove der, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke er afhængig af din favn og dit bryst for at finde ro og sove godt. En del af hans uro om natten kan altså godt hænge sammen med, at han falder i søvn på den måde han gør og måske er ved at blive uhensigtmæssigt afhængig af bryst og favn for at kunne sove :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske