Svar: Er min 6mdr alt for afhængig af mig?

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare og forsøge at komme så godt omkring som muligt :)

Nu hvor jeres datter er 6 måneder gammel, så vil det være rigtig godt med lidt fast rutine dagen igennem. Hun skal tilbydes skemad flere gange dagligt, drikke vand af kop og stadig også have sine ca. 6 flasker i døgnet, og det vil være super godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og så flasken, før hun skal sove igen. Hun skal altså have flaske, som en fast del af sit putteritual, ligesom hun plejer at få :)

En dagplan for en pige på 6 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre, måske indtil ca. 06-06.30, hvor dagen så begynder stille og roligt.

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur måske ca. kl 9, måske lidt senere, det afhænger af, hvor tidligt hun står op.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende ei hånden, som hun kan gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske kl ca 12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er...

Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger igen efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes ogå her med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger af, hvor lang og hvornår dagens 3. lur ligger...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næsten morgen tidlig, hvor hun så får flaske igen.

Som du kan se, så har jeg lavet dagsplanen sådan, at der er 3 lure dagligt - det tænker jeg er nødvendigt, da jeres datter starter dagen tidligt og faktisk også går tidligt i seng. De tre lure vil hjælpe hende til en rytme, hvor puttetidspunktet om aftenen naturligt kommer til at ligge lidt senere, så hendes nattesøvn bliver kortere, og dagssøvnen derfor har mulighed for at blive lidt længere.

I skal regne med, at hun har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet, og hos jer sover hun ofte fra 17.30-18 og til 06. Det vil sige, at hun faktisk sover 12-12.5 times nattesøvn. Det betyder igen, at hun faktisk kun har 2 timers dagssøvn at gøre godt med, og det er simpelthen for lidt og vil naturligt derfor forklare, hvorfor det er så svært at putte hende, ligesom det også kan være med til at forklare, hvorfor hun virker så sensitiv og generelt har rigtig svært ved at koble fra, finde ro, lukke af.. Det er ikke hele forklaringen, men en del af forklaringen...:)

Jo mere ens dagsrytme I har, jo mere vil hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme tilpasse sig og jo mere parat vil hun blive - både til at spise, når det er spisetid, til at lege, når det er tid til leg og aktivitet og til at sove, når det er tid til at skulle det :)

Du fortæller, at hun ofte har en opvågning omring midnat, og det vil være super godt, at du giver hende en drømmeflaske her. Drømmeflasken kan gives, før du selv går i seng, hvis du f.eks. kan holde dig vågen til omkring kl 23... eller den kan gives, når hun vågner op og melder sig. Og efter drømmeflasken, så kan hun så begynde at sove et lidt længere søvntræk til næste morgen. Det er ofte bedre for både barn og forældre, at det lange søvnstræk ligger mellem kl 23.30 og 05, end at det ligger mellem kl 19.30 og 02.. Hvis du kan introducere en drømmeflaske sen aften, så hjælper du dig selv til at kunne få lidt sammenhængende nattesøvn, når du går i seng...

Derudover vil det være rigtig godt, at I nu forsøger at putte hende, før hun sover ...

Annonce

... helt. Enten ved at give hende mælk og flytte hende fra jeres favn og ned i egen seng, der hvor hun er døsig - det vil sige, træt nok til at falde i søvn med jeres nærhed og kærtegn eller ved at I triller barnevognen en tur... Eller I kan putte hende i sengen eller i barnevognen og give hende flaske imens hun ligger der, så hun ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor hun skal sove, men blot får lov til at finde roen og komme videre i søvnen.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at putte hende med samme kærtegn, samme beroligende ord, samme putteklud, sut eller lignende..det er en god idé at bruge en sovepose, som giver hende genkendelighed og dermed tryghed og ro, når hun skal sove. Netop et ritual med mælk, sut, sutteklud, sovepose, faste kærtegn, beroligende ord, godnatsang og lignende vil være rigtig godt, fordi hun vil forbinde dette med at skulle sove - og fordi I vil kunne bruge disse ting uanset om hun skal puttes hjemme eller f.eks. hos bedsteforældre. Det kan også være en musikuro eller lignende, som I tænder for, og som kan medbringes, når I er nogen steder.

Når det så er sagt, så er det naturligt svært for mange børn at sove andre steder end hjemme, fordi små børn oplever verden med alle deres sanser - og hun vil naturligt kunne blive forstyrret af nye lyde/nye stemmer, nye skygger/lys/omgivelser, nye lugte osv. som der jo vil være, når man pludselig er et fremmed sted med andre mennesker end mor og far.

Du skriver, at hvis I skal hjem til nogen til frokost, så går der nogle gange 4-5 timer, før hun så kan få sin lur... og her vil det f.eks. være godt, at du medbringer hendes barnevogn, så hvis hun er vant til at sove middagslur i den, så kan hun stadig puttes i den. Hvis du f.eks. plejer at lægge dig med hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn ved siden af dig, så vil det være godt, hvis du kan låne dobbeltsengen, hvor I er, og netop lægge dig med hende der.. så putningen er så ens som muligt, uanset om hun puttes hjemme eller ude :)

På samme måde kan gæster hjemme også forstyrre. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt også gerne vil følge med, opleve og mærke verden mere og mere, og når der sker en masse, kan det derfor være ekstra svært at koble fra.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Dagsplanen og den faste rytme - og det at hun f.eks. altid puttes til middagslur i sin barnevogn vil derfor hjælpe jer til også at kunne putte hende på denne måde, når I er nogen steder.... Alternativt må f.eks. dobbeltsengen bruges, hvis familien I er hos er okay med det. Og samme rutiner skal også bruges, når I er hjemme - uanset om der er gæster eller ej :)

Derudover så er der det med at falde i søvn i din favn, der som sagt bør ændres. Hvis det lige nu ikke fungerer at putte hende fra jer, før hun sover helt, så kan du også gøre det, at du lægger dig med hende. I stedet for at sidde med hende i armene, når hun skal sove, kan du lægge hende ved siden af dig i dobbeltsengen, eller hun kan ligge i egen seng, hvis den kan kobles til din seng. På den måde lærer hun at falde i søvn liggende og får stadig din nærhed og trygheden ved at du er nær, men hun falder ikke i søvn i din favn. Gradvist kan den fysiske afstand øges mere og mere...

Når alt dette så er sagt, så tænker jeg faktisk, at dagsplanen med de 3 lure, kortere nattesøvn og mere faste tidspunkter for søvn, mad og aktivitet vil kunne gøre en stor forskel hos jer på sigt... Jeg tænker ikke, at din datter er for afhængig af dig, det lyder mere som om, at det er hele jeres rytme, som der skal ændres lidt på, og som jeg læser dit brev, så skyldes hendes store behov for din nærhed, og den store indsats du skal give, for at hun kan falde i søvn - netop rytmen. Jeg håber derfor, at min dagsplan vil hjælpe videre på vej :)

Jeg håber, at du kan bruge dette og vil også anbefale dig "Helens bog om Børn & Søvn".

- rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.