Svar: Mange opvågninger efter aftenputning

1. oktober 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Linda

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur:)

Der er hos jer sandsynligvis flere ting som spiller ind. Det ene er det, at du ikke længere er hjemme i løbet af dagen, og at jeres dreng derfor skal passes - hvem passer ham, far eller? At han pludselig skal undvære mor er naturligt svært, og det kan godt gøre ham ekstra klyngende, tryghedssøgende og derfor også ekstra brystssøgende, når du er hjemme, og det vil især ske om natten.

Derudover skal hans væskebehov naturligt også stilles, og som du selv nævner, så er din mælkeproduktion måske nedsat lidt, fordi du ikke længere ammer i dagtimerne. Og samtidig kan det være svært helt at dække hans behov for mælk, hvis han ikke får brystet, når du ikke er hjemme mellem 7-17... Du skriver, at han får 200-300 ml MME i løbet af dagen - hvordan får han dette, gives det via kop eller flaske?

Jeg har lidt på fornemmelsen, at I giver det via kop, og det er fint til at sikre ham ekstra væske, men at drikke af en kop giver ikke samme ro og hjælp til at overgive sig til søvnen, som brystet eller en flaske gør - og jeg vil faktisk anbefale jer, at I forsøger at indføre en flaske før middagsluren.

Med den alder han har, vil det være relevant med 4 mælkemåltider, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil hos jer sige f.eks. kl 05, 12.30-13, 19-19.30 og 22.30. Hvis han ammes eller får flaske på disse tidspunkter, så får han sit behov for mælk dækket, og I kan med god samvittighed sige, at han så ikke behøver søge brystet om natten af ernæringsmæssige grunde - trygheden kan han dog stadig have behov for.

Samtidig kan det være godt at holde fast i de fire mælkemåltider, så mælk indtages via bryst eller flaske og ikke "slatdrikkes" via kop hele dagen igennem. I stedet får han så vand til alle måltider og som tørstslukker derimellem, hvis han har behov for det.

Jeg forstår godt hvorfor du vælger at amme ham kl 17, når du kommer hjem, det kan være en god måde at mødes på, når I har været adskilt dagen igennem og samtidig har du måske også behov for at få brystet tømt på dette tidspunkt.. men hvis han har skulle undvære brystet siden kl 05, så er han sandsynligvis meget ivrig og måske næsten for ekstatisk, når brystet endelig tilbydes, hvilket gør at han spiser ekstra meget der og det vil naturligt også påvirker hans indtag af aftensmad - som igen vil have betydning for hans nætter. Og det at han skal undvære brystet i så mange timer kan godt gøre, at han så søger brystet ekstra hyppigt, når du endelig er hjemme, det kan altså forstærke behovet - hvorfor det igen ville være en god idé at far gav flaske før middagsluren - fordi det minder mere om brystet end kop gør....

Dertil kommer, at han naturligt også kan være uhensigtmæssigt afhængig af bryst og favn, fordi han altid er faldet i søvn på denne måde, og I aldrig har fået lært ham at falde i søvn i egen seng. Præcis som du også selv er inde på. Og det kan være rigtig svært at vænne ham til dette nu, hvor han samtidig skal undvære dig i løbet af dagen, men det vil være godt, at du forsøger.

Du skal stadig amme ham om aftenen, før han skal sove, men han skal helst flyttes over i egen seng, før han sover helt. Da han ofte søger brystet både kl 19-19.30 og igen kl 20.30, så kan du forsøge at amme ham, skifte hans ble og gøre ham klar til natten og så sætte dig ved siden af hans seng, give ham endnu en ammetår og så flytte ham fra dig, før han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at han puttes i egen seng, og du kan holde dine hænder beroligende på ham, synge en godnatsang eller lignende og på den måde lulle ham ind i ...

Annonce

... søvnen. Så dette ritual følger mere og mere med og stille og roligt tager over i takt med, at han måske kan puttes gradvist mere vågen og kun ammes en enkelt gang.

Alternativet om aftenen er naturligt igen flaske, og det vil også gøre, at far lettere kan putte og dermed kan tage over, hvis det er noget I ønsker. Flasken har også den fordel, at den faktisk kan gives i sengen. Det vil sige, at jeres dreng ikke længere behøver opleve skiftet fra favn og over i egen seng, men kan få lov til at falde i søvn, der hvor han er puttet, og som sagt kan puttes af både mor og far. Hvis I vælger denne løsning, så er det vigtigt, at jeres dreng ligger eleveret og ikke helt fladt med hovedet. I kan komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op.

Og så er der problematikken med slyngevuggen og motor... og du skriver, at han endnu ikke kan falde i søvn uden bevægelse. I skal naturligvis overveje om I ønsker at ændre på dette og hvis I gør det, så er det nødvendigt, at I slukker for motoren. Måden at trappe ud af bevægelse på er ved at vugge, hvis han giver lyd fra sig, men holde ham stille, når han er stille og ikke siger noget. Hvis han klynker eller giver lyd, så vugger I lidt igen, er han stille, så holder I ham stille. På den måde kan han gradvist lære at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det kan være helt okay blot at ligge stille...

Det kan også være, at I skal beslutte jer for, at slyngevuggen er slut, og at han skal lære at sove i egen seng med det samme.. eller måske skal I ikke ændre på slyngevuggen i første omgang, men ændre nogle af de andre ting først...

Og så med hensyn til om han får mad nok, så sender jeg her lige en dagsplan:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca 6.45, hvor dagen begynder og I står op.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, måske lidt rester fra aftensmaden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 15-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop. Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv.

Powernapper evt...

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Der skal være moset mad og mad i stykker mad med mere og mere bid, og også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 22.30-23: Ammes rigtig godt og skal herefter så sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Så ja, I skal have skabt en rytme i løbet af dagen, hvor han tilbydes mælk midt på dagen, helst via flaske, så amningen erstattes her. Og hvor han derudover får sit væskebehov dækket via vand af kop. Og hvor I sikrer ham mæthed nok hele dagen igennem. Jf. dagsplanen.

Så skal han lære at sove uden brystet hele natten igennem - en forudsætning for det er netop dagplanen :)

Så skal han lære at falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove. Så han nu flyttes fra din favn og ned i egen seng, før han sover helt. Alternativt puttes med en flaske, hvis I ønsker, at far skal kunne putte på lige fod med mor...

Og så skal han vænnes til at sove uden bevægelse.. men måske skal I som sagt starte med nogle af de andre ting først. Det kommer helt an på, hvad I tænker vil fungere bedst for ham og for jer, og hvad I er parate til :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina