Svar: 7 mdr blandede spørgsmål

22. september 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev :)

Hvis din dreng starter dagen allerede kl. 06, så er det helt okay, at han ikke kan holde sig vågen til kl. 09, så kan du putte ham 8.30 i stedet.

Hvis dagen starter meget tidligt, så vil hele dagens rytme naturligt ligge tidligt - og det er helt okay. Det vil dog stadig være rigtig godt, hvis du kan give ham et mellemmåltid før formiddagsluren, fordi han nu - hvor han er 7 måneder - meget gerne må lære at sove helt uden brystet om formiddagen og her erstatter mellemmåltidet amningen.

Det er vigtigt, at han stadig ammes tidlig morgen, og måske kan du netop ved at amme ham på dette tidspunkt holde ham sovende lidt længere, så dagen ikke starter helt så tidligt - og hvis I f.eks. først står op kl 06.30-07, så vil han naturligt kunne puttes senere til sin formiddagslur. Hvis ikke, er det som sagt helt fint :)

Når jeg laver dagsplaner og skriver tidspunkter, så er det naturligvis altid kun en rettesnor for, hvordan en dag kan skrues sammen, og for at give et billede af, hvornår de forskellige måltider og lure kan ligge, så man på den måde sikrer sig at rytmen ikke skrider for meget, og han pludselig kommer til at mangle enten mad eller søvn. Men du skal naturligvis passe tiderne ind efter hvad der fungerer for dig og din dreng i hverdagen :)

Med hensyn til protest mod søvn, så handler dette sandsynligvis både om, at tidspunktet skal være rigtigt, og om at han skal være mæt i maven og dermed føle sig naturligt træt og parat til at sove. Derudover så er der heller ingen tvivl om, at det hos jer handler meget om udvikling - og det faktum, at han er rigtig langt fremme motorisk.

Det er super dejligt, at han er så hurtig motorisk, allerede kravler og rejser sig ved møblerne - det er super godt! MEN, det giver ofte ekstra udfordringer, for når han kravler omkring, så oplever han naturligt verden større, får rigtig mange stimuli og derfor svært ved at koble fra og finde ro, svært ved at sove roligt. Han får på mange måder en masse stimuli, som han mentalt måske ikke er helt klar til at kapere, i hvert fald ikke på samme måde, som hvis han først kravlede, når han var 9 måneder... Hans udvikling gør, at han derfor har lidt ekstra udfordringer med søvn...

Samtidig har han også en stor motorisk uro og stor rastløshed i kroppen. Det er fysisk rigtig svært for ham at finde ro, når han skal sove - og her vil det være rigtig godt med et bad midt på dagen. Det har jeg anbefalet dig tidligere, og jeg tænker, at det stadig er en god idé. Det vil både forlænge hans vågenperiode lidt, aktivere ham rigtig godt, og så vil det hjælpe til ro og en forhåbentlig længere middagslur, når han så puttes til den.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan massere ham, smøre ham ind i lidt creme, give ham lidt trykmassage og lignende efter badet, så du med dine hænder, kærtegn også hjælper ham med at finde fysisk ro, så han derefter kan sove lidt mere roligt.

Det vil sige, at en dagsplan - her hvor han står tidligt op - f.eks. kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, dagen starter kl 06

Morgen 6-6.30: Havregrød, vand af kop.

Sen morgen 8: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Puttes til dagens 1. lur ca 8.30 - og skal nu ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter denne amning...

Frokost 10.30-11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop. Hvis hele dagens rytme ligger tidligt, så vil frokosten naturligt også ligge lidt tidligere, hvilket er helt okay...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og får lidt babymassage og lignende.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13. Det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger på. Hvis han sover tidligere formiddagslur, vil middagsluren ofte også ligge tidligere. Sæt ham i barnevognen og læg ham ned, når han tydeligt er parat til at sove - læg mærke til tidspunktet.

Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og fisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur - og skal ikke længere ammes her, mellemmåltidet (flerkornsgrøden) erstatter ...

Annonce

... denne amning.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere din mad og mad med mere bid og mere smag. Får også her kogte grøntsagsbuketter, brødskorper og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen :)

Jeg tænker, at det lige nu vil hjælpe dig til mere ro om dagen og en bedre middagslur, hvis du lægger badet her og ikke om aftenen. Når han bliver 8-9 måneder gammel, vil det til gengæld være rigtig godt, hvis badet ligger aften og i denne alder også afsluttes med en godnatgrød - men godnatgrøden er lidt for tidlig lige nu :)

Med hensyn til putning om aftenen, så lyder det du fortæller rigtig fint og helt alderssvarende. Du sætter dig i en gyngestol ved siden af hans seng, du ammer ham, og før han sover helt, så putter du ham over i egen seng, hvor han så sover videre. Det er super godt! Som jeg læser dit brev, så er der ikke tale om, at du ammer ham i søvn - han når stadig at registrere, hvor han ligger, og han sover godt i egen seng, til han så ammes igen og derefter sover videre. Der er heller ikke tale om, at han græder, på nogen måde at ulykkelig, forbinder det at sove med noget, som ikke er rart. Og putningen trækker heller ikke ud... Det er lige efter bogen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvorfor er det vigtigt for dig, at du kan putte ham vågen i seng, og han så selv skal falde i søvn i sengen? Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer, og det fungerer umiddelbart hos jer. Samtidig lyder han meget tryg ved det at skulle sove og forbinder søvn med noget dejligt og rart - og det er det vigtigste i forhold til at være glad for at sove fremadrettet... I forhold til dit tidligere brev, så lyder det som om, at der er sket store fremskridt hos jer. Hvor din dreng tidligere sove med dit bryst i munden hele tiden, så er dette ændret nu og det lyder som om, at han faktisk er i stand til at tage lidt længere søvnstræk. Det er super godt!

Hvis det ikke er tilfældet, og jeg læser dit brev forkert, så er det dog vigtigt, at du nu arbejder på at få ham flyttet fra din favn og over i egen seng, før han sover helt - så han stadig beroliges med dit bryst og din nærhed, men når at registrere, hvor han puttes. Og samtidig skal I også øve, at han puttes til formiddagslur uden nogen amning, men med mellemmåltid i stedet :)

Du kan godt prøve at putte ham vågen i seng og se hvad der sker ved det, men jeg er ret sikker på, at han vil blive ked af det. Han er stadig en meget lille dreng og har - især fordi han motorisk er så godt igang, som han er - rigtig meget brug for din hjælp til at finde fysisk ro, når han skal sove. Og det hjælper ham at være i din favn, blive ammet og mærke dig.. og så flyttes han derefter ned, hvor han skal sove og registrerer, at han ligger i sin seng, så fint :)

Når han bliver et sted mellem 12-18 måneder gammel, så vil du kunne begynde at introducere en puttebamse og den vil naturligt stille og roligt kunne fungere som substitut for dig. Det vil sige, at han i den alder vil begynde at kunne bruge den bevidst, nulre næse med den osv. Og den kan således følge ham, når han skal puttes i f.eks. dagpleje, vuggestue hjemme hos mormor og morfar eller lignende. Og på den måde vil han på sigt kunne puttes mere vågen og med sin bamse, ligesom også en godnathistorie kan introduceres i denne alder...

Du kan også allerede nu forsøge med en putteklud, evt. koblet til en sut. En klud, som dufter af dig og som er der, når du ammer, og som så følger med ham fra din favn og over i egen seng, så han har lidt fornemmelse af, at du følger med. Det kan også være en måde at hjælpe ham fra favn og ned i egen seng på - uden at skiftet bliver for voldsomt, og hvor du derfor gradvist kan putte ham før han sover helt og dermed er lidt mere vågen, end du synes han er nu.. men han skal stadig være 12-18 måneder gammel, før han rigtigt vil begynde at bruge en putteklud bevidst, men introducere den nu må du gerne, hvis du på den måde synes, at det så kan fungere bedre for dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor