Svar: Nattesøvn 15 måneder

18. september 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev, din fine beskrivelse og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg kan tydeligt fornemme, at du er rigtig glad for at amme og nyder det bånd, som amningerne giver mellem dig og lillebror. Det er en nærhed, som er særlig for jer to, og det er naturligt svært at slippe - og jeg tænker også, at du ikke behøver slippe amningen helt:)

Det fungerer rigtig godt, når du ammer jeres dreng om aftenen. Du ammer ham, far tager over, lillebror puttes i sin tremmeseng og forbinder sin seng med stedet, hvor an sover. Far er hos ham, gør ham tryg og han overgiver sig til søvnen inden for 10-15 minutter. Det lyder så fint, og jeg kan ikke se nogen grund til, at du stopper med at amme på dette tidspunkt, når det fungerer så godt, som det gør :) Du kan bibeholde amningen før putning så længe at både du og din dreng trives med det.

De øvrige amninger - amning hver time til hver anden natten igennem - dem vil det dog være rigtig godt, at du stopper med. Både fordi det ikke kan undgås at din dreng får en meget stor mængde mælk, når han dier så hyppigt og det er vigtigt at han i løbet af dagen har plads i maven til mere sufficient mad, men også fordi det er vigtigt for jer begge to med sammenhængende nattesøvn. Der er ingen af jer, som har glæde af at vågne så hyppigt natten igennem, det er for hårdt og det er ikke godt for nogen af jer på sigt.

Da du ammer så meget, som du gør, så har du sandsynligvis en ret stor mælkeproduktion og det vil sandsynligvis være svært at stoppe fra den ene dag til den anden. Jeg vil derfor anbefale dig, at du i en lille uges tid bibeholder amning omkring midnat, så jeres dreng ammes både omkring kl 20 og omkring kl 23-24 - men derefter skal han ikke ammes mere og når der er gået en uge på denne måde, så vil det være rigtig godt, at du også trapper ud af amningen kl 23-24.

Far og søn er rigtig gode sammen, og far er god til at berolige, betrygge og putte. Det vil derfor være rigtig godt, hvis far kan tage over efter midnat, så amning helt er udelukket på dette tidspunkt. Det betyder, at I enten kan flytte tremmesengen på værelset nu, så jeres dreng lærer at sove i egen seng på eget værelse, eller I kan vælge at lade tremmesengen stå i soveværelset, men så sover du et andet sted, og om natten er det så far som hjælper og beroliger. Lillebror puttes stadig i egen seng, men en overgang kan han komme over i din seng, når han vågner om natten og far ikke kan få ham videre i tremmesengen - og så kan far give ham masser af nærhed og tæt kontakt, men mor er der ikke, så ...

Annonce

... amning er udelukket.

Stille og roligt skal lillebror så lære at sove videre i sin tremmeseng om natten. Han behøver ikke mors bryst for at komme videre i søvnen, men får stadig de kærtegn, beroligende ord osv, som far har indført - og som far allerede bruger i løbet af aftenen, når han vågner 1-2 timer efter putning. Og dette videreføres, så han fremadrettet hjælpes videre i egen seng, og på den måde kommer væk fra jeres seng. Og sengen kan enten stå i soveværelset eller på eget værelse.

Det er vigtigt, at I søger for at fylde jeres dreng op med masser af mad og vand dagen igennem og også indfører en godnatgrød eller anden form for godnatmåltid, så I sikrer jer, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten. Det vil være rigtig godt med en aftenrytme, som ser således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som spises med gaffel, fingre og hænder og der skal også være moset mad, som han får med gaffel eller ske. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes af mor og derefter overtager far og putter som nu ca. kl 20.

Sen aften 23-24: Ammes lige nu og den næste uges tid frem, herefter trappes ud af denne amning, og far beroliger og betrygger også her. Mor sover i et andet rum, så amning efter midnat er udelukket.

Det er en svær proces for dig, for det handler om at give slip... og vi skal give slip flere gange i vores børns liv - vi skal give slip, når de skal passes af bedsteforældre, når de starter i dagpleje eller vuggestue, begynder i børnehave, skal lege hos kammerater, starter i skole, selv skal cykle i trafikken... og lige nu skal du give slip på amningen og det bånd, som amninger giver dig, og det er hårdt.

Du har dog alle muligheder for stadig at amme og netop bibeholde amningen før putning, og så skal du også huske på, at mor og bryst er to forskellige ting, så selvom du ikke længere ammer om natten, så betyder det ikke, at jeres dreng ikke længere har sin mor. Du er der stadig for ham, det er ikke mor, som han skal undvære, men brystet, og det kan han godt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver det lille kærlige skub, som du har brug for, netop for at komme videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt... og knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger