Svar: Ændring af lure ifbm. opstart af vuggestue
17. september 2020
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om søvn, søvnbehov og rytme i vuggestuen :)
Det er rigtig godt, at du skriver, for min umiddelbare tanke er, at du er nødt til at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kun giver børnene én lur dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, før de kan nøjes med kun en enkelt lur, og jeres dreng og de øvrige yngste børn i vuggestuen skal naturligt tilbydes to lure dagligt.
En vuggestue kan i princippet modtage børn fra 6 måneders alderen - og de har nogle gange behov for 3 lure, så behovet for lure og dagssøvn er nødt til at være fleksibelt, når der er tale om børn under halvandet år...
Dertil kommer, at mange børn naturligt reagerer på at skulle starte i den nye verden, som vuggestuen er. Det betyder, at de nogle gange vil blive ekstra trætte og derfor have behov for mere søvn. Andre gange vil de faktisk få sværere ved at sove og vil sove meget kortvarigt, fordi selve starten er stressende for dem, og her vil de naturligt have ekstra behov for to lure dagligt, så de får lidt afbræk i løbet af dagen og netop bedre kan finde overskuddet til at være der... Man kan derfor sige, at vuggestuestarten ofte giver ekstra behov for to lure, uanset om barnet reagerer på den ene eller den anden måde :)
Jeres dreng bør naturligt kunne blive lagt til en formiddagslur omkring kl. 9, og så kan han blive lagt til en middagslur efter frokost - når han virker parat til det. Måske vil det først være kl 13.30, men det kan også være kl 12.30, fordi han bare er ekstra træt og godt fyldt op med indtryk, og så putter de ham naturligt der. Den fleksiblitet bør der være i vuggestuen. Og du beskriver jo en dreng, som trives med sin rytme, og som har en helt forventelige rytme af sin alder, og det skal man derfor ikke ændre på.
Så kan man naturligvis diskutere, hvor meget han kan være med i aktiviteter sammen med de andre børn, hvis han sover, når de er vågne og modsat, men sådan er det. Hvis han ikke får sin søvn, så vil han ikke have overskud til at være sammen med de andre og det bliver ikke nogen succesoplevelse for hverken ham, de andre børn eller voksne. Og der vil være indtryk nok dagen igennem, også selvom han sover to gange dagligt.
Det vil ofte være tegn på, at han kan undvære en lur dagligt, hvis han begynder at have svært ved at sove, når han puttes kl ca. 9.00. Altså at han der begynder at protestere mod søvnen, og skal puttes senere og senere. Og til sidst ender han så med at kunne sove en middagslur f.eks. fra kl 12 og 2-3 timer frem, og så hænger døgnet sammen med den længere middagslur midt på dagen.
Nogle børn skipper også formiddagsluren ved simpelthen at sove kortere og kortere tid, så fra at luren måske varer 1.5 time, så varer den pludselig kun en times tid, så måske 45 minutter og så 20 minutter og til sidst kan de så helt springe den over, og middagsluren vil så blive det længere.
Et andet tegn på, at børn stadig har behov for to lure er, hvis man kun giver dem en lur dagligt, så bliver de trætte sidst på dagen og begynder at powernappe her - hvilket så vil give problemer med putningen om aftenen. De to lure bør ligge formiddag og over middag, som hos jer.
Så, jeg synes ikke du skal ændre på jeres drengs rytme og det er vigtigt, at han får lov til at få sine to lure dagligt. Rytmen vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre og gradvist vænner sig til institutionslivet. Jeg synes derfor også, at du skal tale med vuggestuen om hvilken søvnpolitik de har, og hvis de holder fast i, at så lille et barn ikke skal puttes to gange dagligt, - så spørg ind til det og hvorfor... :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske