Svar: Puttevaner
10. september 2020
Alder:
20 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker :) Og velkommen til - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
I fortæller, at jeres dreng faldt rigtig fint i søvn de første ca. 12 måneder af sit liv. Derefter skete der noget, som gjorde, at det at falde i søvn pludselig blev svært. Og jeg tænker umiddelbart, at flere ting har spillet ind undervejs - det er altså ikke samme årsag, som nødvendigvis gør, at det er svært nu...
Børn udvikler sig rigtig meget og i de perioder, hvor de udvikler sig meget både motorisk og mentalt, vil de ofte have svært ved at sove. Der ligger sådan en udviklingsperiode i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen. Samtidig påvirker det naturligt også søvnen, hvordan dagen forløber - både dagens rytme, hvornår han er aktiv, sover og spiser - men også hvad der i øvrigt sker i løbet af dagen. Det kan være start i dagpleje, sygdom, ting der sker i jeres liv osv. som naturligt påvirker jeres dreng og hans evne til at finde ro og falde i søvn.
Og så er der naturligt alle de vaner og rutiner, som man som forældre skaber. Det der også kaldes søvnassociationer. Nogle søvnassociationer er gode, andre er mindre gode, nogle starter som noget godt og hensigtsmæssigt, men bliver på sigt uhensigtsmæssigt og det gælder f.eks. flasken...
Jeg tænker, at vi er nødt til at tage udgangspunkt i hans alder og udvikling nu, og sådan som situationen er lige nu. Og her tænker jeg, at det er naturligt, at han søger jer ekstra, når han skal sove. Den alder han har nu betyder, at han begynder at få mere farefornemmelse, altså en fornemmelse for at verden ikke bare er sjov og ballade, men faktisk farlig og at hverdagen er fyldt med en del modstand. Det kan være andre børn, som skubber, bider, tager legetøjet fra ham, eller det kan være jer voksne, som siger mere og mere "nej!" i løbet af dagen og forhindrer ham i ting, som han gerne vil, men som ikke er hensigtsmæssige for ham.
Det er her super godt, at I hjælper ham med at tale dagen igennem med ham, når I spiser til aften og det lyder som om, at det fungerer ret godt og at I er gode til at vurdere, hvornår han er klar til dette og hvornår han er for træt eller ikke rigtig kan overskue det. Så bliv ved med det.
Så er der den motorisk udvikling. Han er begyndt at gå omkring, skubber måske sin højstol foran sig, klatrer op.. og kan ikke selv komme ned. Det pirker også til den spirende farefornemmelse og samtidig giver det en stor rastløshed i kroppen. Og jeres dreng lyder til at have rigtig meget uro i kroppen hvor I lige nu hjælper ham ved at sidde med ham, holde om ham.. og det er i princippet rigtig godt. Det lyder dog som om, at det trækker unødigt ud og ender med at vare rigtig lang tid.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I indfører et bad om aftenen og afslutter dette med lidt massage, hvor I "trykker" og "masserer" hele hans krop for på den måde at hjælpe ham til større fysisk ro. I må meget gerne massere med lidt creme eller olie... Badet skal helst ligge en time før putning og så skal det afsluttes med noget at spise - det kan være en banan som nu eller det kan være en portion grød. Derefter får han så børstet tænder og så bliver han puttet.
Så er der det med søvnassociationerne - og her er det rigtig godt, at han får godnathistorie og også har to bamser, som han har knyttet sig til og elsker. Det er super godt. Det er også helt okay, at han starter på jeres skød, får lov til at mærke jer og får jeres nærhed, netop fordi han godt kan have ekstra brug for dette med den alder han har og den udvikling, han går igennem lige nu. Men flasken bør trappes ud.
Han får en ret stor mængde - 240 ml er meget - og jeg vil anbefale jer, at I nu trapper ud ved at give ham mindre og mindre. Gerne over et par uger, så I fjerner ganske lidt af gangen, og han på den måde vænner sig til at drikke en mindre mængde.
Næste skridt vil så være, at tilbyde lidt vand i stedet - men ikke længere af flaske, af en kop. Gerne af en drypfri kop, som han kan have stående ved sin seng, så han stadig kan få lidt at drikke, men også selv kan styre dette og det vel at mærke uden, at der kommer vand i hele sengen.
Han er så gammel nu, at han er meget bevidst om flasken, og han beder specifikt om den, I er ikke i tvivl om, at det er den han vil have. Men han begynder også at kunne forstå flere ting og f.eks. forstå ordet "slut". Det skal I bruge i hverdagen. Når noget slutter, f.eks. når mælkekartonen er tom eller maden er spist op og der ikke er mere på tallerkenen, så siger I "slut" og signalerer med hænderne, at der ikke er mere. Det samme, når I læser bøger højt og historien slutter, så klapper I hænderne sammen og siger f.eks. "snip snap snude, nu er den historie ude" - "det er slut, der er ikke mere historie". Og det samme skal I så overføre til flasken "flasken er slut, der er ikke mere".
Det kan være en god idé, at lade ham være med til at kassere flaskesutterne, smide dem ud. De bliver gamle, mørnede, slidte og kan ikke bruges mere og en efter en bliver de smidt ud - og flasken dur ikke uden flaskesut. Når der ikke er flere flaskesutter (og I skal naturligvis ikke købe nye), så er flasken i stykker. Det kan godt være lidt hårdt for ham at opleve, når I viser ham den og siger "den er i stykker, det er slut", og I skal naturligt anerkende, at det er svært... men samtidig tilbyder I så noget vand af en kop i stedet. At han skal undvære sin flaske nu betyder ikke, at han ikke stadig kan få lidt vand at drikke, hvis han er tørstig.
Det er naturligvis jer, som bestemmer, hvor store mængder vand, der skal være i koppen. Han skal ikke vænnes til at drikke store mængder - væskebehovet skal så vidt muligt dækkes i løbet af dagen :)
Og så er der det med puttetidspunktet. Jeres dreng har sandsynligvis brug for godt 13 timers søvn i døgnet, og det vil være meget fint fordelt sådan, at han sover 1.5-2 timer til middag og 11-11.5 time om natten. Jeres dreng sover ofte netop den længde middagssøvn, men nattesøvnen varer ofte kun 9-9.5 time, så han er faktisk i søvnunderskud, som det er lige nu.
Problemet er lidt, at når I putter ham kl 19.30, og han først sover kl 21-21.30, så lærer han at putningen består af et ritual, som varer 1-2 timer. Han lærer, at når han kommer i seng, så skal han rejse sig, lægge sig, skal op til jer, tilbage i sin seng... I forsøger måske at gå, han bliver ked af det, kalder, I skal tilbage, sidde med ham osv. osv. Og det er ret vigtigt, at I ikke putter ham før, I med sikkerhed ved, at han kan falde i søvn. Det betyder, at det er bedre, at I putter ham kl 21.15 lige nu, hvis han på den måde kan falde i søvn inden for 15 minutter. I skal naturligvis bruge det putteritual, som I gerne vil indføre fremadrettet med godnathistorie, kærtegn, puttebamser - og vand af kop. Evt. imens han ligger i sin seng, hvor han kan holde koppen med vand selv :)
Det er samtidig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det er vigtigt, at han stadig kommer op om morgenen kl 06.30 - også i weekenden, ligesom det er vigtigt, at hans middagslur varer 1.5-2 timer. Normalt skal man ikke vække børn fra deres middagslur, men det er vigtigt, at I ikke lader ham forlænge dagssøvnen, for det er nattesøvnen som skal forlænges. Og det er vigtigt, at I lader ham sove den mængde dagssøvn, som han er vant til at få, og som han normalt trives med. I ændrer altså ikke på det, som egentlig fungerer for ham :)
Og så skal I om aftenen rykke puttetidspunktet gradvist frem, så i stedet for at han puttes kl 21.15, så puttes han kl 21.00, 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00... Små gradvise ændringer, hvor I holder fast i jeres ritual og i dagsrytmen, og hvor han begynder at finde ud af, at det at komme i seng består af et 15 minutters ritual og ikke et ritual, som varer 1-2 timer.
I kan ikke rykke hans puttetidspunkt frem aften efter aften. Der vil gå flere aftener imellem at I flytter puttetidspunkt, så I holder måske puttetidspunktet kl 21 i 4 dage, så rykkes det frem til kl 20.45 på 5. dagen, og det går fint og bibeholdes så et par dage, pludselig er han tydeligt træt og parat til at sove allerede kl 20.15 og så putter I ham der, men aftenen efter, er I tilbage på 20.45... Og det er helt fint. Det tager rigtig lang tid at vænne ham til, at han kan sove gradvist tidligere og tidligere, og I er nødt til at være lidt fleksible i forhold til, hvad han viser behov for. Det tager ofte 5-6 uger, og det er under betingelse af, at han ikke bliver syg undervejs, skal skifte dagpleje eller skifte til f.eks. vuggestue eller lignende store ting...
Så - der er hos jer altså lidt ting at arbejde med - det ene er at ændre på jeres drengs søvnassociationer, så han ikke længere er afhængig af sin flaske, når han skal sove. Det bedste vil være, hvis han helt kan undvære den, men det lyder rigtig svært, og derfor er mit forslag en drypfri kop med lidt vand et alternativ.
Det næste er at vænne ham til et ritual, hvor han falder i søvn inden for ca. 15 minutter og det gøres ved at putte ham så sent, at I ved at dette er en mulighed og så holde fast i dette og samtidig holde fast i dagsrytmen. Så han også stille og roligt selv får en indre fornemmelse af, at nu har han faktisk brug for at komme i seng og er parat til at sove.
Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham til fysisk ro med f.eks. et bad og lidt massage af kroppen...
Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske