Svar: Ændring i søvnrytme, part II
10. september 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar - det er super godt, at du skriver tilbage :)
Det lyder som om, at en tre-lure-om-dagen-rytme fint vil kunne indføres hos jer og hvis din datter kan sove godt to timer, 1.5 time og så ½ time, så er det super! Bare mindst en af lurene dagligt varer 1.5 time eller mere, så er jeg glad ;) Og det er helt normalt, at det er dagens 3. lur, som er den korteste lur.
Du må meget gerne forsøge at amme hende kl ca. 22.30, hvis du tænker, at hun er parat til at die efter ca. 3 timer. Det er bestemt et forsøg værd og kan netop gøre, at du så efterfølgende kan gå i seng og være heldig at få lidt flere sammenhængende timer. Da hun er vant til at tage et ret langt søvnstræk om aftenen, så er det dog ikke sikkert, at det lykkes for dig lige nu, men det er også helt okay. Du må naturligvis også gerne lade hende vågne og melde sig selv, hvis det fungerer bedre for jer.
Jo tidligere den "sene aftenamning/drømmeamningen" ligger, jo tidligere vil hun naturligt også melde sig om natten/tidlig morgen. Hvis hun kan sove 5-6 timer uden mælk og ammes kl 22.30, så vil hun derfor med stor sandsynlighed melde sig igen igen mellem 03-04, hvor du så må amme hende - og det vil faktisk også ofte betyde, at hun naturligt så har brug for en ekstra amning tidlig morgen. Du skal derfor indstille dig på, at hun måske har brug for en ekstra amning lige nu - men det kan være rarere for dig, hvis den ligger tidlig morgen kl 06, end kl 01/02, hvor du selv sover rigtig godt...
Hendes rytme kan også ændre sig mere endnu. Mange børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at gå ret sent i seng, måske først omkring kl 22, og hvis det viser sig at være tilfældet hos jer, så vil du naturligt amme hende der, putte hende og så selv gå i seng. Så vil den sene aftenamning naturligt ligge der, hvor hun puttes :)
De fleste børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk om natten, og det er rigtig dejligt, at du har kunne sove 6 timer om natten stort set næsten fra starten. Det kan godt ændre sig lidt de næste par måneder, men i takt med, at hun begynder med skemad og kan drikke vand af kop i løbet af dagen - og naturligt stadig ammes dag og aften, så vil hun gradvist lære at sove et lidt længere søvnstræk om natten igen.
Så lige nu må du også se lidt, hvad tiden bringer, og på mange måder arbejder tiden også lidt for dig. Det vil dog som sagt være rigtig godt, hivs du kan forsøge at skabe en 3-lurs-rytme, og ammer før hver lur og generelt sikrer dig, at hun spiser effektiv og godt hos dig og ikke "slatspiser" for meget :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske