Svar: Ændring i søvnrytme, part II

10. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar - det er super godt, at du skriver tilbage :)

Det lyder som om, at en tre-lure-om-dagen-rytme fint vil kunne indføres hos jer og hvis din datter kan sove godt to timer, 1.5 time og så ½ time, så er det super! Bare mindst en af lurene dagligt varer 1.5 time eller mere, så er jeg glad ;) Og det er helt normalt, at det er dagens 3. lur, som er den korteste lur.

Du må meget gerne forsøge at amme hende kl ca. 22.30, hvis du tænker, at hun er parat til at die efter ca. 3 timer. Det er bestemt et forsøg værd og kan netop gøre, at du så efterfølgende kan gå i seng og være heldig at få lidt flere sammenhængende timer. Da hun er vant til at tage et ret langt søvnstræk om aftenen, så er det dog ikke sikkert, at det lykkes for dig lige nu, men det er også helt okay. Du må naturligvis også gerne lade hende vågne og melde sig selv, hvis det fungerer bedre for jer.

Jo tidligere den "sene aftenamning/drømmeamningen" ligger, jo tidligere vil hun naturligt også melde sig om natten/tidlig morgen. Hvis hun kan sove 5-6 timer uden mælk og ammes kl 22.30, så vil hun derfor med stor sandsynlighed melde sig igen igen mellem 03-04, hvor du så må amme hende - og det vil faktisk også ofte betyde, at hun naturligt så har brug for en ekstra amning tidlig morgen. ...

Annonce

... Du skal derfor indstille dig på, at hun måske har brug for en ekstra amning lige nu - men det kan være rarere for dig, hvis den ligger tidlig morgen kl 06, end kl 01/02, hvor du selv sover rigtig godt...

Hendes rytme kan også ændre sig mere endnu. Mange børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at gå ret sent i seng, måske først omkring kl 22, og hvis det viser sig at være tilfældet hos jer, så vil du naturligt amme hende der, putte hende og så selv gå i seng. Så vil den sene aftenamning naturligt ligge der, hvor hun puttes :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk om natten, og det er rigtig dejligt, at du har kunne sove 6 timer om natten stort set næsten fra starten. Det kan godt ændre sig lidt de næste par måneder, men i takt med, at hun begynder med skemad og kan drikke vand af kop i løbet af dagen - og naturligt stadig ammes dag og aften, så vil hun gradvist lære at sove et lidt længere søvnstræk om natten igen.

Så lige nu må du også se lidt, hvad tiden bringer, og på mange måder arbejder tiden også lidt for dig. Det vil dog som sagt være rigtig godt, hivs du kan forsøge at skabe en 3-lurs-rytme, og ammer før hver lur og generelt sikrer dig, at hun spiser effektiv og godt hos dig og ikke "slatspiser" for meget :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin