Svar: Stadig håbløs søvn

6. september 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt du skriver, for det lyder som om, at I er ved at være parate til at skabe nogle ændringer hos jer - og det er vigtigt, for du skal gå helhjertet ind i projektet :)

Som jeg læser dit brev, så har du fuldstændig styr på, hvad problemet er. Du har fuldstændig ret, når du skriver, at det kan være problematisk, at hun falder i søvn med brystet om aftenen, ligesom det naturligt er problematisk, at hun dier så meget hos dig om natten, at hun ikke kan spise morgenmad og generelt er lidt småtspisende om dagen. Dag og nat hænger jo sammen, og det er en forudsætning for at kunne sove om natten, at hun indtager tilstrækkeligt med mad og drikke i løbet af dag og aften - ligesom mængden af mælk om natten skal væk, for at sikre appetit nok til dagtimerne.

Jeg forstår til fulde bevæggrundende for at "droppe ambitionen om ikke at give dårlige vaner, men bare gøre det, som virker" og jeg kan godt forstå, at I har tænkt eller håbet på, at det blev bedre med tiden. Det har det dog ikke gjort, og med den alder jeres datter har nu, så er hun meget bevidst. Det er en bevidsthed, der både går på, hvor I er i forhold til hende - hun er i separationsfasen - og en bevidsthed der også går på mor og brystet og behovet for at holde fast i det, som hun kender og naturligt er tryg ved.

Det er vigtigt, at I anerkender hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem. Det at hun er begyndt at kravle, bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd og både fysisk og mentalt øver at separere sig fra jer gør at hun lige nu vil være ekstra tryghedssøgende. Hun vil naturligt have ekstra behov for at se jer, og kan f.eks. blive dybt ulykkelig, hvis du lader hende være i stuen og du selv går i køkkenet. Ligesom hun kan blive meget ked af det, hvis hun pludselig puttes i seng og skal sove for sig selv. Det er svært at ændre rutiner og vaner i denne alder og det kan være svært at skære ned i amningerne fordi hun naturligt er ekstra tryghedssøgende og kan virke ekstra klyngende og derfor også ekstra brystsøgende.. men det er nødvendigt at fjerne de fleste af amningerne.

Det du skal tænke på er, at hun godt ved at mor og bryst er to forskellige ting nu. I er ikke længere et hele - og at hun skal undvære brystet betyder ikke, at hun også skal undvære mor. I hvert fald ikke om dagen og om aftenen, når hun skal puttes - her er det stadig mor, som er der for hende, giver hende den tryghed og nærhed, som hun har behov for. MEN - det kan godt være nødvendigt, at far tager over om natten i en periode, så det med amning er helt udelukket. Efter midnat skal hun ikke længere ammes.

Det betyder ikke, at hun skal ligge alene, hun må stadig få masser af nære dog tæt fysisk kontakt, hun må gerne sove sammen med far og indtage din plads i dobbeltsengen, så hun på ingen måde er alene, men det er far som trøster og beroliger om natten, og mor sover et andet sted. I vil sandsynligvis opleve en del gråd og protester og utilfredshed over dette, for det er jo noget helt andet end hun er vant til. Og det går altid lettest, hvis man kan trappe gradvist ud af amningerne - men af forskellige grunde, har det ikke været muligt for jer, og derfor er man nogle gange nødt til at stoppe mere brat... Du kan naturligvis også vælge at blive hos hende, så hun stadig har dig hos sig, men du bør ikke længere amme hende.

Faktisk vil det være passende med 2 amninger i døgnet nu, hvor hun er 10 mdr gammel. Det lyder som om, at det vil være rigtig svært for dig at nå dertil, og derfor kan du i en periode godt amme hende 3 gange - jeg vil foreslå før middagslur, aften og sen aften. Men derudover skal hun ikke ammes mere. Mælken/amningen påvirker både hendes appetit og indtag af rigtig mad, og samtidig er den skyld i at hendes søvn afbrydes 20 gange hver nat - og hun har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har. Det er altså for jeres begges skyld, at amningerne om natten skal væk nu.

Mit ...

Annonce

... forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød eller klatkager lavet af grød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur f.eks. i slyngevuggen.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle osv.). Må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos (en middagsret fra glas eller rester fra aftensmaden, så hun fyldes lidt ekstra op). Det er en god idé at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg for på den måde at få lidt ekstra i hende... Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur som nu ca. kl 13.30-14. Jeg vil foreslå, at du putter lillesøster i barnevognen og triller hende en tur. Tag storesøster med og gør det til en rutine, at I f.eks. kører på legepladsen, triller en tur igennem byen, går i skoven, en tur ned til søen for at fodre ænder. Så lillesøster vænnes til at sove en længere lur på dette tidspunkt og vænnes til sin barnevogn - og du samtidig også laver noget sammen med storesøster, som hun synes er hyggeligt. I kan også trille forbi bageren og købe en rosinbolle, som de kan få. Lillesøster må gerne starte med at sidde op, kikke på verden, få lidt at spise, måske lidt vand af en drypfri kop eller lignende og læg hende så ned, når hun virker parat. Det kan være en fin måde at lære hende, at hun kan sove uden bryst og favn i løbet af dagen, så hun kan det, når hun skal i vuggestue.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, evt. lidt tykmælk (50 ml) med lidt revet æble eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som hun selv spiser med fingrene og pincetgreb, og der skal være større stykker, som hun kan sidde og gnave af, og så skal der også være moset mad. Det kan være lidt kartofler som moses med lidt sovs og som du så supplerer med på en ske eller en gaffel. Hun kan også selv begynde at spise med gaffel nu - ske er for svært. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage og lignende, så hun på den måde hjælpes til at finde ro i kroppen. Badet bør ligge ca. en time før putning.

Ca 19.30: Tilbydes et godnatmåltid, det kan være en grød, men det kan også være en banan. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20 som nu - du skal ikke lave om på dette lige nu, lad hende amme og falde i søvn...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og herefter tager far så over og mor sover et andet sted.

Man siger normalt, at far vil kunne mærke en ændring efter 3 nætter. Det har ikke løst sig, men han vil kunne fornemme, at jeres datters gråd vil være mindre, og at han bedre kan trøste hende og få hende videre i søvnen. Det kan være en idé, at far skriver ned, hvornår hun vågner, og hvornår hun falder i søvn igen og evt. også, hvad han gør, fordi det kan give et mere synligt billede af, hvorvidt der faktisk sker fremskridt.

Far skal ikke tilbydes sut, flaske eller andet. Det er ikke meningen, at jeres datter skal lære at sove med disse eller pludselig skal begynde at drikke en masse vand om natten. Det er målet, at hun lærer at sove uden noget i munden fra midnat og til næste morgen, hvor I så stor op og starter dagen med morgenmad. Han må gerne putte hende med en klud, der dufter af mor, hvis hun vil have det.. men ellers er det ro og masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, som han skal give hende om natten, så hun hele tiden mærker, at hun ikke er alene og så hun mærker, at far godt kan holde ud, at hun har det svært. Han kan godt rumme det og signalerer, at det er okay, han er okay, så det kan hun også være.

Jeg håber, at ovenstående kærlige skub hjælper jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os