Svar: Nægter at falde i søvn selv

3. september 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Jeres datter har, siden hun var 9 måneder gammel, været vant til at falde i søvn enten i bæresele eller i jeres arme, hvor hun er blevet vugget til ro og i søvn. Hun har altså mere end ½ års erfaring med sig om, at det er sådan, det foregår, når hun skal sove - og det tager rigtig lang tid at få en ny erfaring med sig og finde ud af, at det godt kan lade sig gøre at sove på en anden måde... I er derfor nødt til at give det tid og forsøge at være tålmodige, selvom jeg godt ved, at det er lidt hårdt, og aftenerne er svære for jer.

Jeg tænker, at I skal forsøge at finde en løsning, der minder så meget som muligt, om det hun kender, og som gør hende tryg - uden at I samtidig får skabt nogle nye rutiner og vaner, som er rigtigt svære at have fremadrettet.

Derfor er mit forslag, at I starter aftenerne med en rytme, hvor I spiser aftensmad sammen, og derefter giver hende et bad. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet og blive smurt med lidt creme eller lignende. Og meget gerne med lidt babymassage, så I med tryk og kærtegn hjælper hendes krop til lidt ro, og samtidig giver hende nærhed. Da hun er vant til jeres favn og bæresele kan det være en ny måde at få lidt nærhed på.

Katrine Birk har lavet en bogserie "Tryk og Glad..." blandt andet "Tryg og Glad Babysøvn", som I måske kan have glæde af at bruge. Det er zoneterapi og akupressur, som både I og jeres datter måske kan have glæde af at bruge om aftenen før sengetid.

Godnatgrøden indføres, fordi den er med til at give ro i maven og en følelse af at have brug for "at ligge og slå mave", ligesom hvis vi andre har spist lidt for meget og trænger til at lægge os på sofaen. Herefter får hun børstet tænder og gøres klar til putning.

Og så anbefaler jeg, at I sætter jer med hende. Meget gerne ved siden af sengen og måske vil det være en idé for jer med en gyngestol. Da hun er vant til jeres favn og vant til at blive vugget og gået med, så kan en gyngestol være en måde, hvorpå I kan sidde sammen med hende, lulle hende lidt til ro, men samtidig ikke hopper eller bærer på hende og I styrer helt selv, hvor meget I gynger.. I kan måske købe en gyngestol billigt brugt eller måske har nogen i familien en I kan låne...

Jeg tænker, at det at sidde hos jer, mærke jeres arme omkring sig og på den måde blive holdt vil være et godt alternativ til at være i bæresele ...

Annonce

... eller blive båret i jeres arme. Og stadig en måde at vænne hende til at hun gradvist skal over i sin seng.

I kan læse bog for hende, imens I sidder der, I kan også blot sidde med hende, sige "shh-ssh" eller måske synge en sang for hende, imens I hjælper hende til at koble fra og finde roen. Og før hun så sover helt, så puttes hun over i sin seng. I er der stadig væk, lader hende mærke jeres hænder, kærtegn og nærhed. I synger måske stadig godnatsang osv. så hun på den måde lulles ind i søvnen på en måde, som minder om det ritual hun altid har haft...

Det vil, som tidligere nævnt, være en rigtig god idé, at I indfører en putteklud, slaskedukke, sovebamse eller lignende. Hun har brug for noget, som kan erstatte jer, når hun skal sove og det vil derfor være oplagt at introducere en substitut for jer :)

Og gradvist kan hun så komme over i egen seng lidt før, så tiden hvor hun sidder på jeres skød, får læst bog eller sunget sang bliver afkortet og tiden hvor hun ligger i sin seng bliver forlænget. Det vil sige, at hun stille og roligt så får godnathistorien imens hun ligger i sengen eller at hun næsten med det samme puttes i egen seng og I så synger godnatsang osv. imens hun så putter med sin bamse, putteklud...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en lidt langsigtet proces, men jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at efterligne det hun kender og gradvist skabe nye rutiner for hende :)

Hvis I ikke oplever at ovenstående er nok til at hjælpe hende til fysisk ro, så kan I naturligvis også overveje, om hun vil have glæde af en form for tyngdedyne eller tyngdetæppe. Der findes forskellige muligheder f.eks. kædedyner, kugledyner, specielle fiberdyner. Og de fås med forskellig vægt, og beroliger på forskellig vis, alt efter barnets alder og behov... Det at hun er vant til at blive holdt og føle sig omsluttet kan naturligt godt gøre, at en sådan dyne kan være med til at give hende samme fornemmelse og derfor være en hjælp for jeres datter - og for jer :)

Dynerne kan være meget dyre, men ofte kan man leje dem i en periode, og se om det fungerer. I kan også prøve at kontakte sundhedsplejen eller kommunens børnefysioterapeuter og spørge, om det er noget de har, og om man kan låne en sådan for at afprøve det...

Jeg håber, at ovenstående uddybning giver lidt indblik i bevæggrundende for mine forslag, og at I samtidig kan bruge de nye forslag og hjælpes lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor