Svar: Søvn 6 uger
2. september 2020
Alder:
1 mdr.
Kære Alberts mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at Albert trives på din mælk, han har taget 1400 gram på over 5 uger og er vokset 6 cm i længden, så det er super fint :) Det er også helt normalt, at du producerer mere mælk i det ene bryst end i det andet - vores bryster er ofte ikke ens, og det giver denne forskel, som man især kan mærke, når man ammer.
Samtidig har børn ofte en favoritside, denne kan dog godt skifte i takt med, at han bliver ældre, så selvom han har lettere ved at die på venstre bryst lige nu og nogle gange foretrækker dette, så kan han senere godt foretrække højre bryst, og det er helt normalt.
Det kan være en god idé at variere mellem forskellige ammestillinger, fordi du hjælper ham til at få bedre fat, stimulere og tømme brystet alt efter, hvordan han er lagt til. Når det nogle gange er svært for ham at få fat i det ene bryst, så kan du prøve at lægge ham til i tvillingestillingen. Altså den stilling, hvor han ligger med kroppen ud under din arm. Det kan nogle gange hjælpe og samtidig kan du faktisk også "snyde" ham lidt, så hvis han forestrækker venstre side, så kan du lægge ham til i tvillingestilling på højre side og han vil derfor tro, at han ligger ved venstre bryst - fordi han ligger på samme måde, blot trukket lidt til højre... ;)
Det kan også være en god idé at bruge den tilbagelænede ammestilling også kaldet laid-back. Her ligger du på ryggen halvt ned og halvt sidder, og han ligger så på din mave, mave mod mave. Han kan ligge lodret eller ligge på tværs, som du synes, det passer bedst. Denne stilling er god at bruge, når man har en hurtig nedløbsrefleks, fordi han dier lidt mod tyngdekraften, og mælken derfor nogle gange løber lidt langsommere til ham. Du kan læse mere om ammestillinger og se illustrationer af disse i "Helens bog om Amning & Flaske".
Det er dejligt at mælken løber så hurtigt, det skal du ikke være ked af. Sørg for at have en stofble parat, så når han slipper, så undgår I så vidt muligt at mælken sprøjter ud i hovedet på ham. Grib den første mælk med stofbleen, tør brystet og læg ham så til igen. Der er masser af mælk, og det gør ikke noget, at han ikke får den første tår :)
Hvis du oplever, at det sprøjter/løber meget fra modsatte bryst, når du ammer fra den ene side, så kan du også bruge det man kalder "dørklokke-tricket". Du skal trykke ind på din brystvorte (som var det en dørklokke) fra den side, hvor han ikke dier og på den måde kan du stoppe mælken her.
Med hensyn til søvn, så lyder det så fint det du fortæller og fuldstændig alderssvarende. Når han ikke er mere end 6 uger gammel, så vil han stadig ikke have ret meget rytme og det er netop det, som gør det så hårdt i starten, fordi du er nødt til at flekse fuldstændig efter hans behov. Nogle gange sover han meget kort, andre gange en længere lur, nogle gange kan han pludselig være vågen i et par timer og andre gange kun i 40 minutter. Og du er nødt til hele tiden at følge hans behov og det han giver udtryk for.
Det med "3-lure-om-dagen" kommer først i 3-4 måneders alderen, så det er ikke endnu. Det er super fint med morgenlur i stedet for formiddagslur - når han starter dagen tidligt, vil hans lure naturligt også ligge tidligt. Det er derfor også helt okay, at han nogle dage ender med at sove 4-5 lure. Det kan som sagt variere.
Det du skal være opmærksom på er, hvordan han virker, når han vågner. Hvis han virker glad, tilfreds, udhvilet og parat til at pludre, hygge lidt osv. så er det super godt. Så har han sovet det, som han har behov for lige der. Virker han derimod træt, pylret, urolig, har svært ved kontakt, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham med at blive i søvnen, så han sover et lidt længere søvnstræk :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til at få mindst en lang lur dagligt, så han kommer igennem alle søvnens stadier der. Men det lyder til, at det er tilfældet hos jer, for ofte sover han mellem 2-3.5 timer sidst på dagen, og det er super godt!
Så nej, lige nu er det ikke et problem, at han sover "lidt sporadisk i løbet af dagen", det er helt normalt for hans alder. Det største problem ved det er, at det er meget svært for dig at planlægge dagen og det er naturligt lidt stressende, at du aldrig ved hvornår og hvor længe han sover. Men - det ændrer sig på sigt. Tiden arbejder for jer her :) Og ja, du skal derfor lige nu følge ham og det han viser behov for, putte ham, når han tydeligt er parat til at sove og tage ham op, når han vågner og virker til at have fået den søvn, som han lige der havde behov for :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Bibehold endelig den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske