Svar: Putte til lur

1. september 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søvnige mor

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at du måske putter din dreng lidt for tidligt, når han skal sove lur. Du fortæller, at du er begyndt at sætte ham op i barnevognen - hvilket er super godt, men når du så lægger ham ned, så bliver han sur, så kommer han op at sidde igen, sidder i 10 minutter og så lægger du ham igen, op igen og efter 4-5 forsøg, så er han endelig træt og falder i søvn... Og for mig lyder det umiddelbart som om, at du skal lade ham sidde op i længere tid og ikke lægge ham før du fornemmer, at han tydeligt er parat. Så du ikke bruger ½ time eller mere på at få ham til at sove, og det kun giver frustrationer hos jer begge :)

Derudover må han gerne få lidt bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og gnaske sig igennem, når han sidder i barnevognen og før han skal sove. Det kan nogle gange virke næsten meditativt for ham på den måde at sidde med noget og det kan derfor være med til at gøre, at han kobler lidt bedre fra og lettere finder roen og dermed også lettere kan overgive sig til søvnen.

Du kan også før middagsluren forsøge med en drypfri kop. Gerne en model med to hanke, så han måske kan lære at ligge med den selv. Og drypfri fordi det sikrer, at der ikke kommer mme eller vand ud i hele barnevognen. Kan du indstille ryglænet i barnevognen, så han ikke ligger helt fladt vil det være en fordel - så han halvt ligger, halvt sidder... Jf. tidligere svar omkring mælk før middagsluren, når han skal starte i vuggestue, så kan introduktionen af en drypfri kop godt være en idé hos jer :)

Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at det er middagsluren som er dagens længste lur. Du får ham sandsynligvis ikke itl at sove 2-3 lange lure dagligt, men en kort formiddagslur, en lidt længere middagslur og en kort tredje lur vil være rigtig godt. Og på sigt vil han måske helt kunne springe dagens 3. lur over, det må tiden vise. Lige nu vil det være godt med en 3. lur :)

For at komme hen til en længere middagslur vil jeg anbefale dig, at du giver ham et bad midt på dagen. Dagen vil forlænge hans vågenperiode og vil samtidig stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Især hvis du afslutter det med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og derefter kan han så blive ammet eller få en drypfri kop med mme (eller vand, hvis han er ammet) og så halvvejs putte i sin barnevogn.

Det vil sige, at en dagsplan kan se således ud nu:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 6.30-07: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. 9-9.30...

Frokost 11: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og får lidt babymassage og lignende.

Ammes og/eller tilbydes drypfri kop med enten mme eller vand. Sættes i barnevognen omkring kl 13-13.30 og I kører en tur - og han lægges ned, når han tydeligt er parat.

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugmos ...

Annonce

... og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere den mad, som du også spiser. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen :)

Når du sætter ham i barnevognen og triller ham en tur, så er det godt, hvis du kan lægge mærke til tidspunktet for, hvornår han ofte falder i søvn. Det vil give dig lidt idé om, hvornår han egentlig er putteklar og derfor give lidt idé om, hvornår du skal trille af sted, så du ikke bruger unødigt lang tid på dette.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Formiddag og eftermiddag må du prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst. Nogle gange kan det være en idé, at du lægger dig og ammer ham i din seng og på den måde hjælper ham til at finde ro, koble fra og falde i søvn. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og, han må ikke kunne trille ned af din seng. Det er også vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men at han slipper før han sover. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Når han sover, kan du trække dig væk fra ham og lade ham ligge, når blot du sikrer dig, at sikkerheden er i orden.

Det kan være en fordel, at du lægger dig med ham, fordi han på den måde lærer at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse. Samtidig giver det også dig lidt mulighed for at slappe af og koble lidt fra.. med mindre du ligger og stresser over alt det, som du ikke kan nå... :)

Jeg ved, at du er alene med din dreng og jeg forstår godt, hvis du synes det er hårdt nogle gange og at du har brug for lidt tid til dig selv. Det forstår jeg til fulde... Hvem har du i dit netværk, som kan hjælpe dig? En mor, en søster, en god ven eller veninde? Det er helt okay, hvis du allierer dig med en du kender godt og lader ham eller hende tage sig af din dreng en gang imellem. Det er okay, hvis en anden nogle gange triller tur eller bliver hjemme hos ham imens du få klaret nogle af de ting, som du naturligt også skal have klaret :)

Det er meget flot, at din dreng allerede kravler, han er trods alt kun 6 måneder gammel. Det er super! Når det er sagt, så giver det dog også nogle gange lidt ekstra udfordringer og det kan sagtens også være det, som du mærker lige nu. Samtidig er 6 måneders alderen for mange en lidt svær alder, så I går igennem en periode, som bare "trækker tænder ud" og det er okay.. det ændrer sig igen, men måske vil det være rart for dig, hvis du kan trække på din mor eller en anden...

Hold fast i, at din dreng udvikler sig så godt og lyde til at trives. Han får tilsyneladende den søvn, som han har behov for - i hvert fald for at kunne udvikle sig og have overskud til at bevæge sig mere og mere rundt i verden - også selvom du godt kunne ønske dig lidt længere lure... :)

Håber du kan bruge dette videre og håber også, at det giver lidt ro med på vejen at vide, at der hos jer sandsynligvis er tale om en periode...

Knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin