Svar: Lur efter vuggestuestart
28. august 2020
Alder:
11 mdr.
Kære N.
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går så fint med indkøring i vuggestue og at din datter sover godt, når hun er der og umiddelbart virker glad for stedet og tryg ved de voksne og de nye rutiner.
Du skriver, at hun normalt sover 2 timer om dagen fordelt på to lure. Kan det tænkes, at hun i vuggestuen sover en længere lur på måske 1.5-2 timer og derfor ikke er træt på samme måde, når du forsøger at putte hende til en lur derhjemme? Det er muligt, at hun er begyndt at sove længere, netop fordi der sker så meget omkring hende om dagen, så hun nu forlænger sin lur i vuggestuen...
Ellers tænker jeg, at du har helt ret i, at hendes protest mod søvnen hjemme godt kan skyldes de store forandringer, som det naturligt er at skulle i vuggestue. Hun nyder at være der, men det er også hårdt på mange måder, og når du så henter hende, så har hun måske blot brug for at være sammen med dig, mærke dig tæt på og ikke "miste dig af syne", hvilket hun jo skal, når hun sover. Så måske er det en måde at sikre sig, at du hele tiden er der, som gør at hun kæmper lidt mod søvnen.
Hun har sandsynligvis brug for ca 13.5 times søvn i døgnet og hvis hun ofte sover 11-12 timer om natten og et par timer i løbet af dagen, så får hun derfor sit søvnbehov dækket fint. Og har hun forlænget sin dagssøvn, så luren er længere, så er det helt okay - for samlet sover hun så stadig det, som hun har behov for.
Der kan dog sagtens være tale om en periode, så selvom hun lige nu virker til at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, så kan det godt ændre sig igen. Når hun vænner sig til den nye hverdag, vænner sig til livet i vuggestuen og også vænner sig til at være adskilt fra dig - finder ud af, at du ikke forsvinder men stadig er der, så vil hun måske begynde at sove to lure igen. Og det skal du naturligvis så tilbyde hende (eller vuggestuen skal). At hun lige nu sover en lur dagligt er okay, men der skal være plads til at hun igen får brug for to afbræk i løbet af dagen.
Det lyder for mig som om, at der er tale om en periode, som skyldes, at hun er begyndt i vuggestue og at du lige nu skal acceptere en lur dagligt. Hun er som du skriver glad i løbet af dagen og virker ikke til at mangle søvn eller overskud. Og så skal du naturligvis hele tiden være opmærksom på hendes behov og at hendes behov for søvn og lure naturligt godt kan ændre sig igen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske