Svar: Lur efter vuggestuestart

28. august 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N.

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går så fint med indkøring i vuggestue og at din datter sover godt, når hun er der og umiddelbart virker glad for stedet og tryg ved de voksne og de nye rutiner.

Du skriver, at hun normalt sover 2 timer om dagen fordelt på to lure. Kan det tænkes, at hun i vuggestuen sover en længere lur på måske 1.5-2 timer og derfor ikke er træt på samme måde, når du forsøger at putte hende til en lur derhjemme? Det er muligt, at hun er begyndt at sove længere, netop fordi der sker så meget omkring hende om dagen, så hun nu forlænger sin lur i vuggestuen...

Ellers tænker jeg, at du har helt ret i, at hendes protest mod søvnen hjemme godt kan skyldes de store forandringer, som det naturligt er at skulle i vuggestue. Hun nyder at være der, men det er også hårdt på mange måder, og når du så henter hende, så har hun måske blot brug for at være sammen med dig, mærke dig tæt på og ikke "miste dig af syne", hvilket hun jo skal, når hun sover. Så måske er det en måde at sikre sig, at du hele tiden er der, som gør at hun kæmper lidt mod søvnen.

Hun har sandsynligvis brug for ca 13.5 times søvn i døgnet og hvis hun ofte sover 11-12 timer om natten og et par timer i løbet af dagen, så får hun derfor sit ...

Annonce

... søvnbehov dækket fint. Og har hun forlænget sin dagssøvn, så luren er længere, så er det helt okay - for samlet sover hun så stadig det, som hun har behov for.

Der kan dog sagtens være tale om en periode, så selvom hun lige nu virker til at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, så kan det godt ændre sig igen. Når hun vænner sig til den nye hverdag, vænner sig til livet i vuggestuen og også vænner sig til at være adskilt fra dig - finder ud af, at du ikke forsvinder men stadig er der, så vil hun måske begynde at sove to lure igen. Og det skal du naturligvis så tilbyde hende (eller vuggestuen skal). At hun lige nu sover en lur dagligt er okay, men der skal være plads til at hun igen får brug for to afbræk i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder for mig som om, at der er tale om en periode, som skyldes, at hun er begyndt i vuggestue og at du lige nu skal acceptere en lur dagligt. Hun er som du skriver glad i løbet af dagen og virker ikke til at mangle søvn eller overskud. Og så skal du naturligvis hele tiden være opmærksom på hendes behov og at hendes behov for søvn og lure naturligt godt kan ændre sig igen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder