Svar: Tidspunkt for godnat
23. august 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Lille mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes søvn - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen :)
I en alder af 2.5 år, så skal I regne med, at jeres datter har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, men det er det gennemsnitlige behov. Og det betyder, at hvis jeres datter står op kl 08 og sover to timer til middag, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen være ca. 21.30... Altså det tidspunkt, hvor hun normalt falder i søvn. Når hun ikke kan sove tidligere, så er det altså fordi hun ikke har behov for at sove før...
Samtidig så er det ikke nogen god idé, at I ofte bruger 1 time eller mere på putning. Når I lægger hende i seng kl 19.30-20 eller 20.30, så lærer hun, at det at skulle sove er forbundet med et ritual, der går ud på, at I sidder hos hende i laaang tid. Og hvis I gerne vil lære hende at falde i søvn inden for ca. 15 minutter, så er det derfor vigtigt, at I ikke putter hende før, hun er parat til at sove. Så I netop kan nøjes med at bruge de ca 15 minutter og hun begynder at forbinde dette med sit putteritual, så hun ved, at det er sådan, det foregår :)
Det lyder også som om, at jeres datter er en "lille ugle", det vil sige, en pige med en sen søvnfase. Det vi hos voksne kalder B-mennesker. Det lyder som om, at hun nok er en pige, som har det ret godt med en rytme, hvor hun er længe oppe om aftenen og sover længe om morgenen, og hvis det kan passe jer, og I kan acceptere dette - når I nu ved, at det er sådan, og at hendes søvnbehov dækkes fint - så kan I vælge at lade det være sådan. Hun må gerne have en sådan rytme.
Hvis I derimod ikke kan holde det ud og synes det fungerer super dårligt for jeres familieliv, så er der naturligt ikke noget i vejen for, at I forsøger at lave det om. Og det gør, I ved at putte hende kl 21.30, altså der, hvor hun plejer at falde i søvn, så hun lærer at sove inden for ca. 15 minutter. Og så ved at vække hende om morgenen f.eks. kl 07. Så hendes nattesøvn afkortes med en time - men lige nu om morgenen.
Samtidig skal I holde fast i middagslurens længde, så hun sover de to timer, som hun plejer at trives med - det er ikke om dagen, at hendes søvn skal forlænges, og I vækker hende, fordi I ved at hun normalt trives med to timers lur. Og om aftenen så rykker I så gradvist puttetidspunktet frem, så hun går fra at blive puttet kl 21.30, til 21.15, 21.00, 20.45, 20.30... Hun skal stadig op til samme tid om morgenen og skal stadig sove to timer til middag, men i stedet for at nattesøvnen som nu ligger fra 21.30 til 08, så kommer den til at ligge fra 20.30 til 07. Hun får altså stadig sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, men tidspunkterne er rykket lidt.
Det er vigtigt at sige, at I ikke vil kunne rykke hendes puttetidspunkt om aftenen frem aften efter aften. I vil sandsynligvis kunne rykke med 3-4 dages mellemrum, og det er vigtigt, at i holder fast i rytmen hele dagen uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder også, at dagplejer skal være med på, hvad det er, I har gang i og hvorfor. Det kan godt tage 5-6 uger at flytte på en rytme - måske vil det ikke tage så lang tid hos jer, da det kun drejer sig om en times tid, krydser fingre :)
Og som sagt - I behøver ikke rykke rytmen for jeres datters skyld, for hun trives med sin nuværende rytme - det er hvis det ikke fungerer for jer, som det er nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - hvad I end beslutter jer for :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske