Svar: 3-årig og sovetider

16. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Når børn går fra middagslur til ingen middagslur, så vil der ofte være tale om en overgang, hvor de nogle dage stadig har behov for en lur midt på dagen og andre dage springer den helt over. Og det lyder som om, at jeres datter er i denne overgangsfase lige nu. Faktisk lyder det som om, at hvis hun fik muligheden for at sove til middag i børnehaven, så ville hun sandsynligvis falde i søvn der, men muligheden er der ikke, så derfor holder hun sig igang, men er så naturligt meget træt om eftermiddagen og om aftenen.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3.5 år er 11.5-12 timers søvn i døgnet. Jeres datter sover godt 10.5 time om natten og sover så en middagslur på 1-1.5 time - hvilket dækker hendes behov, men fordi hun ikke har mulighed for middagslur i hverdagene, så får hun her samlet ikke sit søvnbehov helt dækket her.

Det er dog ikke sådan, at hun så bare vil forlænge sin nattesøvn, for hendes rytme og behov er sandsynligvis den I netop kører i weekenden med et afbræk midt på dagen, og nattesøvnen har derfor den længde, som den har. På sigt vil hendes nattesøvn sandsynligvis blive forlænget, men lige nu er hun som sagt i en overgangsfase og har egentlig behov for sit middaghvil - og de dage hun sover til middag er hendes nattesøvn ikke kortere. Man siger, at søvn avler søvn, og det er netop det man ser hos jer - hun sover lige så lang en nattesøvn, selvom hun sover til middag. Hun sover kortere i hverdagene, fordi hun ikke får middagslur...

Det er imponerende, at hun først kommer ud af sit værelse kl 06, og accepterer at reglen er sådan. Hun vågner stadig kl 05-05.30, men kommer ikke ud, hun følger mors og fars regler - men hun sover ikke længere. Og det tænker jeg, at I ikke kan få hende til på nuværende tidspunkt. Tiden er nødt til ...

Annonce

... at arbejde for jer her, og så længe hun har brug for sin middagslur i weekenden skal hun have den.

Da hun går meget tidligt i seng - naturligvis fordi hun er super træt efter en lang dag i børnehave uden lur - så er det svært at indføre nogle rutiner, som måske kan gøre, at hun kunne sove lidt længere - f.eks. et godnatmåltid. Hun kan nærmest ikke nå at få lidt ekstra at spise og drikke, før hun skal i seng. Hvis I på en eller anden måde kan presse f.eks. en banan ind, måske lave en bananmilkshake eller lignende, som hun kan drikke, få børstet tænder og blive puttet, så kan det måske sikre, at hun i hvert fald ikke vågner tidlig morgen, fordi hun er sulten/tørstig der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er naturligvis også den mulighed, at I stiller lidt morgenmad frem til hende - lidt knækbrød, frugt eller lignende, og lidt vand, som hun så kan tage, når hun vågner tidlig morgen. Det får hende dog nok ikke til at sove videre, men så har hun trods alt noget at tage sig til... Der er dog den fare ved dette, at hun så vænner sig til at skulle spise kl 05-05.30, og det vil kunne påvirke hendes indre ur, så hun fortsat vågner her, netop fordi hun er sulten - også når middagsluren så springes helt over og hun faktisk ville begynde at kunne sove lidt længere.... Derfor vil jeg i stedet foreslå jer, at hun tilbydes et godnatmålt om aftenen, hvis I kan nå det.

Det er helt korrekt, at hun lige nu ikke vil sove længere om morgenen, fordi I putter hende senere - hun vil stadig vågne til samme tid. Men det I ønsker skal nok blive muligt på sigt. I takt med at hun bliver ældre, begynder helt at kunne undvære sin middagslur, så vil hendes nattesøvn blive en lille smule længere :) Så tiden arbejder for jer, og lige nu kan I desværre nok ikke gøre så meget andet, end I allerede gør :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire