Svar: Søvn og rytme - 5 mdr.

6. august 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Trine

Tak for dit brev :)

Hvornår din datter sover formiddagslur afhænger af, hvornår hun står op - jo senere I står op om morgenen, jo senere vil hun sove dagen igennem. Så hvis I f.eks. er stået op kl 08, så passer det nok meget godt, at hun først sover kl 10...

Når det så er sagt, så vil mange børn på din datters alderen stadig kunne have en sen rytme hvor de står sent op, sover sent i løbet af dagen og også går sent i seng. De sover måske 4.5-5 timer i løbet af dagen fordelt på to lure og så sover de ca 10-10.5 time om natten, og det betyder, at hun f.eks. godt kan have en rytme, hvor hun sover fra 21.30-22 til 08 - og det må hun gerne have, og det er som sagt normalt med den alder hun har.

I løbet af den næste lille månedstid, så vil du dog sandsynligvis opleve, at hendes rytme ændrer sig, og hun begynder måske at kunne starte dagen tidligere. Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at trives med en rytme, hvor de f.eks. står op kl 07, og så vil formiddagsluren ofte ligge omkring kl 9-9.30... Og ofte sover de så kun 2 lure dagligt i stedet for 3, hvilket så betyder, at deres puttetidspunkt pludselig bliver omkring 19.30-20 om aftenen.

Jeg synes ikke, at du skal vække din datter kl 11, men blot lade hende sove. Det gør ikke noget, at hun måske sover 2.5-3 timers formiddagslur, så vil hendes middagslur bare komme til at ligge det senere, og så vil hun måske gradvist begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, selvom hun ikke er 6 måneder endnu. Den rytme hun viser lige nu vil derfor godt kunne hænge sammen med den rytme, som hun sandsynligvis vil have, når hun bliver lidt ældre - og du er et ...

Annonce

... eller andet sted nødt til at se, hvad tiden bringer.

Du nævnte i dit tidligere brev, at det godt kunne være svært at få hende til at sove den 3. lur, og hvis det stadig gælder, så er det helt okay, netop fordi hun pludselig tager så lang en formiddagslur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal gå ud fra, at hun har behov for små 15 timers søvn i døgnet, sandsynligvis fordelt sådan, at hun sover knap 5 timer i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten, det kan også være 4 timer om dagen og 11 timer om natten. Hun vil sandsynligvis have behov for 3 lure dagligt - men det kan godt være, at hun kan nøjes med to - det afhænger af lurernes længde. Så hvis det f.eks. viser sig, at hun nu begynder at sove en rigtig lang formiddagslur på f.eks. 2.5 time, så vil hun måske sove 1.5 time til middag og så tage en 3. lur på 45 minutter. Det kan også være, at hun vil trives med at sove 2 lange lure på 2-2.5 time hver, og hun derfor så helt kan undvære den 3. lur... Afhængig af, hvor lang hendes dagssøvn viser sig at være, og hvor mange lure hun har behov for, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen naturligt rykke sig... Og det kan så igen gøre, at hendes stå op tidspunkt også rykker sig på sigt... der er altså ikke noget som ligger helt fast lige nu, og du er som sagt nødt til at se, hvad tiden bringer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro. I er i en overgang lige nu, hvor der sker en del med hende udviklingsmæssigt og hvor hendes søvn, rytme osv. naturligt vil ændre sig. Prøv at lade hende sove og nyd at hun lige nu kan tage så lang en god lur - og se om ikke hendes rytme godt kan passes ind med dette...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor