Svar: Søvn og rytme - 5 mdr.
6. august 2020
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Hvornår din datter sover formiddagslur afhænger af, hvornår hun står op - jo senere I står op om morgenen, jo senere vil hun sove dagen igennem. Så hvis I f.eks. er stået op kl 08, så passer det nok meget godt, at hun først sover kl 10...
Når det så er sagt, så vil mange børn på din datters alderen stadig kunne have en sen rytme hvor de står sent op, sover sent i løbet af dagen og også går sent i seng. De sover måske 4.5-5 timer i løbet af dagen fordelt på to lure og så sover de ca 10-10.5 time om natten, og det betyder, at hun f.eks. godt kan have en rytme, hvor hun sover fra 21.30-22 til 08 - og det må hun gerne have, og det er som sagt normalt med den alder hun har.
I løbet af den næste lille månedstid, så vil du dog sandsynligvis opleve, at hendes rytme ændrer sig, og hun begynder måske at kunne starte dagen tidligere. Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at trives med en rytme, hvor de f.eks. står op kl 07, og så vil formiddagsluren ofte ligge omkring kl 9-9.30... Og ofte sover de så kun 2 lure dagligt i stedet for 3, hvilket så betyder, at deres puttetidspunkt pludselig bliver omkring 19.30-20 om aftenen.
Jeg synes ikke, at du skal vække din datter kl 11, men blot lade hende sove. Det gør ikke noget, at hun måske sover 2.5-3 timers formiddagslur, så vil hendes middagslur bare komme til at ligge det senere, og så vil hun måske gradvist begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, selvom hun ikke er 6 måneder endnu. Den rytme hun viser lige nu vil derfor godt kunne hænge sammen med den rytme, som hun sandsynligvis vil have, når hun bliver lidt ældre - og du er et eller andet sted nødt til at se, hvad tiden bringer.
Du nævnte i dit tidligere brev, at det godt kunne være svært at få hende til at sove den 3. lur, og hvis det stadig gælder, så er det helt okay, netop fordi hun pludselig tager så lang en formiddagslur.
Du skal gå ud fra, at hun har behov for små 15 timers søvn i døgnet, sandsynligvis fordelt sådan, at hun sover knap 5 timer i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten, det kan også være 4 timer om dagen og 11 timer om natten. Hun vil sandsynligvis have behov for 3 lure dagligt - men det kan godt være, at hun kan nøjes med to - det afhænger af lurernes længde. Så hvis det f.eks. viser sig, at hun nu begynder at sove en rigtig lang formiddagslur på f.eks. 2.5 time, så vil hun måske sove 1.5 time til middag og så tage en 3. lur på 45 minutter. Det kan også være, at hun vil trives med at sove 2 lange lure på 2-2.5 time hver, og hun derfor så helt kan undvære den 3. lur... Afhængig af, hvor lang hendes dagssøvn viser sig at være, og hvor mange lure hun har behov for, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen naturligt rykke sig... Og det kan så igen gøre, at hendes stå op tidspunkt også rykker sig på sigt... der er altså ikke noget som ligger helt fast lige nu, og du er som sagt nødt til at se, hvad tiden bringer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro. I er i en overgang lige nu, hvor der sker en del med hende udviklingsmæssigt og hvor hendes søvn, rytme osv. naturligt vil ændre sig. Prøv at lade hende sove og nyd at hun lige nu kan tage så lang en god lur - og se om ikke hendes rytme godt kan passes ind med dette...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske