Svar: Barnevognskørsel - hvordan?

5. august 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede barnevognschauffør :)

Tak for dit brev :)

Børn er forskellige - heldigvis - og selvom din datter absolut ikke var glad for sin barnevogn som lille, så lyder det ikke til at være tilfældet for lillebror :)

I en alder af 4 måneder, vil din lille dreng sandsynligvis trives med 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lille powernap sidst på dagen. Og du kan i princippet putte ham i barnevognen til alle tre lure. Du kan dog også sagtens forsøge at skabe en rytme, hvor du f.eks. altid putter ham til middagsluren i barnevognen, så han på den måde vænnes til luren midt på dagen og så du netop arbejder på at han lærer at sove et lidt længere søvnstræk på dette tidspunkt.

Det vil være rigtig godt, hvis han ammes, som en fast del af sit putteritual (eller tilbydes flaske) - det er naturligt, at mælk indgår som en fast del af at at skulle sove. Det vil også være rigtig godt, hvis du f.eks. kan putte ham i en sovepose, fordi den vil gøre, at han føler sig holdt, samtidig med, at den har den fordel, at du kan putte ham i posen og derefter flytte ham til barnevognen - det er altså lettere at komme fra 1 sal og ned i gården, hvor barnevognen står, på denne måde, uden at han behøver vågne for meget op, fordi han føler sig flyttet.

Udfordringen med soveposen er dog, at han godt kan blive irriteret på den, med den alder han har nu, og hvis han ikke er vant til det - og så er det jo også varmt i øjeblikket, så det kan hurtigt blive for varmt for ham.. Her arbejder tiden dog lidt for jer, for i takt med at det bliver koldere i vejret, vil du naturligt bedre kunne putte ham...

Du nævner, at du har forsøgt med lift, og jeg tænker, at den er han nok ved at vokse ud af, så det vil ikke være nogen god idé at bruge den... Du er derfor nødt til at have ham på armen, putte ham i barnevognen med en dyne eller putte ham i en sovepose.

I det hele taget arbejder tiden for jer. I løbet af de næste 1-2 måneder skal han igang med lidt skemad og i takt med at han tilbydes dette, så vil det være helt relevant med en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og stadig mælk før han skal sove. Det vil være med til at gøre ham mere parat til at blive puttet, når det er puttetid - skabe mere rytme og struktur for dagen.

Når han bliver 6 måneder vil han også kunne begynde at sidde op, og I vil således kunne tage på ture, hvor han starter med at sidde op, og du lægger ham så først ned, når han tydeligt viser sig parat. Det betyder, at du i denne alder vil kunne give ham frokost f.eks. grøntsagsmos med kød/fisk derhjemme, derefter gøre ham klar til middagslur, amme ham og så sætte ham i barnevognen og trille af sted - og lade ham finde ro på denne måde.

Og nej, du skal ikke amme ham og så vække ham for derefter at sætte ham i barnevognen, så bliver han rigtigt ked af det. Du bør dog forsøge at trække brystet lidt til dig, før han sover helt og meget gerne erstatte med f.eks. en sut eller en putteklud, der dufter af dig. Han skal ikke puttes vågen, men lige der, hvor han næsten sover, dog med klud og sut, som vil erstatte din favn og brystet. Det er altså godt, hvis han kan have noget, som følger med ham over i barnevognen, som minder om det at sove i din favn, som han kender nu.

Der er naturligvis også den mulighed, at du vælger at sætte dig og amme ham i gården ved siden af og så putter ham fra dig, når han næste sover og er parat til sin lur. Du kan på den måde gøre ham klar til putning med ren ble osv. Gå i gården, finde barnevognen frem, sætte dig og amme ham og derefter putte ham...

Og så er der faktisk også den mulighed, at du vælger at give ham flaske, fordi han kan få denne i sin barnevogn og derfor ikke oplever et skift fra favn og ned i vognen, men blot kan drikke sin mælk og derefter finde ro og falde i søvn... Du skriver ikke, hvornår han skal i vuggestue, men måske vil det være praktisk, hvis han kan tage imod en flaske...

Så for at opsummere lidt... og svare på dine konkrete spørgsmål:

Du bør forsøge at skabe lidt rytme for dagen, jo mere ens ...

Annonce

... dagene er, jo mere vil hans indre ur indstille sig på dette, og han vil naturligt føle sig træt og parat til at sove, når du putter ham - og jo lettere vil han så have ved at falde i søvn, også selvom det er i barnevognen.

En skitseret dagsrytme kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur - gør det du gør nu, put ham, som du plejer på dette tidspunkt.

Frokost: Ammes

Puttes til middagslur. På dette tidspunkt gerne i barnevognen og evt. puttet i en sovepose eller med f.eks. en sut og en klud, der dufter af dig. Så du nu bevidst begynder at skabe en rytme og nogle rutiner med middagslur i barnevogn.

Eftermiddag: Ammes

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap og han puttes, som han plejer på dette tidspunkt.

Aften: Ammes løbende aftenen igennem, spiser ofte hyppigt for på den måde at fylde sig op til natten. Puttes til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Du må meget gerne trille ham en tur, når han skal sove, så du med barnevognen bevægelser luller ham i søvn. Dit ønske om at han skal lære at sove i en vogn, som står stille, kan komme til senere hen, i første omgang er det godt, hvis han blot lærer at sove i sin vogn og forbinder barnevognen med noget dejligt og trygt.

Han må gerne småklynke lidt, det er okay, hvis han har brug for på den måde at lukke lidt overskudsenergi ud, eller hvis du kan fornemme, at han klynker, fordi han bare er rigtig træt. Det tager ofte få minutter, og så vil han falde i søvn, netop fordi han er træt og parat. Han bør dog ikke ligge og græde ulykkeligt med tårer i længere tid..

Det er rigtigt, at "børn græder, fordi der er noget i vejen", men der er forskel på gråden, og der er forskellige årsager til gråd, og hvordan vi skal reagere på gråden. Hvis han er overtræt og derfor græder, så skal han netop hjælpes til at sove, hvis han er utryg, så skal han betrygges, hvis han har ondt, så skal du naturligt fjerne hans smerte.. osv. osv.

Det lyder som om, at han har en meget omsorgsfuld og opmærksom storesøster. Det er på den ene side rigtig dejligt, at hun gerne vil hjælpe og kommer med gode råd - det er sandsynligvis også fordi hun mærker, at du er i tvivl, og der er jo ikke noget hun hellere vil end hjælpe både dig og ham... :) Men jeg forstår godt, at det kan stresse dig og derfor er der ikke noget i vejen for, at du venter med at vænne lillebror til middagslur i barnevognen, til hun er startet i skole i næste uge - og du derfor er alene og kan øve netop det. Det er fint, at du "kun" skal koncentrere dig om netop denne ene ting :)

Du nævner, at hun blandt andet har sunget for ham, og at det har givet ham ro. Hvis lidt sang eller musik kan hjælpe, og han virker til at blive rolig ved dette, så kan det også være en god idé at indføre dette som et fast ritual. En bestemt sang kan godt være det han kommer til at forbinde med putning fremadrettet. Det kan være en sang, som du eller storesøster synger, det kan også være en musikuro, en bamse der kan trækkes op og som spiller en lille melodi eller lignende, når barnet skal sove. Det, at tænde for en uro eller trække i en snor og musikken begynder at spille, kan være en del af hans putteritual... Du kan faktisk også købe hans egen godnatsang, som bliver lavet, så hans eget navn er med i sangen.. se f.eks. Norly & Friends...

Og ja, din dreng skal være træt, tidspunktet skal være nogenlunde ens hver dag, rytmen hele dagen eller over hele døgnet, skal så vidt muligt holdes (+/- 1/2 times tid), det bliver dog lettere med tiden... Og ja, hvis han ligger og kikker, så må du gerne køre et par runder med ham og på den måde lulle ham ind i søvnen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I den kan du læse meget mere om søvn, putteritualer og gode vaner, finde løsning på søvnproblemer osv. osv. :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder