Svar: Putning til natten - 14 mdr.

3. august 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er super godt, at I fornemmer, at jeres dreng trives med en lur dagligt, og det lyder som om, at søvnen faktisk er blevet bedre - både dag og nat. Det er super godt.

Det er også helt okay, at jeres dreng varierer sit søvnbehov, så han nogle dage sover lidt mere end andre dage, også selvom han så visse dage samlet sover lidt mindre end gennemsnittet. Det er helt okay og I er nødt til at lade ham flekse sit behov. Du beskriver også, at selvom han ikke har sovet så meget, så er han stadig frisk og glad og virker til at have overskud og er klar på at lege. Og det er også super godt.

Og ja - det kan godt tænkes, at han måske skal puttes lidt senere, og at det for ham vil være helt fint med ca 6 timers vågenhed. Der sker ikke noget ved at du forsøger f.eks. at putte ham 19.30 for at se, om det gør en forskel hos jer. Det er jo en balance, for nogle gange protesterer børn mod søvnen, fordi de er overtrætte og derfor skulle være puttet tidligere, andre gange fordi de ikke er trætte nok. Men 6 timers vågenhed er helt okay og hvis det så samtidig betyder, at I kan skære ned for tiden du bruger på værelset, så er det fint at gøre det sådan. Han kan jo stadig forlænge sin dagssøvn, hvis han har brug for det og på den måde samlede stadig få sit søvnbehov dækket.

Det kan dog også spille ind, at han lige nu går igennem en slags "separation-gentilnærmelses-fase". Dette udviklingsspring kommer ofte samtidig med at han begynder at gå mere omkring, udforsker verden mere og mere på egen hånd og det ses ofte i 13-15 måneders alderen. I denne fase vil han naturligt klynge sig lidt ekstra til jer forældre - han kan ikke separere sig, uden at føle sig ...

Annonce

... ekstra knyttet til, og derfor søger han ekstra fysisk nærhed og kontakt. Han har brug for at se dig og mærke dig, når han skal sove. Og ofte så skubber han dig også væk - han afviser dine kærtegn, fjerner dine hænder, når du forsøger at berolige ham, eller gør tegn til at ville ned, når du tager ham op.. så han har på den ene side rigtig meget brug for at mærke jer og på den anden side også behov for at prøve selv.

Du skal derfor finde balancen mellem at give ham den tryghed, som han viser behov for, når han skal sove, men samtidig også forsøge at lade ham finde ind i søvnen på egen hånd. Det er vigtigt at du ikke ignorerer ham, da han vil blive utryg og ked af dette og ikke kunne forstå, hvorfor du ikke snakker med ham, og det er samtidig vigtigt, at du ikke opfordrer til leg og underholdning, men viser ham, at det er tid til at sove nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Er der plads til en stol ved siden af hans seng på værelset? Det kan nogle gange være en idé, hvis I kan sætte jer med ham på skødet og holde fast i at det er tid til at sove - og ritualet foregår på værelset, så han forbinder sit værelse med stedet, hvor han skal sove - og så sætter jer med ham på skødet, med en putteklud, bamse osv. Læser lidt i en simpel billedbog og finder roen og giver ham nærhed, og derefter putter ham over i sengen, hvor I så stadig læser lidt, måske synger en godnatsang eller lignende og han så falder i søvn. Så du forsøger at finde balancen mellem at give ham nærhed og tryghed, men samtidig også arbejder lidt på, at han godt kan falde i søvn i sin egen seng...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os