Svar: Søvnmønster - søvnproblemer
16. juli 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillebror, hvor dejligt!
Du fortæller, at I er begyndt med skemaden for en uges tid siden, og det tænker jeg faktisk vil hjælpe jer. I takt med at lillebror begynder at få skemad flere gange dagligt, så vil hans rytme naturligt ændre sig. Hans dag vil stille og roligt blive inddelt i perioder, hvor han spiser skemad og får vand af kop, perioder, hvor I leger, er vågne og aktive, og så perioder hvor han får mælk og skal sove. Tiden arbejder altså lidt for jer nu, hvis det kan være en trøst at vide det :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og tilbydes brystet, før han skal sove. Det er vigtigt, at mælken indgår som en fast del af hans putteritual. Som jeg læser din plan og rytme, så er dette tilfældet nogle gange, men ikke altid, og det vil være godt, hvis du kan forsøge at være lidt konsekvent omkring amning før søvn.
Når det så er sagt, så er det dog også en rigtig god idé, hvis du kan forsøge bevidst at arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet og ikke falder i søvn i din favn, men puttes der, hvor du gerne vil have at han skal sove. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, hvor han puttes, for ellers så er det at du risikerer, at han vågner efter ca 30 minutter, græder og har brug for at komme op til dig igen - fordi han oplever at ligge et andet sted, end hvor han faldt i søvn, og det er utrygt for ham...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis han begynder at kunne sidde i barnevognen. Så du ikke putter ham, men starter med at sætte ham op, lade ham sidde og mærke vinden i ansigtet, kikker på verden, som I triller forbi osv. og lader ham finde roen og falde i søvn på denne måde, imens I triller af sted. Det er ikke sikkert, at han kan det endnu, det kommer helt an på, hvor stærk han er i ryggen, så måske skal du vente til han bliver omkring 6 måneder.
Det kan også være en god idé at du nogle gange vælger at lægge dig med ham og ammer ham i dobbeltsengen. Når han falder i søvn på denne måde, så har han dig stadig tæt på, han får masser af nærhed og tæt kontakt, men han lærer samtidig at falde i søvn liggende og uden bevægelse. Og det er vigtigt, at han stille og roligt vænnes til dette, så han ikke kun kan sove i din favn eller i slyngevuggen med motor.
Igen bør han ikke falde i søvn med brystet i munden, du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du må gerne blive liggende hos ham, og være parat med hænder, kærtegn, hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv ved at samle hans hænder osv. når han begynder at "spjætte" og du må også gerne bruge brystet til en ekstra amning for på den måde at holde ham sovende, hvis det lige nu kan fungere på denne måde.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, får evt. en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til første lur. Kan her evt. sættes i barnevognen og starte med at kikke lidt på verden, når I triller af sted for at aflevere storebror, og lægges først ned, når du tydeligt fornemmer, at han er parat.
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu omkring kl 13-13.30. Du kan her forsøge at lægge dig med ham i dobbeltsengen for at se om du på den måde kan få ham til at sove et længere søvnstræk - uden at han skal være i favn og uden at skulle være i konstant bevægelse. Det er vigtigt, at du ammer ham før han puttes.
Eftermiddag 15.30: Ammes og sættes i barnevognen, hvorefter du triller af sted for at hente storebror. Lad ham sidde og kikke på verden, når I triller af sted. Hvis far kan hente storebror er det godt, fordi det sikrer, at du ikke behøver vække lillebror af middagsluren...
Hjemme igen, lyder det som om, at han ofte har behov for en ekstra amning og det er tid til dagens 3. lur - som ofte er en powernap.
Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres, når grøden til frokost fungerer. Det er bedre at han spiser ½-¾ dl. to gange dagligt end 1-1.5 dl. på en gang.
Aftentur og familiehygge, som nu :)
Ammes og puttes til natten måske omkring 21.30... hvis dagens 3. lur ligger omkring kl 17.30-18, så er det naturligt, at han ikke kan sove før efter ca. 3-3.5 times vågenhed.
Først på natten 01/02: Ammes og sover videre - prøv at lægge ham tilbage i egen seng, når du har ammet han på dette tidspunkt, så han ikke ligger foran mælkebaren og derfor måske bedre kan sove et par sammenhængende timer, før han så skal ammes igen og dagen starter.
Det er helt naturligt, at han har brug for at gå sent i seng, når han sover dagens 3. lur så sent, som han gør. Det er også helt naturligt, at børn i hans alder har en sen rytme, det vil naturligt ændre sig i takt med, at han bliver ældre.
Du har naturligvis ret i, at det kunne være ønskeligt, hvis han kunne sove en længere nattesøvn og f.eks. sove fra 21.30-22 til 08, det ville også passe med storebrors opvågning. Men lige nu lyder det som om, at lillebror vågner - både fordi han forbinder bryst, favn og bevægelse med at sove, men måske også fordi han begynder at have behov for lidt mere mad. Det er derfor rigtig godt, at du er startet med lidt skemad, og det vil være fint at øge ham stille og roligt til to måltider dagligt.
Jeg tænker altså at hans uro omkring kl 04/05 hænger sammen med et øget behov for mad og mælk og også hænger sammen med, at han har lært at forbinde søvn med favn, bryst, vugning og bevægelse... Det er derfor vigtigt, at du forsøger at ændre på disse vaner og rutiner nu - og i første omgang skal det ændres om dagen :)
Samtidig spiller hele dagens rytme naturligt ind på søvnen, så jeg håber at mit forslag til dagsplan kan give lidt idé om, hvordan det kan skrues sammen lige nu - og at du hermed også får lidt ide til, hvordan du kan arbejde lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske