Svar: Frisk fyr midt om natten 2
16. juli 2020
Alder:
7 mdr.
Hej Sandra
Det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Hvis du har mulighed for at følge den dagsplan, som jeg har skitseret - både hvad angår antallet af mælkemåltider, skemad, tidspunkter for mælk/mad, puttetidspunkter osv. vil det være rigtig godt. Naturligvis +/- ½ times tid. Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb.
Når det så er sagt, så skriver du her at for, at han ikke skal sove alt for længe, og for at døgnet ikke skal begynde at skride for jer, så står I ofte op kl 05.30. Det er rigtig fint, dog vil det naturligt give en tidligere dagsrytme - og derfor også betyde, at jeres dreng sandsynligvis igen har behov for 3 lure dagligt. Men det er faktisk også rigtig fint, fordi det kan være med til at gøre, at hans puttetidspunkt om aftenen kommer til at ligge lidt senere, hvilket igen kan være med til at gøre, at han så måske står lidt senere op...
Jeg vil derfor anbefale, at I igen begynder at indføre den 3. lur... Måske tænker du, at det ikke er nogen god idé med en ekstra lur om dagen, for "det er da ikke om dagen han skal sove, det er om natten". Men det er sådan, at søvn avler søvn, og det kan faktisk godt gøre en forskel for ham, at han får en ekstra lur sidst på eftermiddagen :)
En dagsplan kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre indtil ca. 05.30, hvor dagen begynder
Morgen 06.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes til dagens første lur - måske omkring kl 08...
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Det kan være rester fra aftensmaden og han må også gerne få en middagsret fra glas. Må også gerne suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis du fornemmer, at han vil være parat til dette. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur måske omkring kl 12-12.30, det afhænger af, hvornår den første lur ligger og hvor lang den er
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap, måske omkring kl 17, har måske brug for en lille amning for at finde ro og kunne overgive sig til søvnen her, og det er helt okay...
Aften 18: Udgangspunktet jeres mad og nu mad med mere og mere bid - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad til hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.
Ammes eller flaske med mme eller vælling, gerne 150-180 ml - tidspunktet måske mellem kl 20.30-21 - afhængig af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften eller først på natten 24-01: Ammes eller drømmeflaske og må igen gerne drikke 150-180 ml hvis han kan på dette tidspunkt :)
Hvis man skal ændre på de tidlige morgener, så er det ofte ikke nok at flytte puttetidspunktet om aftenen til senere, det vil blot betyde, at han stadig vågner tidligt, men kommer til at mangle søvn, og det vil derfor ikke virke. I stedet skal man ændre på hele dagens rytme, og da jeres dreng generelt altid har været en lille lærke og derfor altid har haft tendens til at starte dagen tidligt, så er mit forslag, at I fortsat står tidligt op altså 05.30-06, men i stedet ændrer dagsrytmen med en ekstra lur om eftermiddagen, for så at kunne putte ham det senere.
Den ekstra dagssøvn vil naturligt afkorte nattesøvnen, men hvis han så på grund af de 3 lure kan puttes det senere, så vil nattesøvnen blive afkortet om aftenen og ikke midt nat eller om morgenen. Han vil således stadig kunne sove den mængde nattesøvn, som han normalt trives med, men timerne vil være rykket lidt.
Det tager nogle uger at få en rytme ind i kroppen, og derfor er det godt, hvis I kan forsøge at holde nogenlunde fast i dagsrytmen dag efter dag efter dag.. Jo mere, jo bedre, så hans indre ur stille og roligt begynder at indstille sig på, at det er sådan rytmen skal være. Det er det indre ur, som er bestemmende for, hvornår vi føler os sultne/mætte, og hvornår vi føler os trætte og parate til at sove, eller vågner fordi vi føler os udhvilet. Så selvom børn ikke skal puttes i kasser, og vi skal vise en vis fleksibilitet, så er det vigtigt for både dagen og især nattens forløb, at have en nogenlunde stabil rytme.
Samtidig vil det øgede indtag af mme/vælling om aftenen kunne være med til at gøre, at han efter drømmeflasken sen aften kan sove et længere søvnstræk, før han har behov for mælk igen. Hvor I tidligere blot gav ham 50 ml, og han så vågnede kl 03 og fik flaske igen, så må I nu meget gerne give ham f.eks. 150 ml, hvorved han forhåbentlig ikke behøver vågne allerede kl 03, fordi han er reelt tørstig. På den måde hjælper rytmen, indtaget af mad og mælk osv. også til mere sammenhængende nætter :)
Jeg håber, at den nye dagsplan kan give lidt ide om hvordan, og at disse tider passer bedre ind i jeres drengs søvnrytme og behov :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske