Svar: Frisk fyr midt om natten 2

16. juli 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej Sandra

Det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)

Hvis du har mulighed for at følge den dagsplan, som jeg har skitseret - både hvad angår antallet af mælkemåltider, skemad, tidspunkter for mælk/mad, puttetidspunkter osv. vil det være rigtig godt. Naturligvis +/- ½ times tid. Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb.

Når det så er sagt, så skriver du her at for, at han ikke skal sove alt for længe, og for at døgnet ikke skal begynde at skride for jer, så står I ofte op kl 05.30. Det er rigtig fint, dog vil det naturligt give en tidligere dagsrytme - og derfor også betyde, at jeres dreng sandsynligvis igen har behov for 3 lure dagligt. Men det er faktisk også rigtig fint, fordi det kan være med til at gøre, at hans puttetidspunkt om aftenen kommer til at ligge lidt senere, hvilket igen kan være med til at gøre, at han så måske står lidt senere op...

Jeg vil derfor anbefale, at I igen begynder at indføre den 3. lur... Måske tænker du, at det ikke er nogen god idé med en ekstra lur om dagen, for "det er da ikke om dagen han skal sove, det er om natten". Men det er sådan, at søvn avler søvn, og det kan faktisk godt gøre en forskel for ham, at han får en ekstra lur sidst på eftermiddagen :)

En dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre indtil ca. 05.30, hvor dagen begynder

Morgen 06.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur - måske omkring kl 08...

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Det kan være rester fra aftensmaden og han må også gerne få en middagsret fra glas. Må også gerne suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis du fornemmer, at han vil være parat til dette. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur måske omkring kl 12-12.30, det afhænger af, hvornår den første lur ligger og hvor lang den er

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap, måske omkring kl 17, har måske brug for en lille amning for at finde ro og kunne overgive sig til søvnen her, og det er helt okay...

Aften 18: Udgangspunktet jeres mad og nu mad med mere og mere bid - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad til hånden, som han selv kan ...

Annonce

... sidde og gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.

Ammes eller flaske med mme eller vælling, gerne 150-180 ml - tidspunktet måske mellem kl 20.30-21 - afhængig af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften eller først på natten 24-01: Ammes eller drømmeflaske og må igen gerne drikke 150-180 ml hvis han kan på dette tidspunkt :)

Hvis man skal ændre på de tidlige morgener, så er det ofte ikke nok at flytte puttetidspunktet om aftenen til senere, det vil blot betyde, at han stadig vågner tidligt, men kommer til at mangle søvn, og det vil derfor ikke virke. I stedet skal man ændre på hele dagens rytme, og da jeres dreng generelt altid har været en lille lærke og derfor altid har haft tendens til at starte dagen tidligt, så er mit forslag, at I fortsat står tidligt op altså 05.30-06, men i stedet ændrer dagsrytmen med en ekstra lur om eftermiddagen, for så at kunne putte ham det senere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Den ekstra dagssøvn vil naturligt afkorte nattesøvnen, men hvis han så på grund af de 3 lure kan puttes det senere, så vil nattesøvnen blive afkortet om aftenen og ikke midt nat eller om morgenen. Han vil således stadig kunne sove den mængde nattesøvn, som han normalt trives med, men timerne vil være rykket lidt.

Det tager nogle uger at få en rytme ind i kroppen, og derfor er det godt, hvis I kan forsøge at holde nogenlunde fast i dagsrytmen dag efter dag efter dag.. Jo mere, jo bedre, så hans indre ur stille og roligt begynder at indstille sig på, at det er sådan rytmen skal være. Det er det indre ur, som er bestemmende for, hvornår vi føler os sultne/mætte, og hvornår vi føler os trætte og parate til at sove, eller vågner fordi vi føler os udhvilet. Så selvom børn ikke skal puttes i kasser, og vi skal vise en vis fleksibilitet, så er det vigtigt for både dagen og især nattens forløb, at have en nogenlunde stabil rytme.

Samtidig vil det øgede indtag af mme/vælling om aftenen kunne være med til at gøre, at han efter drømmeflasken sen aften kan sove et længere søvnstræk, før han har behov for mælk igen. Hvor I tidligere blot gav ham 50 ml, og han så vågnede kl 03 og fik flaske igen, så må I nu meget gerne give ham f.eks. 150 ml, hvorved han forhåbentlig ikke behøver vågne allerede kl 03, fordi han er reelt tørstig. På den måde hjælper rytmen, indtaget af mad og mælk osv. også til mere sammenhængende nætter :)

Jeg håber, at den nye dagsplan kan give lidt ide om hvordan, og at disse tider passer bedre ind i jeres drengs søvnrytme og behov :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder