Svar: Frisk fyr midt om natten

14. juli 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at det generelt går bedre med at putte, og at jeres dreng sover bedre i løbet af dagen. Det lyder også fint, hvis han lige nu kan nøjes med to lure dagligt - det kan dog godt være, at en 3. lur kan være nødvendig, hvis han står så tidligt op og så skal der naturligvis være plads til det.

Med den alder jeres dreng har nu, så vil det være passende med 4 flasker eller amninger i døgnet - og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om jeres dreng får mælk på disse tidspunkter, men det lyder lidt som om, at det ikke er tilfældet - i hvert fald skriver du, at far forsøger med vand af flaske, og at du også nogle gange forsøger med en ekstra tår ved brystet - og jeg tænker, at det er vigtigt, at jeres dreng fortsat får mælk tidlig morgen, så I sikrer jer at han ikke vågner op, fordi han reelt er sulten der. De fleste børn er 8-9 måneder gamle før de kan undvære mælken tidlig morgen :)

Derudover spiller det naturligt ind, hvornår dagen reelt starter hos jer - hvis I bruger 1-2 timer på at få jeres dreng til at sove og han derfor falder i søvn mellem 06-07, hvornår står han så op? Det er vigtigt, at dagen ikke skrider for meget for jer og hele dagens rytme påvirkes normalt af stå op tidspunktet...

En dagsplan for en dreng på 7 måneder, vil derfor normalt se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes eller flaske og sover videre

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 09: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og måske små bidder af en blød bolle med smør, hvis han kan kapere det allerede, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller have flaske først - mellemmåltidet erstatter mælken på dette tidspunkt.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Det kan være rester fra aftensmaden og han må også gerne få en middagsret fra glas. Må også gerne suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis du ...

Annonce

... fornemmer, at han vil være parat til dette. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet jeres mad og nu mad med mere og mere bid - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad til hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.

Ammes eller flaske med mme eller vælling - hvis han kan drikke 150-180 ml må han gerne få dette og puttes derefter til natten ca 19.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23: Ammes eller drømmeflaske (mme eller vælling, igen gerne ca. 150-180 ml)

Jeg får lidt på fornemmelsen, når jeg læser dit brev, at jeres dreng vågner, fordi han har brug for enten lidt ekstra mad eller ekstra mælk og det er vigtigt, at han tilbydes enten flaske eller bryst 4 gange i døgnet jf. dagsplanen. Det er også helt okay, at I vælger at give ham vælling, og han må gerne få 150-180 ml, hvis han kan drikke det. De ca. 50 ml I giver ham nu er ikke ret meget for hans alder :)

Jeg har forsøgt at lave dagsplanen sådan, at det kan passe med formiddagslur kl 9.30 og middagslur kl ca 14, som du beskriver, at han normalt sover sine lure. Tiderne kan dog godt ændre sig alt efter, hvornår han står op. I forhold til dit tidligere brev, så er hans rytme jo betydeligt senere nu og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb. Det kan være en god idé, hvis I kan forsøge at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt, så hans rytme ikke skrider - uanset hvordan han har sovet om natten.

Du skriver blandt andet "Vi var kommet ind i en god rytme hvor han vågnede omkring midnat samt nogle gange ca kl 5 hvor han fik mælk begge gange, men den rytme, var altså en kort fornøjelse..." - og jeg tænker, at det er netop denne rytme, som I skal forsøge at komme tilbage til - netop ved at have fokus på drømmeflaske/amning og også stadig mælk tidlig morgen. Dog nok lidt tidligere end klokken 5...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder