Svar: Dagsrytme, efterspørger ekstra flaske
9. juli 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja, det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder kan have behov for en ekstra flaske, og det skal I endelig give ham.
Nogle børn - især børn der får flaske - kan ret hurtigt få en rytme, hvor de sover deres længste søvnsstræk om aftenen feks. mellem kl 20-02, og det må de gerne. I takt med at de begynder med skemad, så kan deres rytme dog godt ændre sig - det sker ikke altid, men af og til. Det betyder, at de nogle gange får behov for en drømmeflaske omkring midnat.
I takt med at skemaden kommer til at fylde mere og mere, altså i takt med at antallet af skemåltider sættes op hele dagen igennem, så vil det ofte være flasken på ydertidspunkterne, som fylder, og gradvist trappes ned i mælken om dagen og også midt nat. Det er ikke endnu, men på sigt f.eks. når han er 7 måneder, vil det sandsynligvis passe rigtig godt med 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den rytme, som han begynder at vise nu, hvor han netop viser behov for en drømmeflaske sen aften, vil passe rigtig fint til hans behov på det tidspunkt. I stedet kan han så til den tid sove 5-6 timer mellem midnat og tidlig morgen, hvor han så tilbydes flaske igen.
At han søger mælken en ekstra gang kan også hænge sammen med, at han nu er fysisk så stor, at han begynder at vise behov for mere mælk/mad. Derfor er det også rigtig godt, at du er begyndt med skemad og nu øger ham til to gange dagligt.
Når han bliver 6 måneder og tilbydes skemad flere gange dagligt, drikker vand af kop osv. så vil det være fint at trappe ud af flasken midt nat, men bibeholde flasken sen aften....
Med hensyn til gråd kl 04 og opvågning på netop dette tidspunkt, så er det helt korrekt, at vi i vores cirkadiske rytme har dette "dyk" og "peak", som du nævner også voksne har. Hos børn hænger det dog sammen med dagsrytmen, og hvornår de sover der - og da jeres dreng ofte sover sin 3. lur mellem kl 16-16.30, så kan der altså godt være en sammenhæng med, at han vågner kl 04-04.30 om natten...
Han er dog stadig så lille, at det er meget begrænset, hvad du kan gøre ved det - og han trives med sin dagsrytme, og man skal som udgangpunkt ikke ændre noget, som fungerer. Når det er sagt, så har han dog en meget tidlig rytme, han starter ofte dagen kl 05-05.30, sover første lur kl 07 og går i seng om aftenen kl 19... er I selv morgenmennesker eller? Hvis I trives med den tidlige rytme, så lad det være for nu, er det derimod problematisk for jer, så skriv igen, og jeg vil prøve at komme med lidt forslag til, hvordan I måske kan ændre lidt på rytmen...
Det er okay at bruge slyngevuggen om morgenen, hvis det kan gøre, at han så sover længere og får bedre nattesøvn og står lidt senere op :)
Der sker rigtig meget med jeres søns søvn lige nu og de næste måneder frem, søvnen ændrer sig rent fysiologisk, og også udviklingsmæssigt sker der meget, som naturligt vil påvirke hans rytme, søvn, puttetidspunkter osv. Det kan derfor godt være en idé at se hvad tiden bringer, for nogle gange vil ændringer ske mere eller mindre af sig selv... men drømmeflasken er ikke så tosset, hverken nu eller i tiden frem :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske