Svar: Dagsrytme, efterspørger ekstra flaske

9. juli 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Ja, det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder kan have behov for en ekstra flaske, og det skal I endelig give ham.

Nogle børn - især børn der får flaske - kan ret hurtigt få en rytme, hvor de sover deres længste søvnsstræk om aftenen feks. mellem kl 20-02, og det må de gerne. I takt med at de begynder med skemad, så kan deres rytme dog godt ændre sig - det sker ikke altid, men af og til. Det betyder, at de nogle gange får behov for en drømmeflaske omkring midnat.

I takt med at skemaden kommer til at fylde mere og mere, altså i takt med at antallet af skemåltider sættes op hele dagen igennem, så vil det ofte være flasken på ydertidspunkterne, som fylder, og gradvist trappes ned i mælken om dagen og også midt nat. Det er ikke endnu, men på sigt f.eks. når han er 7 måneder, vil det sandsynligvis passe rigtig godt med 4 flasker, som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den rytme, som han begynder at vise nu, hvor han netop viser behov for en drømmeflaske sen aften, vil passe rigtig fint til hans behov på det tidspunkt. I stedet kan han så til den tid sove 5-6 timer mellem midnat og tidlig morgen, hvor han så tilbydes flaske igen.

At han søger mælken en ekstra gang kan også hænge sammen med, at han nu er fysisk så stor, at han begynder at vise behov for mere mælk/mad. Derfor er det også rigtig godt, at du er begyndt med skemad og nu øger ham til to gange dagligt.

Når han bliver 6 måneder og tilbydes skemad flere gange dagligt, drikker vand af kop osv. så vil det være fint at trappe ud af flasken midt nat, men bibeholde flasken sen ...

Annonce

... aften....

Med hensyn til gråd kl 04 og opvågning på netop dette tidspunkt, så er det helt korrekt, at vi i vores cirkadiske rytme har dette "dyk" og "peak", som du nævner også voksne har. Hos børn hænger det dog sammen med dagsrytmen, og hvornår de sover der - og da jeres dreng ofte sover sin 3. lur mellem kl 16-16.30, så kan der altså godt være en sammenhæng med, at han vågner kl 04-04.30 om natten...

Han er dog stadig så lille, at det er meget begrænset, hvad du kan gøre ved det - og han trives med sin dagsrytme, og man skal som udgangpunkt ikke ændre noget, som fungerer. Når det er sagt, så har han dog en meget tidlig rytme, han starter ofte dagen kl 05-05.30, sover første lur kl 07 og går i seng om aftenen kl 19... er I selv morgenmennesker eller? Hvis I trives med den tidlige rytme, så lad det være for nu, er det derimod problematisk for jer, så skriv igen, og jeg vil prøve at komme med lidt forslag til, hvordan I måske kan ændre lidt på rytmen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er okay at bruge slyngevuggen om morgenen, hvis det kan gøre, at han så sover længere og får bedre nattesøvn og står lidt senere op :)

Der sker rigtig meget med jeres søns søvn lige nu og de næste måneder frem, søvnen ændrer sig rent fysiologisk, og også udviklingsmæssigt sker der meget, som naturligt vil påvirke hans rytme, søvn, puttetidspunkter osv. Det kan derfor godt være en idé at se hvad tiden bringer, for nogle gange vil ændringer ske mere eller mindre af sig selv... men drømmeflasken er ikke så tosset, hverken nu eller i tiden frem :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor