Svar: Falde i søvn uden amning - 8 mdr.

7. juli 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring nedtrapning af amning :)

Det vil være rigtig godt, hvis du gradvist kan trappe ud af én amning af gangen. Både fordi det vil gøre, at din krop også kan følge med, men også fordi det vil være naturligt, at antallet af amninger nedsættes, i takt med at antallet af måltider sættes op.

Derudover er der, som du selv nævner, den problematik, at din datter på et tidspunkt skal passes af andre, og det vil være rigtig synd for hende, hvis hun kun kan sove med brystet. Det vil gøre det svært for andre at putte hende og naturligt gøre hende ked af det og den der passer frustreret, og det har ingen glæde af.

Det er helt okay, at din datter spiser små måltider - det er bedre med lidt og tit end få måltider og store portioner. Det er bestemt ikke meningen, at du skal putte hende uden mad i maven. Du bør tilbyde hende et mellemmåltid, som erstatter mælken.

Hos jer lyder det også som om, at der er lidt en anden problematik inde over. Du skriver, at du altid har ammet hende i søvn, og det betyder, at hun forbinder dit bryst og din favn med at sove... hun har et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner, vi forbinder med at skulle sove. De ritualer vi har, som gør, at vi kan overgive os til søvnen. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog, før de kan lægge sig til at sove, og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Søvnassociationerne er gode, fordi de lærer din datter at falde i søvn selv, og de er mindre gode, når din datter er afhængig af dig og din hjælp for at kunne sove. Og det der starter som en god og helt naturlig søvnassociation kan godt ændre sig til at blive uhensigtsmæssig på sigt...

Hvis din datter forbinder din bryst og favn med at falde i søvn, så er dette uhensigtmæssigt med den alder hun har nu, for det betyder, at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem... Det betyder igen, at hun får for meget mælk, og det påvirker hendes appetit i løbet af dagen, og så betyder det, at hun ikke kan sove uden dig - ikke puttes af andre end mor og heller ikke er i stand til at sove længere søvnstræk, fordi hun har lært at mors bryst og favn skal være der... Og din datter har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har :)

Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn lidt - og det gør du netop før formiddagsluren først. Det er et godt sted at starte, og det er betydeligt lettere at lære hende det om dagen, hvor du selv har lidt mere overskud til at hjælpe hende, end når du bare selv er rigtig træt....

Start derfor med at give hende et mellemmåltid og sæt hende derefter i barnevognen, tril en tur, hvor du lader hende sidde op - og læg hende først ned, når du fornemmer, at hun tydeligt er parat. Det kan være en god måde at lære hende at sove uden favn og bryst - og hun kan stadig se dig, ligesom vognens trillen luller hende træt.

Når det er ekstra svært i øjeblikket, så er det fordi din datter nu er blevet 8 måneder, og det betyder, at hun lige nu udvikler sig ekstra meget ...

Annonce

... motorisk og mentalt - hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu vil klynge sig ekstra til dig, have ekstra behov for fysisk kontakt - og derfor også kan være ekstra brystsøgende. Det er her dog vigtigt, at du husker på at mor og bryst er ikke det samme, og at hun skal undvære brystet betyder ikke, at hun også skal undvære dig. Derfor kan det nogle gange være en løsning, at du fjerner brystet, før du fjerner dig og din favn...

Det kan også være en god idé, at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen, så hun får lov til at falde søvn om aftenen med mor tæt på - og samtidig lærer at falde i søvn liggende og uden bevægelse. Det er her dog meget vigtigt, at du trækker brystet til dig, før hun sover helt. Det vil sige, at du skal lirke brystet ud af munden på hende, og du skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Derudover vil hun i denne alder ofte have stor glæde af at få et bad om aftenen, gerne efterfulgt af en godnatgrød, som er med til at sikre større ro og også bedre nattesøvn og det betyder at mit forslag til en dagsplan nu ser således ud:

Tidlig morgen 05: Denne amning skal gradvist afkortes mere og mere, så hun til sidst helt lærer at undvære den.

Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - sæt hende i barnevognen og tril en tur, giv hende gerne lidt bløde frugtbåde eller lignende i hånden, som hun kan sidde og sutte på i barnevognen imens I triller af sted. Hun må også gerne få en drypfri kop med lidt vand.

Frokost 11.30-12: Små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også gerne stadig med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Mad med mere og mere bid, mad i hånden og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage osv. smøres med creme.

Tilbydes godnatgrød ca. 19.30, får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca. kl 20, sover i egen seng på afstand af mors bryster...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover igen videre i egen seng, igen for at være på afstand af mælkebaren.

Du skal altså sikre hende mange små måltider hele dagen igennem, så du sikrer dig, at hun ikke er sulten, når hun puttes. Du skal også forsøge at trappe ud af antallet af amninger, og så skal du forsøge at adskille amning og søvn lidt, så de gange, hvor hun naturligt ammes, så falder hun ikke længere i søvn med dit bryst i munden. Hun skal stadig have masser af nærhed og tæt kontakt, og du skal naturligt stadig amme hende før middagslur, aften og sen aften - men prøv om du kan lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn & søvn". Du kan med fordel læse kapitel 6 om at stoppe med mælk om natten, og også læse f.eks. kapitel 7 om, hvordan udviklingsspring har betydning for søvnen ...

Et lille kærligt skub til at få adskilt amning og søvn lidt - og knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to