Svar: Aftenputning med og uden bryst - 3 mdr.

28. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære S.

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)

Nej, I skal ikke kæmpe med at holde jeres dreng vågen til kl 22, hvis han allerede viser træthedstegn og virker parat til putning kl 19...

Mit forslag om at putte ham senere - og med det tænkte jeg, at de 10 timers nattesøvn f.eks. lå mellem 20-06 - udsprang af flere ting: Både, at mange børn i 3-4 måneders alderen begynder at have en sen rytme og også af, at du fortæller, at putningen ofte trækker ud. Du skrev blandt andet:

"I starten gik det ret nemt og han faldt hurtigt i søvn men nu kræver det som regel mere end én amning før ham falder i søvn, så vi ligger bare og venter på at han bliver sulten nok til at spise igen. I mellemtiden får han en sut, en nusseklud og jeg synger lidt for ham mens han bliver liggende i sin crib så det er en hyggestund og ikke bare ventetid. Men det ville være rart med en puttemetode som ikke krævede at vente på at han er sulten... Jeg starter som regel putningen ved at han får nattøj på og smøres i creme ca ved 18.30 tiden, hvorefter jeg tager ham ind i et lidt mørkere soveværelse og hygger lidt om ham med den samme sang hver aften indtil han bliver sulten. Som sagt tager det længere og længere tid fra vi starter til han sover".

Som jeg læser dette, så går der altså forholdsvis lang tid fra du starter putning kl 18.30 og til jeres dreng falder i søvn - og selvom det er hyggeligt, og du ikke bare ser det som ventetid, så foregår putningen sådan, at din dreng ligger vågen i sin seng med sut, nusseklud og sang... og du venter på, at han atter bliver klar til amning, hvorefter han så sover. Mit forslag er derfor, at du ikke putter ham så tidligt, men i stedet bruger lidt tid i stuen på at pludre, hygge, lege lidt, give ham mælk, som han viser behov for - fordi han naturligt ofte vil spise hyppigt i løbet af aftenen for at fylde sig op ...

Annonce

... til natten - og så først putter ham det senere - der hvor han normalt falder i søvn :) Men, hvis han de fleste aftener faktisk sover kl 19 og virker parat til at sove her, så er det helt fint og det er helt normalt, at han kan have brug for ca. 30 minutter til at koble fra, finde ro og falde i søvn. så længe han er glad, nyder at ligge i sengen, og det er hyggeligt, så er det rigtig fint, og så behøver du ikke ændre noget.

At han går så tidligt i seng, vil dog naturligt også betyde, at han står tidligt op - og han må gerne have en tidlig rytme. Det vil måske ændre sig i løbet af de næste måneder, så det er ikke sikkert, at det varer ved, og på den måde arbejder tiden også for jer :) Han kan på sigt også blive bedre til at sove længere søvnstræk om dagen, og netop nu (3-4 måneders alderen) vil mange børn have tendens til at powernappe lidt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det hjælper ham ikke til at sove længere om morgenen, at I putter ham sent om aftenen. Hvis du gerne vil hjælpe ham til en rytme, hvor han går senere i seng og står lidt senere op, så er løsningen ikke kun at putte ham senere om aftenen, men at rykke på hele dagens rytme. Det er lidt komplekst, og han er stadig så lille, at det er begrænset, hvad du kan gøre lige nu, og derfor vil jeg foreslå, at I ser tiden lidt an, for I kan være heldige at tiden arbejder lidt for jer :) Når det så er sagt, så må du naturligvis gerne hjælpe ham til at sove længere søvnstræk om dagen, hvis du kan det :)

Nogle børn har i denne alder også brug for en ekstra powernap om aftenen, så han måske sover 20-40 minutter mellem 19-20.. og derefter går senere i seng, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Som jeg læser dit brev, så sover han fint, når han falder i søvn om aftenen... :)

Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :) Og skriv endelig igen, hvis du er i tvivl :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke