Svar: Natteopvågninger og uro

22. juni 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev - dejligt at høre, at det går godt med skemaden, det lyder som om, at du har ramt det helt rigtig tidspunkt, og jeres lille dreng har ikke problemer med maven. Det er super dejligt, og det er helt perfekt, at du stadig ammer ham før hver lur om dagen og det er også rigtig fint, at du fortsat supplerer med flaske om aftenen, det fungerer rigtig godt hos jer, og det er ligesom det skal være :)

Der er ingen tvivl om, at der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng, og det gør, at han sover meget uroligt om natten. Det er derfor, han møffer rundt og ikke kan finde ro - han er motorisk urolig, får sig lagt i stilinger, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, og hans drømmeaktivitet er også stor. Så han vil både være rastløs i kroppen og også kunne klynke, pjevse og sige forskellige lyde - alt sammen i søvne.

Det er derfor rigtig godt, at du har fundet ud af, at ikke hver opvågning betyder behov for mælk, og det er helt perfekt, hvis du nu kan nøjes med at amme hver 4. time i stedet for hver 2. time. Det vil dog stadig være et reelt behov at få mælk ca. 6 gange i døgnet, og det betyder, at han vil spise hver 4. time i gennemsnit.

Modermælkserstatning kan godt mætte lidt mere end modermælk, og det betyder, at han efter sin flaske om aftenen måske vil sove et lidt længere søvnstræk, før han vågner og søger efter brystet. Du kan derfor overveje, om du vil forsøge med en drømmeflaske sen aften - enteni stedet for eller ud over den flaske, som han tilbydes nu - for at se om det kan gøre, at han måske kan sove 4-5 timer før han melder sig igen.. Du skal dog være opmærksom på, at jo flere flasker du giver ham, jo større sandsynlighed er der for, at din amning stopper, og jeg ved fra dit første brev, at du har kæmpet en del med din mælkeproduktion og med amningen generelt, og som sagt lyder det som om, at det lige nu fungerer med den ene flaske, og det er et helt reelt behov, at han vågner og får brystet midt nat. Det synes jeg derfor fortsat at du skal give ham og så forsøg at holde fast i, at han ikke behøver brystet hver 2. time :)

Du har helt ret i, at det måske kan hjælpe at komme på eget værelse, fordi du så ikke ...

Annonce

... reagerer på alle de små lyde han har - og ikke bliver vækket af hans lyde. Du risikerer dog også, at han så når at vågne for meget og bliver sværere at få til at sove igen, som du skriver. Samtidig er han jo ikke ret gammel og som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale dig at putte ham på eget værelse før 6 måneders alderen på grund af risikoen for vuggedød. Undersøgelser viser, at forældres natlige støj er med til at holde din drengs vejrtrækning igang... Så lige nu, er det fornuftigt at I sover i samme rum, men på sigt kan det sandsynligvis hjælpe med eget værelse :)

Har du mulighed for at koble hans tremmeseng til din seng, så du kan lægge en beroligende hånd over på ham, hvis og når han vågner om natten? Hvis han kan mærke dig og du på den måde kan give ham ro, uden at du behøver stå ud af din seng om natten, så kan det måske hjælpe...

Du skal også være opmærksom på, hvordan du putter ham. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, men at han nu puttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men dog ikke sover helt. Han skal lige nå at registrere, at han puttes i sin seng og ikke længere har dit bryst i munden eller dine arme omkring sig, men samtidig være træt nok til, at du med dine hænder, kærtegn osv. kan lulle ham ind i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er blevet varmere i vejret, så du skal også være opmærksom på, at han ikke får det for varmt, men nogle gange kan en sovepose hjælpe, fordi han i den vil føle sig omsluttet og holdt, men det vil være af et klæde og ikke dine arme. Det kan således nogle gange hjælpe til fysiks ro.. når det er sagt, så vil han dog på grund af sin alder og sin naturlige lyst til at bevæge sig og skifte stilling, også kunne blive enormt frustreret af at blive puttet i en sovepose, og så skal du endelig ikke gøre det. Og igen, kan det hurtigt blive for varmt.

Du kan også forsøge med lidt babymassage om aftenen, før han skal sove, så du med lidt creme/olie på dine hænder får masseret og trykket lidt på hans arme, ben, fødder osv. og på den måde ser, om du kan hjælpe ham til lidt mere fysisk ro, før han så puttes...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder