Svar: Hvordan får vi far med på putteholdet?

19. juni 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, det lyder som om, at det går godt hos jer - dejligt :)

Jeg kan godt forstå, at far gerne vil på banen og have mulighed for at tage over om aftenen, og det kan sandsynligvis også lade sig gøre på sigt. Når det lige nu er svært, så er det fordi jeres dreng ammes og er vant til brystet og mors favn, når han skal sove. Det forbinder han med sit putteritual, og selvom far forsøger at gøre det samme, så er det bare ikke det samme...

Det er ofte ikke nogen god løsning, at du ammer i stuen, giver jeres dreng over til far, som derefter går på værelset. For nogle børn fungerer det fint, og I kan naturligvis godt forsøge, faktisk tænker jeg, at det er et forsøg værd, fordi det giver mulighed for at holde fast i amningen, som jeg har på fornemmelsen betyder meget for dig... - men for de fleste fungerer en sådan løsning ikke.

Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse fra mor og far, og hvis du vælger at lave en del af ritualet i et andet værelse, så er der en risiko for, at jeres dreng oplever det at blive puttet i egen seng, som noget der ikke er rart. I forlader jo det hyggelige, det rare i stuen og går derefter på værelset, og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation - du er der for ham til at starte med, men han fornemmer, at du nu vil forsvinde, og så kan han ikke overgive sig til søvnen, heller ikke selvom far så er der.

Samtidig nærmer han sig nu separationsfasen, som især dækker over 8-10 måneders alderen og netop i den alder, vil han have ekstra svært ved adskillelse...

Det vil gøre det lettere for far at putte, hvis jeres dreng tager imod en flaske, og det kan, som I selv er inde på, godt være en idé at øve dette før middagsluren, fordi det kan være lettere at vænne ham til det i dagtimerne - og derefter flytte ritualet til aften. Det er helt klart en fordel, hvis jeres dreng lærer at tage imod en flaske, hvis far gerne vil tage over. Det giver netop far mulighed for at putte ham, hvis mor en dag ikke er hjemme.

Du skal dog være klar over, at det vil gå ud over din mælkeproduktion, jo mere flaske I giver, og det kan i sidste ende godt betyde, at amningen vil stoppe, og flasken tage mere og mere over. Igen - er det ikke sikkert, men du skal være forberedt på det og klar til det.

Dine amninger skal naturligt nedsættes nu, og det vil være passende med 4 amninger i døgnet. Det betyder også, at du ikke længere skal amme ham før formiddagsluren og ej heller eftermiddag - og det betyder igen, at du nu skal øve at putte ham uden bryst (eller flaske), når han puttes til sin første lur og til en evt. powernap om eftermiddagen. Igen er det en god idé at øve putning uden amning om dagen, før I overfører det til aften.

De 4 amninger anbefaler jeg ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder således også, at hvis I begynder at give flaske før middagslur, for at vænne ham til at tage flaske, så vil de 3 amninger ligge tidlig morgen, aften og sen aften. Begynder I derefter at give flaske før putning om aftenen, så vil han altså få to flasker (før middagslur og aften) og to amninger "sen aften og tidlig morgen). Nogle børn har faktisk også lettere ved at acceptere flasken sen aften, hvor den kan gives mere eller mindre i søvne. Det kan også være et forsøg værd, og det giver dig mulighed for at gå lidt tidligere i seng og lade far tage over med drømmeflasken omkring midnat. Når jeres dreng har vænnet sig til flasken der, kan far igen ...

Annonce

... lettere få ham til at acceptere en flaske om aftenen før putning...

I 8-9 måneders alderen vil det være passende med 3 amninger/flasker, og det vil ofte være den tidlige morgenamning som forsvinder. Det betyder altså, at alt efter hvilket tidspunkt I vælger at give flaske på, og hvordan I går frem for at få far på banen, så kan I risikerer, at han til den tid overgår helt til flaske. Det må han gerne, netop fordi det kan være en prioritering at få far på banen, du skal bare være klar til det :)

Ellers så er det en rigtig god idé at lade far være den, som giver jeres dreng bad om aftenen, frotterer ham med et håndklæde, smører med creme, giver lidt babymassage osv. Ligesom det vil være rigtig godt, at far tilbyder ham et godnatmåltid i 8-9 måneders alderen f.eks. lidt banan eller lidt grød. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo bedre vil han kunne overtage putningen, hvis mor en dag ikke er hjemme, og jo bedre vil han generelt kunne overtage putning, det bliver mere naturligt, at far blot overtager :) På den måde vil tiden naturligt arbejde for jer.

Det vil være naturligt, at I begge siger godnat til jeres dreng, men far behøver ikke være med til amningen, sang osv. Det kan derimod godt være en idé, at far og søn forsøger at finde deres eget ritual netop med flasken, fordi der naturligt er forskel på at få flaske og få bryst. Og en af fordelene ved flaske er, at den kan gives i sengen. Det hjælper faktisk nogle børn, fordi de så undgår det skift, der er fra favn og ned, hvor de skal sove. Far kan derfor putte jeres dreng i egen seng, stå ved ham, holde hænderne beroligende på ham, synge godnatsang eller lignede. Evt putte ham med en klud, der dufter af mor... og på den måde lulle ham ind i søvnen med mælken i sengen.

Hvis I vælger denne løsning er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen. Det er på sigt også vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men at han når at slippe denne og registerer at den er væk og derefter overgiver sig til søvnen.

Der er altså lidt forskellige muligheder, som I kan overveje. Så længe jeres dreng ikke er ældre end han er, så vil det at far skal tage over med flaske, naturligt kunne påvirke amningen. Det er super dejligt, at far gerne vil mere på banen, og det kan være et rigtigt godt og fornuftigt valg, og det I gerne vil, - og det er helt fint, det vil jeg gerne bakke op om, men du skal være indstillet på at det måske betyder, at amningen så vil stoppe, og det skal du naturligt så også være parat til :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så for at opsummere lidt:

- I kan forsøge, at mor ammer, og far derefter tager over og putter

- I kan med fordel lade far gøre alt det, som leder op til putning.

- Mor bør skrue ned for amningerne om dagen, så jeres dreng lærer at sove uden bryst formiddag og før en evt. powernap eftermiddag. Hvis han kan puttes uden mors bryst og favn om dagen, men forbinder sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove, så vil det også gøre det lettere for far at tage over på sigt.

- I kan godt introducere flaske, så far kan putte, og amningen erstattes på denne måde. Flasken kan gives før middagslur, aften eller sen aften - afhængig af hvad I tænker vil fungere bedst. Der er både fordele og ulemper ved at give flaske, og jo mere flaske I giver, jo større sandsynlighed er der for at amningen stopper.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder