Svar: Kan ikke finde ro - 4 mdr.
18. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om, at jeres dreng ikke er helt parat til at ligge i sin seng, når I putter ham fra jer - netop det at blive lagt i tremmesengen, gør det svært for ham at koble fra og finde ro.
Du fortæller, at han er meget nysgerrig, og at I tydeligt fornemmer, at han ikke vil gå glip af noget. Han følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham og han er naturligt meget bevidst nu. Derfor er det helt naturligt og okay, at han har brug for jeres hjælp, når han skal sove - og her hjælper det ham at blive puttet i slyngevuggen. Når han har ligget ca. 10 minutter i den, så falder han i søvn og derefter flytter du ham. Og når slyngevuggen virker, så er det fordi han i den ligger som i en lille hule. Den skærmer ham, lukker af for verden og alle indtrykkene - hvor tremmesengen er langt mere åben.
Samtidig hjælper slyngevuggen ham også med at holde fysisk sammen på sigt selv, det er sværere for ham at trille omkring og flagre med arme og ben, når han ligger i slyngevuggen - hvor han i tremmesengen naturligt vil bevæge sig mere.
Og så bevæger slyngevuggen sig også, og han lulles naturligt i søvn af de vuggende bevægelser, hvor tremmesengen står stille.
I kan derfor forsøge at efterligne det, som gør han tryg i slyngevuggen - f.eks. hænge en himmel op over sengen og på den måde sikre, at han ikke kan kikke sig så meget omkring og derfor hjælpes til ro. I kan med fordel også stå ved ham, holde hænderne beroligende på ham, meget gerne hjælpe ham med at samle hænderne på brystkassen, så han i tremmesengen ikke kan "flagre" for meget med arme og ben, og I kan på den måde lulle ham ind i søvnen ved at holde ham og vugge ham lidt, hvor han ligger.
I kan også give ham flasken direkte i sengen, så han ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. Dette skift kan han også protestere over, og det kan derfor nogle gange hjælpe at lade ham falde i søvn, der hvor han får sin mælk. Hvis I vælger denne løsning er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde lidt, altså hæver madrassen ved f.eks. at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under den i hovedenden for på den måde at løfte madrassen lidt op.
Og så kan det også være en god idé, at I lader ham være lidt længere tid i jeres favn, altså bibeholder nuværende ritual med at sidde med ham, give ham flaske og lade ham finde roen hos jer. I skærmer ham også og giver ham følelsen af at være holdt, men det er jeres arme, som holder ham. I må her gerne indføre feks. en sut og meget gerne en sutteklud, som kan følge med ham fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. Og så skal I først flytte ham fra jer der, hvor han tydeligt er parat til at sove. Han skal ikke sove helt, men heller ikke være vågen. Han skal være vågen nok til at registrere, at han flyttes over i sin seng, men træt nok til at I med lidt kærtegn, putteklud og beroligende hænder kan lulle ham ind i søvnen. Han skal flyttes døsig...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske