Svar: Kan ikke finde ro - 4 mdr.

18. juni 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng ikke er helt parat til at ligge i sin seng, når I putter ham fra jer - netop det at blive lagt i tremmesengen, gør det svært for ham at koble fra og finde ro.

Du fortæller, at han er meget nysgerrig, og at I tydeligt fornemmer, at han ikke vil gå glip af noget. Han følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham og han er naturligt meget bevidst nu. Derfor er det helt naturligt og okay, at han har brug for jeres hjælp, når han skal sove - og her hjælper det ham at blive puttet i slyngevuggen. Når han har ligget ca. 10 minutter i den, så falder han i søvn og derefter flytter du ham. Og når slyngevuggen virker, så er det fordi han i den ligger som i en lille hule. Den skærmer ham, lukker af for verden og alle indtrykkene - hvor tremmesengen er langt mere åben.

Samtidig hjælper slyngevuggen ham også med at holde fysisk sammen på sigt selv, det er sværere for ham at trille omkring og flagre med arme og ben, når han ligger i slyngevuggen - hvor han i tremmesengen naturligt vil bevæge sig mere.

Og så bevæger slyngevuggen sig også, og han lulles naturligt i søvn af de vuggende bevægelser, hvor tremmesengen står stille.

I kan derfor forsøge at efterligne det, som gør han tryg i slyngevuggen - f.eks. hænge en himmel op over sengen og på den måde sikre, at han ikke kan kikke sig så meget omkring og derfor hjælpes til ro. I kan med fordel også stå ved ham, holde hænderne beroligende på ham, meget gerne hjælpe ham med at samle ...

Annonce

... hænderne på brystkassen, så han i tremmesengen ikke kan "flagre" for meget med arme og ben, og I kan på den måde lulle ham ind i søvnen ved at holde ham og vugge ham lidt, hvor han ligger.

I kan også give ham flasken direkte i sengen, så han ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. Dette skift kan han også protestere over, og det kan derfor nogle gange hjælpe at lade ham falde i søvn, der hvor han får sin mælk. Hvis I vælger denne løsning er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde lidt, altså hæver madrassen ved f.eks. at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under den i hovedenden for på den måde at løfte madrassen lidt op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så kan det også være en god idé, at I lader ham være lidt længere tid i jeres favn, altså bibeholder nuværende ritual med at sidde med ham, give ham flaske og lade ham finde roen hos jer. I skærmer ham også og giver ham følelsen af at være holdt, men det er jeres arme, som holder ham. I må her gerne indføre feks. en sut og meget gerne en sutteklud, som kan følge med ham fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. Og så skal I først flytte ham fra jer der, hvor han tydeligt er parat til at sove. Han skal ikke sove helt, men heller ikke være vågen. Han skal være vågen nok til at registrere, at han flyttes over i sin seng, men træt nok til at I med lidt kærtegn, putteklud og beroligende hænder kan lulle ham ind i søvnen. Han skal flyttes døsig...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2