Svar: Rytme til lure?
14. juni 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og spørgsmål om rytme og lure :)
Nu hvor jeres dreng er blevet 6 måneder, så skal du være opmærksom på, at hans indtag af skemad skal øges - altså, at han skal tilbydes flere måltider hele dagen igennem. Han skal stille og roligt igang med grovere grødtyper, skal også tilbydes kød og fisk i grøntsagsmosen, sidde med mad i hånden, som han selv kan tygge og gumle på, opbløde med spyt osv. og sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop.
Måltiderne vil naturligt være med til at skabe rytme og det er vigtigt, at I forsøger at holde nogenlunde fast i spisetiderne (+/- ½ times tid). Hvis den samme lur varierer mellem 30 minutter og 3 timer, så vil det naturligt være svært at holde samme spisetidspunkt lige her, og så må det være sådan.. men de øvrige tidspunkter på dagen vil det være godt, at du forsøger at holde fast i.
Du fortæller, at han ofte starter dagen omkring kl 06 og det betyder, at han har en tidlig søvnfase - altså har en tidlig rytme, hvor han sover tidligt hele dagen igennem. Det må han meget gerne, det vil dog ofte betyde, at han har mere brug for en 3. lur. Jo tidligere han står op, jo mere behov vil der være for 3 lure ellers bliver eftermiddagen for lang for ham. Jo senere han starter dagen, jo mere vil han ofte kunne undvære den 3. lur. Så hos jer skal du lade ham sove de 3 lure, som han viser behov for og bibeholder han sin tidlige rytme, så kan det godt være, at han stadig har behov for en 3. lur selvom han bliver 8-9 måneder gammel, det kan også være, at han ændrer rytme - det må tiden vise:)
Jeg synes ikke du skal vække ham af hans lure, han må gerne sove 3 timer, hvis han viser behov for det. Det vil dog naturligt betyde, at hans 2 andre lure vil være meget korte. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 14.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han f.eks. sover 10 timer om natten fra 20 til 06, så vil han samlet om dagen skulle sove 4.5 time. Er den ene lur 3 timer, vil de to andre lure måske være 45 minutter hver... Sover han mindre om dagen vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt.
Du bør heller ikke holde ham vågen, hvis han tydeligt er træt og har brug for at sove. Hvis han tydeligt er træt og ikke får lov til at sove, så vil han blive overtræt, og derfor sværere at putte og vil også sove dårligere og mindre sammenhængende. Du skal dog skelne mellem, hvorvidt hans pylret og utilfredshed skyldes reel træthed eller måske behov for mere mad, aktivitet, leg osv. Han har en alder nu, hvor han godt kan blive utilfreds, uden at han nødvendigvis skal sove, men måske keder sig og derfor skal aktivere lidt før han puttes... Så er han træt, så put ham, keder han sig, så aktiver ham:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider fra dette og også tidligere breve, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen ofte starter omkring kl 06
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens første lur ca. 8.30
Formiddag 10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang dagens første lur er...
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på og vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder nu at kunne sove uden brystet midt nat...
Jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan giver lidt idé om, hvad I kan forvente med den alder jeres dreng har nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske