Svar: Vores datter på snart 4 måneder vil ikke i barnevognen
13. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med den lille datter - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Du fortæller, at jeres datter er født som stjernekigger, og du fortæller også, at hun kun sover på maven og altid har gjort det - både hos jer, i sin seng og også i sin barnevogn. Og min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse er, at der godt kan være en sammenhæng her.. altså at jeres datter har svært ved at sove på ryggen på grund af nogle spændinger, låsninger og lignende i ryg, nakke, skulder, bækken...
Det er derfor rigtig godt, at I har fået hende behandlet af en osteopat, som har løsnet op for alle spændinger og låste led, det vil forhåbentlig hjælpe. Det er vigtigt, at jeres datter sover på ryggen for at forebygge vuggedød..
Når hun trods behandling stadig foretrækker maveliggende stilling, så er det måske fordi hun har vænnet sig til dette. Det har været måden, hun har sovet på fra begyndelsen, og det er naturligt meget svært pludselig at lave om. Derfor er det naturligt også svært pludselig at vænne hende til at sove i barnevognen, og som du selv nævner, så har hun indtil nu ikke sovet i sin vogn, fordi det har været for koldt. Hun er altså vant til at falde i søvn i jeres favn, vant til at falde i søvn på maven, vant til at blive vugget i jeres arme osv. og det er meget svært pludselig at ændre. Det er dog en rigtig god idé at forsøge.
Jo mere genkendelighed I kan skabe, jo bedre er det. Det betyder, at du skal forsøge at bruge de samme putterutiner og ritualer, når du putter hende. Det kan være samme dyne, putteklud, kærtegn, godnatsang osv. Ligesom hun naturligt skal gøres klar til putning på samme måde, ren ble, nattøj osv. Det kan også være en god idé, at du bruger en sovepose og starter med at putte hende i denne indenfor og derefter flytter hende over i barnevognen. Puttet i en sovepose vil skiftet mellem favn og barnevogn ikke føles så stort. Så at vænne hende til en sovepose først, og derefter vænne hende til barnevognen kan være en måde for jer at løse det på.
Det kan også nogle gange være en idé at tage barnevognen indendøre og vænne hende til at sove i den først, evt. tage barnevognskassen af, måske stille den i tremmesengen, så hun vænnes til barnevognskassen, der hvor hun plejer at sove og gradvist så også kan finde ud af at sove i den udenfor. Fordi den så er tryg og genkendelig.
Hu er for lille til at sidde, de fleste børn kan først sidde omkring 6 måneders alderen, så tiden vil naturligt arbejde for jer her. Når hun kan begynde at sidde, så må du meget gerne sætte hende i barnevognen og trille hende en tur. Når du begynder at kunne lade hende sidde op, så kan det være med til at lære hende at sove imens hun er på ryggen. Det er også meget vigtigt, at hun har barnevognssele på, så hun ikke risikerer at falde ud af sin barnevogn, og det er derfor nødvendigt, at hun er på ryggen og ikke på maven...
Jeg vil også anbefale dig, at du allerede nu begynder at lægge dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende liggende. På den måde kan du også vænne hende til at hun ikke behøver falde i søvn i din favn og ikke skal vugges i søvn, men netop godt kan falde i søvn liggende stille. Og samtidig vil det også være en god måde at vænne hende til at sove på ryggen, så I kommer væk fra den maveliggende stilling. Du fortæller, at hun altid falder i søvn i jeres arme, eller når du ammer hende, og det vil derfor være rigtig godt, at du nu begynder at lægge dig med hende. Det vil være trygt og dejligt for hende, men samtidig lærer hende, at hun godt kan ligge ned, når hun skal sove. Du skal dog være opmærksom på, at hun ikke må kunne trille ud af din seng, så det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det lyder super fint med de tre lure dagligt, og det sene puttetidspunkt er helt normalt for alderen. Det vil være super, at du lader amning indgå som en fast del af putteritualet, så hun altid får mælk, før hun skal sove, men prøv som sagt at amme hende liggende, så hun vænnes til dette nu :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske