Svar: Vores datter på snart 4 måneder vil ikke i barnevognen

13. juni 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og tillykke med den lille datter - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Du fortæller, at jeres datter er født som stjernekigger, og du fortæller også, at hun kun sover på maven og altid har gjort det - både hos jer, i sin seng og også i sin barnevogn. Og min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse er, at der godt kan være en sammenhæng her.. altså at jeres datter har svært ved at sove på ryggen på grund af nogle spændinger, låsninger og lignende i ryg, nakke, skulder, bækken...

Det er derfor rigtig godt, at I har fået hende behandlet af en osteopat, som har løsnet op for alle spændinger og låste led, det vil forhåbentlig hjælpe. Det er vigtigt, at jeres datter sover på ryggen for at forebygge vuggedød..

Når hun trods behandling stadig foretrækker maveliggende stilling, så er det måske fordi hun har vænnet sig til dette. Det har været måden, hun har sovet på fra begyndelsen, og det er naturligt meget svært pludselig at lave om. Derfor er det naturligt også svært pludselig at vænne hende til at sove i barnevognen, og som du selv nævner, så har hun indtil nu ikke sovet i sin vogn, fordi det har været for koldt. Hun er altså vant til at falde i søvn i jeres favn, vant til at falde i søvn på maven, vant til at blive vugget i jeres arme osv. og det er meget svært pludselig at ændre. Det er dog en rigtig god idé at forsøge.

Jo mere genkendelighed I kan skabe, jo bedre er det. Det betyder, at du skal forsøge at bruge de samme putterutiner og ritualer, når du putter hende. Det kan være samme dyne, putteklud, kærtegn, godnatsang osv. Ligesom hun naturligt skal gøres klar til putning på samme måde, ren ble, nattøj osv. Det kan også være en god idé, at du bruger en sovepose og starter med at putte hende i denne indenfor og derefter flytter hende over i barnevognen. Puttet i en sovepose vil skiftet mellem favn og barnevogn ikke føles så stort. Så at vænne hende til en sovepose først, og derefter ...

Annonce

... vænne hende til barnevognen kan være en måde for jer at løse det på.

Det kan også nogle gange være en idé at tage barnevognen indendøre og vænne hende til at sove i den først, evt. tage barnevognskassen af, måske stille den i tremmesengen, så hun vænnes til barnevognskassen, der hvor hun plejer at sove og gradvist så også kan finde ud af at sove i den udenfor. Fordi den så er tryg og genkendelig.

Hu er for lille til at sidde, de fleste børn kan først sidde omkring 6 måneders alderen, så tiden vil naturligt arbejde for jer her. Når hun kan begynde at sidde, så må du meget gerne sætte hende i barnevognen og trille hende en tur. Når du begynder at kunne lade hende sidde op, så kan det være med til at lære hende at sove imens hun er på ryggen. Det er også meget vigtigt, at hun har barnevognssele på, så hun ikke risikerer at falde ud af sin barnevogn, og det er derfor nødvendigt, at hun er på ryggen og ikke på maven...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil også anbefale dig, at du allerede nu begynder at lægge dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende liggende. På den måde kan du også vænne hende til at hun ikke behøver falde i søvn i din favn og ikke skal vugges i søvn, men netop godt kan falde i søvn liggende stille. Og samtidig vil det også være en god måde at vænne hende til at sove på ryggen, så I kommer væk fra den maveliggende stilling. Du fortæller, at hun altid falder i søvn i jeres arme, eller når du ammer hende, og det vil derfor være rigtig godt, at du nu begynder at lægge dig med hende. Det vil være trygt og dejligt for hende, men samtidig lærer hende, at hun godt kan ligge ned, når hun skal sove. Du skal dog være opmærksom på, at hun ikke må kunne trille ud af din seng, så det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Det lyder super fint med de tre lure dagligt, og det sene puttetidspunkt er helt normalt for alderen. Det vil være super, at du lader amning indgå som en fast del af putteritualet, så hun altid får mælk, før hun skal sove, men prøv som sagt at amme hende liggende, så hun vænnes til dette nu :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!