Svar: Fra 3 til 2 lure - 6 mdr.
9. juni 2020
Alder:
6 mdr.
Kære I.
Tak for dit brev og fine spørgsmål om lure og antallet af lure :)
Det er vigtigt, at du giver din dreng lov til fortsat at sove 3 lure dagligt. Han trives rigtig godt med den nuværende rytme, og hvis han skal undvære dagens 3. lur, så vil eftermiddagen blive alt for lang for ham, han vil blive overtræt og ked af det og komme til at mangle søvn. Det er der ingen grund til :)
Så længe din dreng ikke kan være vågen i mere end et par timer, før han skal puttes igen, så længe vil han have brug for den 3. lur. Så længe han står op af sin middagslur allerede kl 13-14.. så længe vil han have behov for den 3. lur. Selvom du kan læse, at mange børn springer den 3. lur over i 6-7 måneders alderen, så er det ikke alle børn og det afhænger helt af deres rytme og tidspunkter for søvn om dagen. En del børn har stadig 9 måneders alderen glæde af en powernap sidst på dagen, og det er helt okay.
I takt med at din dreng bliver ældre, så vil du sandsynligvis begynde at kunne fornemme, at hans vågentid bliver længere. Han vil blive mere og mere aktiv, bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, og i takt med at hans vågenperiode bliver længere, vil hans puttetidspunkter naturligt flytte på sig. Det vil sige, at hvor først lur lige nu ligger kl 08, så vil dette måske flytte sig og blive til en formiddagslur omkring 9.30 - og på samme måde vil tidspunktet for middagsluren også ændre sig, så han begynder f.eks. at sove middagslur fra kl 13.30-15... og det vil så igen gøre, at dagens 3. lur begynder at kunne undværes.
Nogle gange vil man også opleve, at han ændrer rytme, så hans formiddagslur bliver dagens korteste lur og middagsluren bliver længere og det kan også gøre, at han begynder at stå senere op af sin middagslur og derfor kan undvære dagens sidste powernap. Det er dog ikke sådan hos alle børn, nogle børn bibeholder rytmen med den lang formiddagslur og en kortere middagslur, og det må han også gerne. Da jeres dreng sover lang formiddagslur, kort middagslur og lang 3. lur kan det også være, at han på sigt vil "smelte" middagsluren og den 3. lur sammen, så han begynder at sove lidt senere og samtidig vil sove lidt længere til middag og på den måde kunne nøjes med to lure dagligt.
Du er derfor nødt til at se tiden lidt an, og se hvordan hans rytme generelt ændrer sig og hvad der sker - og først der overveje at trappe ud af dagens 3. lur. Indtil videre har han brug for denne lur og skal have lov til at sove der :)
Du fortæller, at han sover igennem fra kl 20 til næste morgen tidlig, og det er super dejligt for jer begge. Du skal dog være opmærksom på, at i takt med at hans indtag af skemad stiger i løbet af dagen, så kan han godt få behov for at få dækket en del af sit væskebehov om natten - mange børn vil derfor få behov for en drømmeflaske igen, også selvom han har kunne undvære den tidligere.. bare så du er forberedt eller undrer dig over, hvis han pludselig begynder at vågne. Det kan være et helt reelt behov for at få sin drømmeflaske og dermed den ekstra væske/mælk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske