Svar: Fra 3 til 2 lure - 6 mdr.

9. juni 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære I.

Tak for dit brev og fine spørgsmål om lure og antallet af lure :)

Det er vigtigt, at du giver din dreng lov til fortsat at sove 3 lure dagligt. Han trives rigtig godt med den nuværende rytme, og hvis han skal undvære dagens 3. lur, så vil eftermiddagen blive alt for lang for ham, han vil blive overtræt og ked af det og komme til at mangle søvn. Det er der ingen grund til :)

Så længe din dreng ikke kan være vågen i mere end et par timer, før han skal puttes igen, så længe vil han have brug for den 3. lur. Så længe han står op af sin middagslur allerede kl 13-14.. så længe vil han have behov for den 3. lur. Selvom du kan læse, at mange børn springer den 3. lur over i 6-7 måneders alderen, så er det ikke alle børn og det afhænger helt af deres rytme og tidspunkter for søvn om dagen. En del børn har stadig 9 måneders alderen glæde af en powernap sidst på dagen, og det er helt okay.

I takt med at din dreng bliver ældre, så vil du sandsynligvis begynde at kunne fornemme, at hans vågentid bliver længere. Han vil blive mere og mere aktiv, bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, og i takt med at hans vågenperiode bliver længere, vil hans puttetidspunkter naturligt flytte på sig. Det vil sige, at hvor først lur lige nu ligger kl 08, så vil dette måske flytte sig og blive til en formiddagslur omkring 9.30 - og på samme måde vil tidspunktet for middagsluren også ændre sig, så han begynder f.eks. at sove middagslur fra kl 13.30-15... og det vil så igen gøre, at dagens 3. lur begynder at kunne undværes.

Nogle ...

Annonce

... gange vil man også opleve, at han ændrer rytme, så hans formiddagslur bliver dagens korteste lur og middagsluren bliver længere og det kan også gøre, at han begynder at stå senere op af sin middagslur og derfor kan undvære dagens sidste powernap. Det er dog ikke sådan hos alle børn, nogle børn bibeholder rytmen med den lang formiddagslur og en kortere middagslur, og det må han også gerne. Da jeres dreng sover lang formiddagslur, kort middagslur og lang 3. lur kan det også være, at han på sigt vil "smelte" middagsluren og den 3. lur sammen, så han begynder at sove lidt senere og samtidig vil sove lidt længere til middag og på den måde kunne nøjes med to lure dagligt.

Du er derfor nødt til at se tiden lidt an, og se hvordan hans rytme generelt ændrer sig og hvad der sker - og først der overveje at trappe ud af dagens 3. lur. Indtil videre har han brug for denne lur og skal have lov til at sove der :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du fortæller, at han sover igennem fra kl 20 til næste morgen tidlig, og det er super dejligt for jer begge. Du skal dog være opmærksom på, at i takt med at hans indtag af skemad stiger i løbet af dagen, så kan han godt få behov for at få dækket en del af sit væskebehov om natten - mange børn vil derfor få behov for en drømmeflaske igen, også selvom han har kunne undvære den tidligere.. bare så du er forberedt eller undrer dig over, hvis han pludselig begynder at vågne. Det kan være et helt reelt behov for at få sin drømmeflaske og dermed den ekstra væske/mælk :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor