Svar: Baby sover dårligt
26. maj 2020
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tilllykke med lillesøster! Og velkommen til, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Rigtig mange forældre oplever stor forskel på nummer 1 og 2 - også selvom de er samme køn, har samme forældre og dermed samme genetik.. og når man så får nummer 3, så tænker man naturligt, at nu har man styr på det - for enten må det være som hos den ældste eller som hos den anden.. men det er det sjældent. Nummer tre viser sig bare at være helt sin egen... Og det kan sagtens være forklaringen på, at du oplever lillesøster meget anderledes end de to andre. Det er helt naturligt, at du synes det kan være svært at finde ud af, hvad der lige præcis hjælper hende - og det behøver altså ikke betyde, at du gør noget forkert, eller at der er noget galt :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning at du denne gang har valgt at give flaske. Det giver langt mere ro, at du ved præcist hvor meget hun spiser og du fornemmer tydeligt, at hun trives med sin mælk (trods tendens til hård mave) og samtidig giver det naturligt far mulighed for også at kunne tage sig mere af hende - og du får på den måde også frigivet lidt tid til de to ældste, som jo stadig er små og stadig har brug for deres mor. Det er rigtig godt, at du har kunne mærke efter, hvad der var vigtigst her og har prioriteret som du har :)
En af fordelene ved at få søskende er, at man naturligt lærer at vente. De to ældste er nødt til nogle gange at vente på lillesøster, og hun er også nogle gange nødt til at vente på de to ældste. Du vil naturligt ikke kunne reagere lige så hurtigt på hendes lyde, som du gjorde ved den ældste og du vil naturligt nogle gange være nødt til at "placere" hende, f.eks. når I skal spise fordi de to ældste stadig skal have hjælp til maden. Og det er helt okay. Du er der jo stadig for hende, tager dig af hende og du lader hende jo ikke ligge og græde.
Det er rigtig fint at du lader hende være i nærheden, når hun er vågen, så hun på den måde stadig er med, hvor familien samles... kan ligge og kikke på jer, følge med i hvad der sker, hører jer osv. og du naturligt på den måde også hele tiden er obs på, hvordan hun har det osv. Og så hendes storebrødre også oplever, at hun naturligt er en del af jeres familie nu. Og lad hende så også sove på afstand af jer, når hun har brug for hvile og ro. Det vil være rigtig godt, at du f.eks. putter hende i barnevognen og lader hende stå i haven eller at du putter hende i soveværelset, så hun på den måde skærmes lidt for lys og lyd...
Hun er stadig så lille, at hun ikke kan lukke lyde ude - hun hører alt hvad der foregår - og derfor er det rigtig godt netop at lade hende være på afstand. De to ældste skal naturligt også have lov til at være der, lege, tumle rundt osv. og de er stadig så små, at de ikke forstår at være stille og tage hensyn.. og så er det bedre at lillesøster puttes lidt på afstand af dem :)
Det er begrænset, hvor meget rytme du kan lave med den alder hun har. Så små børn sover meget fleksibelt og tiden arbejder for jer. Når hun bliver 3-4 måneder vil det være lettere at skabe en rytme for jer og du vil på det tidspunkt bedre kunne tilrettelægge dagen, så hun f.eks. puttes i barnevognen, når de to ældste skal hentes i dagtilbud, så du f.eks. bruger denne tid til at hun også får sovet lidt - og du kan tage dig lidt af dem. Men det er lidt for tidligt endnu...
Det er dog rigtig godt, at du forsøger at skabe lidt genkendelighed, så hun stille og roligt begynder at forbinde bestemte ritualer med at skulle finde ro og sove - det kan f.eks. være at skifte bleen, give nattøj på, blive svøbt, få mælk, erstatte flasken med en sut og putte hende med bestemte kærtegn osv. Så hun på den måde vænnes til at det er disse ting som sker, når hun skal sove. Når det så er sagt, så vil de fleste børn først rigtigt respondere på disse rutiner i 8-9 ugers alderen, så igen er det tidligt at forvente at hun kan, men du må meget gerne forsøge - det kan hjælpe jer fremadrettet.
Du har naturligvis ret i, at i de perioder, hvor hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt - det du kalder tigerspring - vil det naturligt være sværere for hende at finde ro og skulle sove. Og et tigerspring kan sagtens vare 1-3 uger eller mere alt efter barnets alder... Det spring, som hun går igennem lige nu kan man sige især er en sansemæssig udvikling. Hun begynder at kunne se længere, hun begynder at kunne se farver, hun begynder at kunne kikke i længere tid på ting eller på dit ansigt, når du sidder med hende, hun lytter, efterligner dine lyde, begynder at pludre mere, begynder måske at smile.. Og det kan godt gøre, at hun smågræder lidt ekstra, har brug for ekstra nærhed, vuggende bevægelser, beroligende ord osv. og dermed ekstra hjælp fra dig. Og netop derfor er det en god idé, at du i løbet af dagen forsøger at skærme hende lidt ved at lade hende sove afsides, trille ture i barnevognen, bruge slyngevuggen osv. Alt det som du fornemmer virker stille og roligt...
Du må også meget gerne forsøge at lægge dig med hende og give hende flaske, imens I ligger sammen i dobbeltsengen. Det kan nogle gange gøre, at hun lettere finder ro og hvis du sikrer dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at hun ikke kan trille ned af din seng, så må du gerne lade hende ligge der.. på den måde kan du måske hjælpe hende med at falde i søvn og undgå at flytte hende, hvis hun vågner af dette skift. Nogle gange hjælper det at du bliver liggende parat, når hun måske efter 20-40 minutter begynder at vise tegn på at ville vågne op, evt. tilbyder en sidste slurk af flasken eller giver hende sutten som hun måske at fået skubbet ud og på den måde med det samme hjælper hende videre i søvnen, og derefter kan du måske trække dig væk fra hende og lade hende sove videre alene...
Jeg forstår godt, at du kan være lidt bange for at give hende dårlige vaner, men hun er stadig så lille, at det naturligt er nærhed og tæt kontakt hun søger. Det er det hun kender fra tiden i din mave og derfor det som gør hende mest tryg. Det betyder ikke, at du skal lade hende sove hos dig altid, det er rigtig fint, at du forsøger at vænne hende til at sove i liften i barnevognen osv. fordi det naturligt vil hjælpe dig fremadrettet, når storebrødrene skal hentes. Der er god idé i at hun er glad for og tryg ved sin barnevogn og vænnes til at sove der nu.. men... det er samtidig vigtigt, at du ikke presser hende til at sove for meget alene og dermed forcerer noget, som hun endnu ikke er klar til. Nogle gange kan man som forældre godt blive så fokuseret på ikke at få skabt dårlige vaner, at man kommer til at presse barnet så meget, at det faktisk ender galt og bliver til gråd og utryghed - og det er ikke godt at hun forbinder søvn med dette. Det vil ikke hjælpe jer fremover.
Så når du spørger, hvor du skal starte og hvad du skal fokusere på, så vil mit råd være, at du lige nu forsøger at fokusere på, hvordan du kan gøre hende tryg ved at sove. Så det at sove forbindes med noget dejligt og rart. Samtidig må du så meget gerne hjælpe hende til feks. at sove i barnevognen og være tryg ved denne, fordi det vil være praktisk og rigtig godt, hvis hun kan sove i den fremadrettet. Det vil give hele familien langt større frihed, at hun er glad for sin barnevogn. Derfor er det godt at du forsøger med barnevognen hver dag, så mindst en af dagens lure foregår i den.
Puttes hun i en lift? Hvis hun gør det, så vil det være rigtig godt, at du bruger den til de fleste af hendes lure. På den måde forbindes den med noget trygt og dejligt og det at skulle sove.. og nogle gange stilles den så i barnevognen, så hun vænnes til både lift og barnevogn på samme tid. Og når hun så i 3-4 måneders alderen er vokset ud af liften, så puttes hun blot i barnevognen, som hun plejer... igen er det, genkendeligt, trygt og dejligt:)
Det er helt okay, at du forsøger at minimere behovet for at blive trillet og være i bevægelse, men hun kan godt, når hun ikke er ældre end hun er, have behov for din hjælp, når hun efter lidt tid skifter fra et søvnstadie til et andet.. derfor kan det nogle gange være nødvendigt, at du holder dig i nærheden, når du ved at hun har tendens til at ville vågne op, og så står parat til at vugge, trille lidt, holde dine hænder på hende og hjælper hende med fysisk at holde sammen på sig selv osv, så du på den måde hjælper hende videre i søvnen og hun kan sove et lidt længere søvnstræk. Du behøver altså ikke holde vognen i bevægelse hele tiden, men det kan godt være nødvendigt at hjælpe hende der, hvor hun skifter søvnstadie... Nogle gange kan det også være nødvendigt, at du triller hende så lang en tur, at I kommer over det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op og derefter kan du så lade hende sove videre uden at hun er i bevægelse.. :)
Hvis det lige nu virker, at du triller og hun falder i søvn, og hun derefter sover videre uden problemer, så er det naturligvis rigtig godt, og så er det sådan du skal gøre :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske