Svar: Søvn - baby 6 mdr.

21. maj 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er altid dejligt at høre fra familier, som er bosiddende i udlandet, og det er dejligt, at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de råd, som jeg har givet andre :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Der er for det første jeres datters alder og udvikling. Hun er motorisk rigtig godt igang, hun kryber og bevæger sig rundt og er allerede ved at lægge sig op i kravlestilling... og børn som er motoriske fremmelige har ofte svært ved at overgive sig til søvnen, og de sover ofte også uroligt. Det er super dejligt, at hun er så fysisk stærk og godt igang, men det kan være med til at forklare, hvorfor dagssøvnen ofte er kortvarig, og hvorfor nattesøvnen er blevet mere urolig.

Derudover så lyder det lidt som om, at jeres datter har brug for mere mad. I skriver, at I bruger BLW, og det er rigtig godt, at I anerkender hendes lyst til at spise selv og lader hende sidde med mad i hånden. Hun skal naturligvis være under ekstra opmærksomhed, når hun sidder med noget, især når hun også har fået tænder, og derfor let får bidt et stykke af.. :)

Jeg er stor fortaler for, at vi lader vores børn få mad, som tager udgangspunkt i familiemaden, så barnet gradvist vænnes til at spise det samme som resten af familien, og at vi derfor ikke laver "specielle" retter til barnet. Jeg er også stor fortaler for at give barnet mad i hånden og på den måde styrke barnet mundmotorisk, ligesom det er vigtigt at stimulere barnets nysgerrighed og give barnet mulighed for at møde mad, som varierer i smag, struktur, farve osv. Når det så er sagt, så anbefaler jeg (og den danske Sundhedsstyrelsen) at børn tilbydes grød og mos. Det er med til at sikre, at barnet får tilstrækkeligt med mad og næringstoffer - det kan være svært at energiberige mad i hånden, og man risikerer, at barnet f.eks. ikke får tilstrækkeligt med jern og andre næringsstoffer...

I fortæller, at jeres datter spiser godt, og I kan se i hendes bleer, at der kommer noget indenbords. Og det er super godt! Du fortæller også, at du ammer ekstra, hvilket også er nødvendigt, når man vælger at bruge BLW... men netop jeres datters søgning mod brystet synes jeg tyder lidt på, at hun faktisk ikke bliver helt mæt nok og har brug for noget mere. Og selvom hun ikke er meget for skemad, så vil jeg anbefale jer, at I forsøger at supplere med lidt mos eller grød, for på den måde at mætte hende lidt ekstra. Og det er her helt okay at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet babymad:)

Derudover, så vil det ofte være sådan, at i takt med at hun bliver ældre, så vil antallet af amninger naturligt skulle skrues ned og antallet af rigtige måltider sættes op. Hendes behov for mælk/væske er dog naturligt stadig stort, og de fleste børn vil naturligt bibeholde amningen sen aften og tidlig morgen. I takt med at indtaget af rigtig mad sættes op, bliver det netop vigtigt at få mælkebehovet dækket på ydertidspunkterne. Det betyder, at selvom jeres datter måske tidligere har kunne sove fra 20 til 01, så vil hun måske have behov for at få mælk omkring kl 23-24 nu og i månederne frem. Faktisk vil netop disse to amninger kl 19.30-20 og 23.30 ofte være de to amninger som stadig er der i 10-12 måneders alderen...

Du fortæller, at hun er begyndt at vågne op omkring kl 22-23, hvor I går i seng, og at du nogle gange ammer her og andre gange kan I strække den til klokken ...

Annonce

... 01-02, før hun ammes første gang om natten - og jeg vil faktisk anbefale jer, at I netop lægger en amning ind sen aften, som et fast ritual og rytme, ligesom hun så skal ammes igen kl. ca. 05. Det vil være et realtisk mål at arbejde mod, at hun sover 5-6 timer uden mælk om natten f.eks. fra 23.30 til 05...

I takt med at antallet af måltider øges, så vil det naturligt også skabe mere rytme, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mad, når hun vågner sammen med vand af kop - og så får mælk før hun skal sove. Det giver bedst mulig plads i maven til begge dele og sikrer derfor at hendes behov bliver tilstrækkeligt dækket.

Mit forslag til en pige på 6 måneder ser normalt således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden, brødskorper eller lignende at gumle på selv, og I følger efter med lidt havregrød og vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Brødskorper, agurkestænger, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden og I følger efter med grøntsagsmos - der begyndes med kød/fisk i grøntsagsmosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes også ofte stadig eftermiddag og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kortere powernap

Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, tilbydes kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden, og I følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet osv. som nu

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen...

Du spørger om "det bare er en fase", og det er ikke en fase på den måde, at det er et par uger, og så vender det igen. Som jeg læser beskrivelsen af jeres datter, så sker der udviklingsmæssigt så meget med hende, at hun naturligt har brug for mere hjælp. Jo mere ens rytme I kan have, jo mere vil hendes indre ur tilpasse sig dette og jo mere parat til at spise, vil hun være, når det er spisetid, og jo mere parat til at sove vil hun være, når det er tid til at sove :) Rytmen - indtaget af både mad og mælk, tidspunkterne for måltider, søvn og aktivitet, kan derfor være med til at give bedre lure om dagen og også gøre, at hun igen begynder at sove bedre om natten. I kan derfor ikke regne med at "hun selv finder ud af dette", det er noget I skal hjælpe hende med :)

Samtidig spiller alder og motorisk udvikling naturligt ind - og du har helt ret i din fornemmelse af, at hun vil så meget, som hun naturligt fysisk endnu ikke helt mestrer, ligesom hun motorisk også oplever mere end hun måske helt kan kapere, fordi hun er begyndt at bevæge sig så meget rundt.. alt sammen giver det ekstra urolig søvn. Hun vil dog naturligt begynde at kravle, rejse sig ved tingene og motorisk bevæge sig mere og mere, og i stedet for at denne urolig periode måske varer et par måneder, så kan det hos jer godt vare i længere tid, netop fordi hun allerede starter nu... på den måde bliver der tale om en meget lang fase, hvis man så kan tale om en fase :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og min dagsplan lidt videre, og jeg håber, at det måske giver lidt idé til, hvad der sker hos jer... :)

Rigtig meget held og lykke med hende, glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte