Svar: Sove eftermiddagslur alene
20. maj 2020
Alder:
1 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Jeres lille datter er stadig så lille og ny, at det er begrænset, hvor meget I bør forsøge at ændre på hendes rytme - og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, som fungerer :) Så hvis hun lige nu trives med at sove en længere lur først på dagen og en kortere lur sidst på dagen.. og hun nogle dage trives med at sove to længere lure, så er det helt okay. Det er helt naturligt at hun, med den alder hun har, varierer sit behov lidt, og her er I nødt til at være lidt fleksible.
Du spørger, om du skal vække hende om formiddagen, hvis hun sover meget længe - og selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, så kan det godt være nødvendigt at vække hende, hvis hun sover meget længe. Simpelthen for at sikre, at hun får sin mælk og ikke springer et måltid over.
Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes mælk ca. hver 3-4 time - og tiden tælles fra sidst hun spiste. Det vil sige, at hvis hun får en flaske f.eks. kl 07 om morgenen, så bør der stille og roligt gøres klar til at tilbyde en ny flaske omkring kl 10.30-11... Da hun får flaske, så ved du hvor meget hun spiser, hvilket kan være en stor fordel i forhold til at sikre hendes behov og derfor også nogle gange lade hende sove et lidt længere søvnstræk... men for både hende og dig, vil det naturligt være rarere, hvis hun sover sine længste søvnstræk om natten og ikke om dagen, så kan hun sove 4-5 timer uden mælk, så er det rarest for jer begge at disse timer ligger om natten.
Du må gerne hjælpe hende med at være aktiv om dagen og så vidt muligt sove om natten. Det betyder, at I om dagen skal skifte ble, pludre, hygge, tumle osv. ligesom hun naturligt skal have sin mælk.. og om natten skal du forsøge ikke at pludre for meget, ikke tænde for meget lys og ikke skifte bleen, med mindre der er afføring, er det kun en tisseble, behøver du ikke skifte den, men blot hjælpe lillepigen med at sove videre. Så du på den måde hjælper hende ind i en rytme, som på sigt også kan fungere for jer begge.
Det er helt okay, at hun om eftermiddagen stadig har brug for tæt nærhed med enten mor eller far for at kunne tage et lidt længere søvnstræk. Hun sover hele dagens første lur for sig selv og det lyder også som om, at hun om natten er god til at sove længere søvnstræk i sin bedside eller hvor hun nu ligger - og det er super fint. Det er måske fordi hun netop får den ekstra nærhed med jer om eftermiddagen, at hun er i strand til dette - og igen skal I ikke ændre noget, som fungerer, men blot nyde at I stadig kan give hende den nærhed.
Når det så er sagt, så er det dog også rigtig fint at øve søvn i barnevognen, og I må gerne svøbe hende, så hun føler sig omsluttet eller putte hende i en lift eller sovepose, så barnevognen ikke virker for stor.. og på den måde se om I kan vænne hende til gradvist at sove også sin eftermiddagslur i barnevogn. Er det samme barnevogn I bruger både på altanen og på gaden? Hvis ja, så kan hun jo faktisk allerede sove godt i den og gør det rigtig godt til første lur.. hvis nej, så vil det være en god idé, at I forsøger at putte så ens som muligt, så sovepose, svøb og lignende er det samme, selvom barnevognen er en anden... Jo mere genkendelighed I kan skabe, jo bedre er det for hende :)
I skal igen også være opmærksomme på selve mælkeindtaget, for hvis hun sover meget lange søvnstræk først på dagen og også tager nogle længere stræk om aftenen og natten, så vil hun naturligt skulle spise mere hyppigt sidst på dagen for at få sit behov dækket og det vil naturligt så også gøre, at hun der vil sove kortere lure.
Hun lyder til at være en pige i god trivsel, og jeg håber at mit svar hjælper jer lidt på vej og også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske