Svar: Opvågninger aften/nat

19. maj 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sanne

Tak for dit brev :)

Ja, den udvikling, som jeres dreng går igennem lige nu, og det faktum, at han om dagen er i dagpleje og derfor adskilt fra mor og far - og derfor skal klare mere og mere selv - gør at han naturligt har ekstra meget brug for jer og for at mærke jer, når han skal sove. Ligesom det også forklarer, hvorfor han kan sove mere uroligt og også om natten have brug for en beroligende hånd, hjælp til stillingsskift og lignende :)

Jeg synes, det lyder rigtig fint, at I derfor beroliger med hænder, kærtegn og nusser ham til han falder i søvn, og jeg kan ikke se nogen grund til, at I skulle gå fra ham eller gøre noget, som ville gøre ham ked af det og utryg ved at sove...

Du har tidligere nævnt, at dagplejer om jeres dreng har sagt, at "han bliver ked af det, hvis hun skælder ud eller siger nej", ligesom hun nu har sagt til jer at "I skal være mere bestemte" overfor ham, og det er mit indtryk, at dagplejer også har givet udtryk for, at hun synes det er lidt irriterende, hvis hun skal nusse eller kærtegne jeres dreng, når han skal sove... Det lyder faktisk lidt hårdt, og det er vigtigt for mig at sige, at du skal lytte til din mavefornemmelse, og det du fornemmer er rigtigt :)

Jeg vil anbefale, at I forsøger at ...

Annonce

... introducerer en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende nu. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne bruge en sådan bamse eller klud bevidst og derfor er tidspunktet godt netop nu. Kluden/bamsen skal følge ham hele dagen, den skal være med i dagpleje, være der, når han puttes, når I triller ture i barnevognen, kører i bilen, når han sidder og putter på sofaen, når han er ked af det, træt.. jo mere den følger ham, jo mere bliver den til en naturligt ven, der kan trøste og berolige - og derfor på sigt erstatte mor og far. Tanken er altså, at han i stedet for jeres hænder, kan berolige og putte sig med sin bamse eller klud - også når han vågner om natten. Hvis han bruger sut kan den evt. kobles til sutten.

Jeg mener, at I tidligere har forsøgt med en puttebamse, men uden helt - men det var for tidligt, og tidspunktet er som sagt bedre nu :) Måske har han allerede en bamse eller klud, som I kan bruge, måske har han brug for selv at være med til at vælge, så han får det, som han naturligt føler interesse for...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv derfor om du stille og roligt kan få introduceret ham for en puttebamse eller putteklud, slaskedukke eller lignende, som på sigt kan tage over og fungere som substitut for dig :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder