Svar: Opvågninger aften/nat
19. maj 2020
Alder:
13 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :)
Ja, den udvikling, som jeres dreng går igennem lige nu, og det faktum, at han om dagen er i dagpleje og derfor adskilt fra mor og far - og derfor skal klare mere og mere selv - gør at han naturligt har ekstra meget brug for jer og for at mærke jer, når han skal sove. Ligesom det også forklarer, hvorfor han kan sove mere uroligt og også om natten have brug for en beroligende hånd, hjælp til stillingsskift og lignende :)
Jeg synes, det lyder rigtig fint, at I derfor beroliger med hænder, kærtegn og nusser ham til han falder i søvn, og jeg kan ikke se nogen grund til, at I skulle gå fra ham eller gøre noget, som ville gøre ham ked af det og utryg ved at sove...
Du har tidligere nævnt, at dagplejer om jeres dreng har sagt, at "han bliver ked af det, hvis hun skælder ud eller siger nej", ligesom hun nu har sagt til jer at "I skal være mere bestemte" overfor ham, og det er mit indtryk, at dagplejer også har givet udtryk for, at hun synes det er lidt irriterende, hvis hun skal nusse eller kærtegne jeres dreng, når han skal sove... Det lyder faktisk lidt hårdt, og det er vigtigt for mig at sige, at du skal lytte til din mavefornemmelse, og det du fornemmer er rigtigt :)
Jeg vil anbefale, at I forsøger at introducerer en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende nu. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne bruge en sådan bamse eller klud bevidst og derfor er tidspunktet godt netop nu. Kluden/bamsen skal følge ham hele dagen, den skal være med i dagpleje, være der, når han puttes, når I triller ture i barnevognen, kører i bilen, når han sidder og putter på sofaen, når han er ked af det, træt.. jo mere den følger ham, jo mere bliver den til en naturligt ven, der kan trøste og berolige - og derfor på sigt erstatte mor og far. Tanken er altså, at han i stedet for jeres hænder, kan berolige og putte sig med sin bamse eller klud - også når han vågner om natten. Hvis han bruger sut kan den evt. kobles til sutten.
Jeg mener, at I tidligere har forsøgt med en puttebamse, men uden helt - men det var for tidligt, og tidspunktet er som sagt bedre nu :) Måske har han allerede en bamse eller klud, som I kan bruge, måske har han brug for selv at være med til at vælge, så han får det, som han naturligt føler interesse for...
Prøv derfor om du stille og roligt kan få introduceret ham for en puttebamse eller putteklud, slaskedukke eller lignende, som på sigt kan tage over og fungere som substitut for dig :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske