Svar: Putning til nat - 11 mdr.
16. maj 2020
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det overordnet set går rigtig godt hos jer. Jeres dreng lyder til at være igang med en rigtig god udvikling, han er begyndt at rejse sig og gå rundt på egen hånd, han spiser godt, er stoppet med at amme, og hvor er det dejligt at høre, at han sover så godt om natten - skønt! - og så langt så godt... :)
Du fortæller, at han har været vant til at falde i søvn sammen med dig i dobbeltsengen, og derefter er han puttet over i sin egen seng.. men nu græder han, protesterer han, så snart I forsøger at putte - og det lyder som om, at han protesterer fordi han fornemmer, at han bliver flyttet. Det kan godt forvirre ham, at han falder i søvn tæt med dig og vågner op et andet sted, selvom du stadig er ved siden af ham, fordi jeres senge er koblet sammen, og derfor higer han ekstra efter at få lov til at blive liggende hos dig.
Samtidig vil det, at han nu er begyndt at rejse sig og gå rundt, forstærke hans behov for nærhed og tæt fysisk kontakt - og det kan derfor også være en del af forklaringen på, hvorfor han lige nu protesterer ekstra mod putning. Han vil være sikker på, har brug for at mærke, at du er der helt tæt på og ikke forsvinder...
Jeg tænker, at du skal forsøge at vurdere, om du lige nu skal bibeholde at lade ham falde i søvn tæt med dig i din seng - og lade ham blive liggende i din seng i længere tid, før du flytter ham over. Evt. først flytte ham, når du selv går i seng sen aften, så han sover dybt, når han flyttes .. eller om I er nødt til at arbejde på, at han puttes i egen seng med det samme, men naturligvis stadig med dig ved siden af, så han ikke længere oplever et skift undervejs i søvnen...
I skal naturligvis også sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt og passer til ham, han kan naturligt ikke sove, hvis ikke han er parat... Og I skal regne med, at han har behov for ca. 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. står op kl 07 og sover 3 timer i løbet af dagen fordelt på to lure, så vil hans puttetidspunkt være ca 19.30-20, sover han længere om dagen vil han skulle puttes senere osv. Du skriver, at hans dagssøvn variere i længde, og derfor kan det også være, at hans puttetidspunkt nogle gange er nødt til at ligge lidt tidligere eller lidt senere...
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at han savner amningen og den ro, som brystet har givet ham indtil for 2 uger siden.. Det vil her være rigtig godt, hvis I kan erstatte brystet med en sutteklud eller lignende, så han har en substitut, der kan give ro på sigt...
I skal også være sikre på, at han ikke har ondt for tænder eller ondt i ørerne...
Det kan også være en god idé at lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatgrød. Hvis badet ligger en times tid før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, babymassage osv så vil det kunne hjælpe ham til fysisk ro, når han puttes, ligesom godnatgrøden er rigtig god.
Fra 1 års alderen må han gerne begynde at få lidt letmælk, men max. 100 ml. Dette kan så øges gradvist hen over de næste måneder. Hvis han får mindst 350 ml mælk dagligt - det hele tæller med, både mælk af kop, i grød, sovs, en portion tykmælk og lignende, så får hans sit mælkebehov fint dækket :)
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske