Svar: Soverutiner - 8 mdr.
13. maj 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter nu, og det spiller naturligt ind på hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen. Hun er rigtig godt igang med at kravle, øver sig motorisk og øver sig også mentalt i at separere sig fysisk fra dig. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun har ekstra meget behov for dig, behov for at se dig, være i nærheden af dig - hun kan ikke separere sig, uden at føle sig knyttet til, og derfor vil hun lige nu klynge sig lidt ekstra til dig.
Du mærker det sandsynligvis også om dagen, hvor hun kan blive rigtigt ked af det, når du f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Hun har brug for at kunne se dig for at vide, at hun ikke er alene, at du ikke er forsvundet fra hende. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt, og derfor bliver hun oprigtigt ked af det, når du går fra hende - og det gør hun altså også om aftenen...
Derudover så er det ikke nødvendigvis en god idé, at du lader en stor del af putteritualet foregå i soveværelset og derefter går på hendes værelse. Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse fra mor og far, og når du vælger at lave en stor del af ritualet i et andet værelse, så er der en risiko for, at hun oplever det at blive puttet i sin seng, som noget der ikke er så rart. I forlader jo det hyggelige, det rare i soveværelset og går på hendes værelse, og du signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation - du er der for hende til at starte med, men hun fornemmer, at du nu vil forsvinde, og så kan hun ikke overgive sig til søvnen.
Det er en stor fordel, at du giver flaske, fordi du kan give denne i hendes seng. Det vil sige, at hun efter at have fået mælk blot kan falde i søvn og ikke længere behøver opleve et skift fra din favn - og heller ikke behøver opleve et skift mellem værelser.
Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at skabe følgende aftenrutine:
Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Hvis badet ligger godt en time før putning vil det kunne hjælpe hende til at finde større fysisk ro, når hun skal sove. Kommer i nattøj og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand eller mme af kop, og får derefter børstet tænder.
Puttes i sin seng ca. kl 19.45-20.00 og tilbydes flasken der - og får lov til at falde i søvn i sin seng, mens du står ved hende, holder hænderne beroligende på hende, så hun kan mærke dig.
Det er vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Det er også vigtigt, at du ikke lader hende falde i søvn med flasken i munden, men at denne fjernes før hun sover helt, så hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover :)
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Jeg anbefaler ofte at tilbyde en godnatgrød i 8-9 måneders alderen og derudover gives 3 flasker dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Når hun tilbydes aftensmad, godnatgrød, flaske aften og drømmeflaske sen aften, så vil det ofte have positiv effekt på nætterne, og det kan også løse jeres udfordringer med den tidlige opvågning kl 05. Det kan alså være med til at gøre, at hun igen begynder at sove lidt længere og i stedet for flaske tidlig morgen, så skal hun nu op og have morgengrød :)
Derudover skal I naturligvis se på, hvornår og hvor meget hun sover hele dagen igennem. Da hele dagens rytme naturligt også spiller ind på, hvor når hun vågner og starter dagen, ligesom det spiller ind på, hvornår hun er putteklar om aftenen. I skal gå ud fra, at hun har behov for ca. 14 timers søvn i døgnet, og det kan være lidt forskelligt fordelt, men hun har brug for to lure dagligt og sover hun f.eks. 3.5 time samlet i løbet af dagen, så vil hun om natten skulle sove ca. 10.5 time f.eks. fra 20 til 06.30... Er dagssøvnen længere, vil nattesøvnen være kortere og modsat, sover hun kortere dagssøvn, vil nattesøvnen naturligt være lidt længere :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, hvordan I kan arbejde videre nu, og hvad I kan forvente :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske