Svar: Dreng på 16 mdr er svær at putte

4. maj 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Trine

Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres dreng sover bedre nu - i hvert fald, når han først falder i søvn ;)

Vi kan godt være enige om, at det ikke dur at bruge et par timer på putning, hverken til middagslur eller om aftenen. Det kan ingen af jer holde til i længden, og det lærer ikke jeres dreng at sove eller forbinde det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart.

Det lyder som om, at hans rytme varierer rigtig meget i øjeblikket, og det er godt, hvis du kan forsøge at skabe så ens en rytme hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om han har sovet kortere eller længere tid. Det betyder, at selvom han er faldet sent i søvn om aftenen, så er det godt, hvis han stadig kommer op kl 06.30 om morgenen, netop for at han så stadig kan puttes til en middagslur, som ikke ligger alt for sent.. og det er også helt okay, at du vækker ham kl 15, så du sikrer, at han ikke sover så meget om dagen, at hans rytme igen vender rundt.

Og ja, som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men hos jer er det vigtigt at holde fast i rytmen, og det er ikke et spørgsmål om, at du forsøger at fjerne søvn fra ham, men derimod et spørgsmål om, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han får den mængde søvn, som han naturligt har behov for, men på tidspunktet, som kan hænge sammen for både ham og jer.

Du skal gå ud fra, at han har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han sover 3 timer til middag fra kl 12-15, så vil hans nattesøvn skulle vare ca. 10.5 time. Det betyder, at hvis han står op kl 06.30, så vil hans puttetidspunkt om aftenen skulle være kl 20 præcis som I forsøger. Der er naturligt tale om et gennemsnit, hvilket betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, ligesom der i perioder godt kan være variation, så det kan godt være, at han lige nu ikke har helt så meget behov for søvnen, og derfor kan puttes lidt senere, og det behøver ikke være problematisk :)

Generelt vil det ofte passe godt, hvis han puttes efter 5-6 timers vågenhed, og ...

Annonce

... det lyder derfor også fint, at han puttes ca. kl 12, hvis han står op kl 06.30, ligesom det er fint, at han puttes kl 20, hvis han står op af sin middagslur senest kl 15...

Det er vigtigt, at I søger for mange små måltider hele dagen igennem og giver ham noget at sove på. Det er en god idé at medtænke det man kalder tryptofanholdige fødevarer, som er med til at producere Serotonin, der har betydning for vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også godt.

Derfor kan du med fordel f.eks. give rester fra aftensmaden til frokost, ligesom du kan give ham en banan før middagsluren og om aftenen vil det være godt med en godnatgrød, som kan give ekstra mæthed, en følelse af at "slå mave" og derfor behov for at ligge ned og samtidig også medvirke til god søvn...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at I ikke presser ham til at sove kl 12, hvis han lige nu protesterer og tydeligt ikke virker parat. Put ham først kl 13, hvis han er parat der - tril evt en tur med barnevognen og lad ham sidde op, kikke på verden, finde roen og koble fra - og læg ham først ned, når han tydeligt er parat. Læg mærke til tidspunktet.

Put ham heller ikke kl 20 hvis han først er parat kl 21 - det er bedre, at I putter ham en time senere og så kun bruger 15 minutter på putning, end at I putter ham for tidligt og ender med at bruge en time eller mere, hvor han og I bliver mere og mere frustrerede.

Det er vigtigt, at I lige nu forsøger at putte ham der, hvor putningen kan ske i løbet af 10-15 minutter, så han igen vænnes til at falde i søvn inden for rimelig tid og lærer at have dette ritual. Og samtidig skal I så holde fast i stå op tidspunktet om morgenen og op fra middagsluren senest kl 15 - også selvom han udregnet så ikke sover helt nok. Og gradvist kan I så forsøge at rykke tidspunkterne frem og på den måde igen forsøge at forlænge hans søvn lidt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre