Svar: 8 mdr - 1 lur eller?
4. maj 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Rebecca
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig...
Når børn udvikler sig både motorisk og mentalt, så kalder man det ofte tigerspring. Det er en periode, hvor barnet ofte vil være lidt mere pylret, grædende, kontaktsøgende og ofte også en periode, hvor barnet har sværere ved at overgive sig til søvnen og også sover dårligere.. og en sådan periode ligger i 8-9 måneders alderen.
Din dreng er i separationsfasen, og det betyder, at han øver sig i at være på afstand af dig. Fra at have siddet på skødet, har han siddet ved dine fødder, været på et tæppe lidt væk fra dig, og nu øver hans sig måske i at kravle lidt væk. Han kikker efter dig, tjekker op på, om du er der, kommer tilbage, skal lige have et lille knus, og er så klar til at bevæge sig ud i verden på egen hånd igen. Det at han øver sig i at være lidt på afstand af dig, gør at han også har rigtig meget brug for dig. Derfor vil han ofte klynge sig ekstra til dig, have brug for nærhed, tæt fysisk kontakt osv. når han skal sove...
Samtidig vil han også rigtig gerne opleve. Han har en indre lyst til at mærke verden, opleve, blive fyldt op med indtryk - og denne lyst gør, at han lige nu sover lidt mindre, end du måske synes han bør, ligesom han naturligt kan protestere mod søvnen. Når du forsøger at putte ham, så vil han ikke overgive sig, putningen trækker ud, han er tydeligt træt, men det tager ekstra lang tid for ham at finde ro - og ofte sover han så også kortvarigt, når han endelig falder i søvn. Det er som om, at han har en indre følelse af at "tiden skal ikke soves væk", og at han derfor lige nu ikke rigtig kan sove så meget...
Det er en periode, og det vil ændre sig igen - og det er normalt ikke nogen god idé, at arbejde på en lur dagligt. Han er for lille til kun at sove middagslur. Han har brug for de to lure og de afbræk, som lurene giver ham. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur, så hvis du starter med dette nu, så er det ca. 6 måneder for tidligt, og det er synd for ham, for han har brug for dagssøvnen. Dagssøvnen er ekstra vigtig for hans udvikling og giver ham noget, som nattesøvnen ikke kan...
Det bedste du kan gøre er at forsøge at holde nogenlunde fast i dagsrytmen, så han følger samme rytme uanset hvad dag på ugen, der er tale om - fast stå op tidspunkt, faste spisetider, faste tidspunkter og leg og aktivitet og faste sovetider. Jo mere ens hans rytme er, jo mere vil hans indre ur tilpasse sig dette, og jo mere parat til at sove vil han være, når du forsøger at putte ham :)
Derudover kan det være en rigtig god idé, at du skruer ned for amningerne og op for den rigtig mad. Jeg kan ud af din dagsplan se, at du ammer 4-5 gange i døgnet, og du ammer ofte, når han vågner. Det vil jeg anbefale dig at ændre på. Det vil være passende, at han nu ammes 3 gange i døgnet - og at amningerne ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder også, at han nu skal tilbydes flere måltider, og det vil naturligt også være med til at stimulere ham i løbet af dagen og kan være med til at gøre ham mere parat til at sove, når det er sovetid...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Vågner ca 6.30 og han skal ikke længere ammes på dette tidspunkt, i stedet står I op og begynder dagen.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur (skal ikke ammes hverken før eller efter luren)
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, beregnet til børn på 8 måneder. Vand af kop.
Mellemmåltid ca. kl 13-13.30 - f.eks. lidt banan og derefter ammer du ham og putte ham til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen, men bliver ammet, før han puttes til middagsluren.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hånden og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har tænder :)
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Som du kan se, så er dagsrytmen lavet så det passer med jeres nuværende tider og rytme, men antallet af amninger er skruet ned og antallet af måltider er sat op.
Når du putter ham til formiddagslur, så vil det være rigtig godt, at han tilbydes et mellemmåltid lige inden og du må meget gerne sætte ham i barnevognen og trille ham en tur. Lad han starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, opleve og blive fyldt op med indtryk, så du anerkender dette behov hos ham lige nu, og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Han må også gerne sidde med lidt mad i hånden, når I triller af sted, det kan virke næste meditativt for ham at sidde og sutte på lidt bløde frugtbåde eller lignende :)
Når du putter ham til middagsluren, så ammer du ham først, så du netop med brystet og din nærhed giver ham den ekstra hjælp til at finde ro - han skal ikke falde i søvn med brystet i munden, og det er på den måde rigtig fint, at du har vænnet ham til at sove uden brystet, hold endelig fast i dette, men lad ham blive ammet og anerkend, at han naturligt lige nu også har brug for den ekstra nærhed og tætte kontakt :) Også selvom du lige nu ikke oplever problemer med putning ved denne lur...
Som du kan se, så anbefaler jeg også, at du indfører en godnatgrød om aftenen. Grøden gives først efter et bad, som hjælper ham til fysisk ro og bedre kunne sove på dette tidspunkt, og så ligger grøden adskilt fra aftensmaden. Den vil være med til at sikre, at han ikke behøver mere end en enkelt amning sen aften eller først på natten og at han kan undvære mælken tidlig morgen, så I kan begynde at springe denne amning helt over.
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu og hvad I kan arbejde videre med :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske